پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
خاتمی

حوزه/ حوزه‌ علمیه خاستگاه انقلاب اسلامی است و به یاری خداوند طلاب و روحانیون مالک اشتر ولایت‌اند و با سلاح بیان، از دین مرزبانی می‌کنند و پاسدار اصالت و خلوص انقلاب اسلامی هستند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، آیت‌الله سیداحمد خاتمی، پیش از ظهر امروز در همایش بزرگ علما، اساتید و طلاب تهرانی که به مناسبت گرامیداشت حماسه نهم دی ماه و روز بصیرت، در مصلی امام خمینی(ره) تهران برگزار شد، با اشاره به میدان داری حوزه های علمیه در مقابله با دشمنان و فتنه گران، گفت: حوزه‌های علمیه یکپارچه در برابر فتنه ایستاده‌اند و خواهند ایستاد.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: حوزه‌ علمیه خاستگاه انقلاب اسلامی است و به یاری خداوند طلاب و روحانیون مالک اشتر ولایت‌اند و با سلاح بیان، از دین مرزبانی می‌کنند و پاسدار اصالت و خلوص انقلاب اسلامی هستند.

*13 فتنه پس از رحلت پیامبر(ص)

وی در ادامه سخنانش به بیان ۱۳ فتنه‌ای که بعد از رحلت پیامبر (ص) مسلمانان با آن مواجه بودند پرداخت و گفت: در تاریخ بعد از پیامبر(ص) ما با ۱۳ فتنه مختلف مواجه بودیم، ۱۳ فتنه‌ای که تحلیل و بررسی آن‌ها می‌تواند عبرت باشد و می‌توانیم با بررسی آن عناصر اصلی فتنه را بشناسیم و برخورد امامان زمان ما با سران فتنه و فتنه‌گران را بدانیم.

امام جمعه موقت تهران با بیان این که مقصود ما از فتنه جریان‌های باطلی است که لباس حق می‌پوشد، اظهار داشت: فتنه‌گران از حرف نادرست با پوشش حرف های قشنگ، برای فریب مردم و پیشبرد اهداف خود استفاده می‌کنند.

*100 سال ممنوعیت نوشتن حدیث

آیت‌الله خاتمی ادامه داد: یکی از فتنه‌هایی پس از رحلت پیامبر (ص)، حوادثی بود که پس از رحلت ایشان به وجود آمد که ۲۵ سال دنیایی از فتنه را در درونش دارد و یک نمونه بارز آن نوشتن حدیث را طی ۱۰۰ سال ممنوع کردند و احادیث پیامبر(ص) را به گونه‌ای حذف کردند تا حضرت علی (ع) را کنار بزنند.

عضو جامعه مدرسین حوزه در ادامه به بیان جریان‌های فتنه‌ای پرداخت و بیان داشت: پس از آن جریان مارقین، قاسطین، ناکثین و قاعدین به وجود آمد که مهم‌ترین آنها، فتنه جریان قاعدین بود، زیرا این افراد کسانی بودند که ژست بیطرفی می‌گرفتند و خود را بیطرف می‌پنداشتند، اما با همین بی‌طرفی آب به آسیاب مخالفین حضرت علی (ع) می‌ریختند.

وی افزود: فتنه "غلاة" جریانی بود که از زمان امام علی (ع) تا امام حسن عسکری (ع) ادامه داشت و جریان بعدی جریان زیدیه بود که این جریان امامت علی (ع) تا امام سجاد (ع) را پذیرفتند اما امام پنجم را زید بن حسین می‌نامیدند.

*سوء استفاده دنیا طلبان

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با اشاره به جریان "کیسانیه"، گفت: آنان می‌خواستند اهل‌بیت (ع) را حاکم جلوه بدهند، اما در اصل خودشان به حکومت رسیدند.

امام جمعه موقت تهران از جریان‌های فطحیه، ناقوسیه و اسماعیلیه نام برد و خطرناک‌ترین جریان را جریان واقفیه دانست و ابراز داشت این جریان کسانی بودند که یک روز در خط مقدم از یک امام حمایت کردند، اما روزی دیگر در برابر امامی دیگر شمشیر کشیدند. اینان شباهت زیادی به فتنه گران حال ما دارند.

*سه عنصر مشترک فتنه ها

آیت الله خاتمی به سه عنصر اصلی و پای ثابت تمام فتنه‌ها اشاره کرد و گفت: عنصر اول آن عنصر "خواص جاه طلب" بوده که با دنیاپرستی، تمامی هم و غمشان پول بوده است.

خطیب موقت نماز جمعه تهران ادامه داد: ما در سال ۸۸ انتخابات باشکوهی را داشتیم که ۸۵ درصد مردم پای صندوق رای آمدند که این در ۵۰ ساله اخیر بی‌سابقه بوده است و در بعضی کشور‌ها حدود ۲۵ درصد مردم برای انتخابات پای صندوق رای می‌آیند.

*ادعایی کذب!

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری افزود: در آن انتخابات عده‌ای رأی نیاوردند، آینده نشان داد مردم بصیرت داشتند و آن افراد مدعی شدند که تقلب صورت گرفته، اما اختلاف بیش ۱۰ میلیون رأی نشان داد که ادعای آن‌ها کذب محض است.

*دفاع رهبری از جمهوریت نظام

عضو جامعه مدرسین حوزه ادامه داد: به فرموده مقام معظم رهبری، آن افراد کشور را تا مرز پرتگاه بردند و ابطال انتخابات را می‌خواستند، اما مقام معظم رهبری از جمهوریت نظام دفاع کردند و در ۲۹ خرداد فرمودند "اگر حرف قانونی است بزنید تا رسیدگی شود" و حتی ۵ روز با حکم خود به معترضان اجازه اعتراض دادند، اما سران فتنه به چیزی جز قدرت حکمرانی قانع نبودند.

*شبهه افکنی؛ عنصر دوم فتنه ها

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: عنصر ثابت دوم تمامی فتنه‌ها ادعای تقلب بود که در فتنه ۸۸ آن‌ها از شبهه تقلب استفاده کردند و طی اعترافات خود رمز اغتشاششان تقلب بوده است، از همین رو تهمت‌هایی را به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران روا داشتند؛ نظامی که خون پاک بیش از  200 هزار شهید پایش ریخته شده، از همین رو ناجوانمردانه برخورد کردند و حتی یکبار هم عذرخواهی نکردند و با دستاورد خون شهیدان بازی کردند.

*سوء استفاده از نماد مقدسات

آیت الله خاتمی به عنصر سوم فتنه ها پرداخت و تصریح کرد: عنصر سوم "سوء استفاده از نماد مقدسات" بود، از همین رو فتنه‌گران در سال ۸۸ تا توانستند از عدل و نام امام بزرگوارمان استفاده کردند و خود را همراه امام خمینی(ره) می‌دانستند که همه این‌ها برای رسیدن به مقاصد خود بود.

وی به نحوه برخورد امامان به ویژه امام رضا (ع) با فتنه‌گران اشاره کرد و بیان داشت: برخورد امام رضا (ع) در مقطعی با فتنه‌گران، افشاگرانه بوده و آن‌ها را به انزوا کشیدند، از همین رو آن‌ها را مصادیق بارز بدعت‌گذاران در دین دانستند.

*رأفت نظام در برخورد با سران فتنه

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با بیان این که ما از سران فتنه بار‌ها خواسته‌ایم بیایند از رهبر و ملت عذرخواهی کرده و توبه کنند، خاطر نشان کرد: نظام اسلامی با سران فتنه با رأفت برخورد کرده و توبه اصحاب فتنه راه حل این مسئله است، زیرا باید پاسخگوی کارهای خود باشند.

انتهای پیام

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha