پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
رمضانی

این صحیح نیست که برخی از احزاب سیاسی آتش بیار معرکه شوند و به طور غیر مستقیم از گروه های افراطی مخالف اسلام حمایت کنند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین رمضانی، امام و مدیر مرکز اسلامی هامبورگ در خطبه­ های نماز جمعه این هفته هامبورگ ضمن محکومیت حرکت های افراطی که به نام اسلام صورت می گیرد، افزود: علت بسیاری از چالش­ها و افراطی گری­های جامعه بشری امروز جهل و نادانی و دوری از اخلاق است. اگر در جامعه اخلاق نباشد، چیزی جز ظلم و ستم نخواهد بود. برای اینکه حقوق بشر پایمال نشود، جامعه باید به اخلاق و قانون ملتزم باشد.

وی ادامه داد: امروزه علماء دانشگاه الازهر به این نتیجه رسیده اند که ما باید یک انقلاب فکری ایجاد کنیم؛ زیرا اگر این انقلاب فکری ایجاد نشود، عدّه­ای نظیر طالبان و داعش به نام اسلام دست به هر نوع خشونت و کشت و کشتار مردم بی گناه و زنان و کودکان می زنند. این گروه ها با این اعمال وقیحانه اصل دین را نشانه گرفته اند. اینها حقیقت قرآن و انسانیت را نشانه گرفته اند و بویی از مهر و محبت و لطف و رأفتی که در آموزه های اسلام است، نبرده و با این­گونه رفتارها می خواهند به اسلام و قرآن ضربه بزنند. ما باید بکوشیم اسلامی، اخلاقی و رحمانی، توأم با عدالت و عقلانیت را به جامعه بشری معرفی کنیم؛ چراکه اسلام غیر از رحمانیت، عدالت و عقلانیت چیز دیگری نیست.

رئیس اتحادیه اروپایی علما و تئولوگ های شیعه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برخی از تظاهرات­هایی که علیه اسلام در برخی از شهرهای آلمان صورت گرفته است، خطاب به سیاست­مداران اظهار داشت: این صحیح نیست که برخی از احزاب سیاسی آتش بیار معرکه شوند و به طور غیر مستقیم از گروه­های افراطی مخالف اسلام حمایت کنند. البته دولت آلمان این نوع تظاهرات که با کینه و نفرت و پیش داوری غیرموجّه همراه است را محکوم کرده و از مردم خواسته اند که در این نوع تظاهرات­ها شرکت نکنند. لازم به یادآوری است در گذشته نیز مسئولین رده بالای دولت آلمان به صورت مکرّر مسلمانان را شهروند آلمانی و اسلام را جزو کشور آلمان دانسته اند.

وی خاطر نشان کرد: ما به طور قطع اعلام می داریم که هر جا مسلمان و اسلام به معنای واقعی باشد، آنجا امنیت و آرامش حکمفرما خواهد بود؛ چراکه اسلام با بسم الله الرحمن الرحیم و لااله الاالله شروع می شود. پیامبر اکرم (ص) نیز به کرّات فرموده اند: « قولوا لااله الاالله تفلحوا و تنجحوا » به طور قطع اگر نام و یاد خدا در زندگی انسان باشد و آدمیان با این باور زندگی کنند، هیچ ظلم و ستمی به بشریت نخواهد شد.

مدیر مرکز اسلامی هامبورگ تاکید کرد: ما با کسانی که با نام دین به ترویج خشونت می­پردازند، مقابله می­کنیم؛ حتی در برخی از جلسات دیالوگ که در آن علمای ادیان ابراهیمی حضور داشته اند، همه بر این نکته تاکید نمودند که به هیچ عنوان نباید اجازه داد در جوامع بشری جنگ و خونریزی واقع گردد؛ زیرا انسان امانت الهی در روی زمین است و  باید از هر جهت کرامت وی حفظ شود. همانطور که قرآن می فرماید: اگر یک انسان احیا شود مانند اینست که همه انسان­ها احیا شده اند و اگر یک انسان کشته شود، مانند اینست که همه بشریت کشته شده است .

وی ادامه داد: متاسفانه این افراط­گری ها باعث شده است که برخی در سوئد به مسجدی حمله و عدّه­ای را زخمی کنند. ما هر نوع حمله ای را به کلیسا و کنیسه و مسجد و اماکن مذهبی محکوم می کنیم و بلکه با هر نوع رعب و وحشتی مخالف هستیم. در آموزه های تمام ادیان ابراهیمی از رحمت و رأفت و عشق به خدا و بشریت و صلح و دوستی سخن به میان آمده است و همه پیامبران تلاش می کرده اند امنیت به معنای جامع و فراگیر در حیات بشر حاکمیت یابد. لذا وظیفه عالمان دینی و اندیشمندان الهی اینست که گوهر و جوهر واقعی دین و انسان را به درستی تبیین و تفسیر نمایند تا انسان ها در کنار یکدیگر زندگی مسالمت آمیزی داشته باشند.

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha