جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت‌الله تسخیری

تاسیس مجلس اعلای شیعیان و همچنین تاسیس جنبش امل و جنبش محرومان که زمینه ساز تشکیل مقاومت در جنوب لبنان شد از جمله فعالیت های ایشان در لبنان محسوب می شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» آیت الله تسخیری، رییس شورای عالی مجمع تقریب مذاهب اسلامی در مراسم نکوداشت شخصیت های تقریبی گفت: در این همایش صرفا در رابطه با امام موسی صدر صحبت خواهیم کرد که این شخصیت شخصیتی کاملا چند بعدی است.

وی افزود: شخصیت ایشان یک شخصیت بزرگ و والایی است که جامع بین علم و معرفت و جهاد بود و آثار بسیار بزرگ مهمی در عرصه های مختلف از جمله لبنان داشتند که خود لبنان در حد خودش هم یک دنیا و یک جهان می تواند تلقی شود. 

رییس شورای عالی مجمع تقریب مذاهب اسلامی اظهارکرد: برخی گمان می کردند که اسراییل یک رژیم شکست ناپذیر است ولی امت مسلمان ضربه محکمی به این رژیم وارد کرد؛ چه چیزی در مورد این پیشوای غایب بگوییم؛ ایشان از یک خاندان علمایی است که همان خاندان صدر و شرف الدین که خانواده مجاهدین و علمای اعلام است.

وی افزود: صدرالدین صدر عالم بزرگواری است که پدر آقای اسماعیل  صدر هستند که پدربزرگ امام موسی صدر هستند؛ آقای صدر الدین صدر که مرجع بزرگی بودند؛ همچنین پسر عموهای ایشان از جمله سید اسماعیل صدر که کتاب قانون گذاری جنایی عبدالقادر را حاشیه نگاری کردند؛ ایشان همچنین از خاندان سید محمد باقر صدر که از مراجع بزرگوار هستند که به ندرت عصر ما افرادی مثل ایشان را به خود دیده است.

رییس شورای عالی مجمع تقریب مذاهب اسلامی اظهارکرد: آقای اسماعیل صدر که رهبر مبارزات علیه رژیم بعث است از این خانواده است؛ خاندان شرف الدین نیز بزرگانی چون سید عبدالحسین شرف الدین را برای ما به ارمغان آورده است که کتب بسیاری تالیف کردند که علیه استعمار در کشورش به جنگ پرداخت.

تسخیری خاطرنشان کرد: امام موسی صدر نتیجه این دو خانواده بزرگ است؛ ایشان تربیت شده اساتید بزرگی چون آیت الله سلطانی، محقق داماد، علامه طباطبایی، آیت الله شیخ حلی و آیت الله العظمی سید رضا صدر و آیت الله حکیم و ایت الله خویی است.

وی افزود: ایشان برگردن بسیاری ازطلبه ها نقش استادی به عهده دارد؛ ایشان نقش مهمی در نشریه مکتب اسلامی داشتند و مطالب بسیاری در حوزه اقتصاد اسلامی به رشته تحریر در آوردند.

رییس شورای عالی مجمع تقریب مذاهب اسلامی اظهارکرد: تلاش های ایشان در لبان بر هیچ کس پوشیده نیست؛ ایشان در لبنان بر مساله برخورد بر محرومیت فرهنگی تاکید داشتند و دانش آموزان و دانشگاه ها را به سنگری برای مبارزه با تهاجم فرهنگی داشتند.

تسخیری خاطرنشان کرد: ایشان با تاسیس موسساتی چون موسسه فرهنگی جبل عامل و انجمن بر و احسان، انجمنی که شرف الدین آن را تاسیس کرد برای مقابله با فقر دست به کار شد؛ ایجاد دارالایتام و انجمن  رسیدگی به سالخوردگان، جوانان و ورزش، فنی و حرفه ای برای دختران و... از جمله فعالیت های ایشان بود.

وی افزود: تاسیس مجلس اعلای شیعیان و همچنین تاسیس جنبش امل و جنبش محرومان که زمینه ساز تشکیل مقاومت در جنوب لبنان شد از جمله فعالیت های ایشان در لبنان محسوب می شود.

رییس شورای عالی مجمع تقریب مذاهب اسلامی اظهارکرد: ایشان یک شخصیت بسیار پیشتازانه ای داشتند؛ مفاهیم و افکار زنده ای را بیان می کردند؛ شکل مقاومت توسط ایشان بیان شکل گرفت؛ ایشان علیه دشمن به رهبری مقاومت پرداخت و تلاش های زیادی هم برای متوقف کردن فعالیت های ایشان به عمل آوردند.

آیت الله تسخیری خاطرنشان کرد: صحبت های مفصلی در خصوص دیدگاه های ایشان وجود دارد که جنبه مهمی از فعالیت های ایشان، جنبه خاص مرتبط با وحدت به خصوص در لبنان بود که به همین مناسبت روابط بسیار خوبی با اهل تسنن و شیعیان ایجاد کردند.

وی افزود: ایشان با نامه نگاری ها با علمای سنی بر لزوم یکسان کردن فقه فراگیر اسلامی تاکید می کردند و بر مسایل مرتبط با توحید، پیرو خط مشی شیخ طوسی شدند.

رییس شورای عالی مجمع تقریب مذاهب اسلامی اظهارکرد: شیخ طوسی از علمای شافعی و امامیه بودند که کتاب و تالیف ایشان مرجعی در عصر و روزگار خودشان بودند؛ بنابراین ایشان در عرصه های مختلف قدم هایی برداشتند و منادی گفتگو و همزیستی بین اسلام و مسیحیت داشتند.

تسخیری خاطرنشان کرد: امام راحل می فرمایند که ایشان فرزند من هستند که من خودم به دست خودم ایشان را تربیت کردم؛ شهید آیت الله مطهری بیان کردند که ایشان شخصیتی هستند که در طرح مسایل پیچیده بسیار توانمند هستند؛ همچنین باید گفت که این پیشوا علی رغم این همه کار و تالیفات، آثار بسیاری از جمله مذهب اقتصادی در اسلام، اسلام و مشکل طبقاتی، منبر و محراب، احادیث صحابه، اسلام و تربیت دینی، اسلام و تحول، اسلام و زن و.. داشتند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha