پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
نورمگز

حوزه / مدیر پایگاه مجلات تخصصی نور از قدمت 135 ساله برخی مجلات این سایت به زبان فارسی و عربی خبر داد.

حجت الاسلام مهدی امینی مقدم در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» اظهارداشت: در حال حاضر این پایگاه دارای بیش از 1300 عنوان نشریه در بیش از 54هزار شماره نشریه است.

وی، تعداد مقالات این پایگاه را 880 هزار مقاله عنوان کرد و افزود: تاکنون 228عنوان مجله به زبان عربی دراین پایگاه قرار گرفته است که  کهن ترین آن مربوط به سال 1255 و مجله المقتطف چاپ مصر و نمونه فارسی آن نشریه ارمغان که اولین شماره آن مربوط به  1299شمسی می باشد.

این محقق و پژوهشگر حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنانش به معرفی پایگاه مجلات تخصصی نور پرداخت و گفت: پایگاه مجلات تخصصی نور، بانک اطلاعاتی متنی- تصویری است که در راستای تسهیل و ترویج امر پژوهش، وظیفه شناسایی و عرضه مجلات تخصصی علوم اسلامی و انسانی در فضای مجازی را بر عهده دارد.

امینی مقدم بیان داشت: "دسترسی سریع و آسان محققان حوزه و دانشگاه به منابع پژوهشی "، " ایجاد گسترده‌ترین و کامل‌ترین مرجع مجلات و مقالات علوم اسلامی و انسانی در فضای مجازی"، " ترویج و اشاعه اطلاعات علمی"، "گسترش و ارتقای خدمات اطلاع‌رسانی به محققان"، "سرعت بخشیدن به کاوش‌های علمی و افزایش اثربخشی تحقیقات"، "جلوگیری و پرهیز از تحقیقات موازی" از جمله ویژگی های این پایگاه تخصصی می باشد.

وی به تاریخچه این پایگاه اشاره کرد و گفت: پس از کسب تجربه موفق عرضه مجلات دینی در پایگاه حوزه نت در سال 1377برنامه ریزان و محققان معاونت پژوهشی مرکز نور در سال 1382 پس از بررسی و امکان سنجی وتحلیل به مدت یکسال در سال 1384 پایگاه مجلات تخصصی نور به صورت رسمی تاسیس و به ترتیب در سال های 1391 راه اندازی نسخه 1.5و سال 1393 راه اندازی نسخه 2این پایگاه تخصصی را شاهد بودیم.

وی تصریح کرد: "هوشمندسازی"، "پژوهش محوری"، "یکپارچگی سیستم"، "خدمات به نشریات" از جمله مهمترین ویژگی های این پایگاه می باشد.

وی به امکانات و قابلیت های دیگر این پایگاه اشاره کرد و افزود: "موتور جستجوی هوشمند "، "عنوان‌های هم‌سان؛ کشف هوش‌مند عنوان‌های هم‌سانِ مقاله‌ای از انبوه مقالات "، "پیشنهاد کاربران؛ کشف هوش‌مند مقالات مرتبط بر اساس بازدید کاربران پیشنهاد پدیدآوران با مقالات مرتبط"، " امکان بارگزاری فایل نشریات توسط صاحبان نشریات"، " ارائه اطلاعات آماری مجله مانند :تعداد دفعات مشاهده مجله، یا تعداد دفعات دانلود مقالات و ...." از جمله قابلیت های دیگر نورمگز است.

وی ادامه داد: "امکان مدیریت صفحه اطلاعات نشریات توسط خود انها اختصاص آدرس مشخص برای هر نشریه"، "خدمات به نشریات"، " ایجاد فهرست علاقه‌مندی از مقالات، مجلات و پدیدآوران"، " اطلاع‌رسانی از انتشار شماره جدید نشریات و پدیدآوران منتخب"، "گزارش از فعالیت های کاربر شامل: دانلود و جستجو و"، " یکپارچگی سرویس‌های مختلف جهت ارائه هدفمند و هوشمندانه محتوا"، "اتصال به سامانه جامع کاربران نور" از جمله دیگر امکانات فنی و پژوهشی این پایگاه می باشد.

انتهای پیام   313/17

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha