شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
بوشهری

حوزه/ مدیرحوزه های علمیه " تلاش برای عالم شدند"، " متخلق به اخلاق الهی بودن" و " مسئولیت پذیری عالمانه " را سه وظیفه اصلی حوزه های علمیه و فارغ التحصیلان حوزه عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری شنبه شب(20دی ماه) در آیین دومین جشن فارغ التحصیلی طلاب جامعة آل البیت وابسته به جامعة المصطفی که درسالن مرکز همایش های دفتر تبلیغات اسلامی  حوزه علمیه قم برگزارشد، تصریح کرد: عالم شدن در سایه تحصیلات و تبلیغ حلال و حرام خدا، رشد و پرورش نشات گرفته از اخلاق الهی و فراگیری تعالیم حق، مسئولیت پذیری عالمانه دین بطوری که به درستی زمان، مکان را درک کنند از ویژگی های منحصر به فرد حوزویان است.

عضو خبرگان رهبری تاکید کرد: طلاب حوزه ها و مدارس علمیه می توانند با حفظ لسان و شناخت زمان به درجات ارزشمندی دست پیدا کنند، چرا که مسیر، مسیر درستی است و خود باید راه از چاه بشناسند و در مسیر هدایت قرار بگیرند.

معاون جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خطاب به طلابجامعه آل البیت گفت: طلاب این مرکز علمی باید با افزایش ذخایر علمی و معرفتی و با الگوگیری از بزرگان و مراجع حوزه در کشورهای خود تحول‌آفرین باشند.

آیت الله حسینی بوشهری ادامه داد: در مکتب حیات بخش ما چنین آمده است که علمی، نافع است که با توحید مرتبط باشد و هر چه این نزدیک و غرابت نزدیک باشد خضوع، فروتنی و تواضع بیشتر می شود، بطوریکه امام صادق(ع) فرمودند؛ علم برای خشیت و ترس از خداوند است و این همان ثمره و میوه ارزشمند علم است.

مدیرحوزه های علمیه کشور تصریح کرد: علم منجر به خداترسی و پیشه کردن تقوا منشور طلبگی حوزه های علمیه است.

وی تاکید کرد: هدف طلاب جامعه آل البیت(ع) از حضور در ایران و حوزه علمیه قم و این نهاد حوزوی بسیار بزرگتر از مشکلاتی است که سر راه آنان قراردارد و به همین مناسبت باید این مشکلات را در کنار صبر و استقامت و تلاش مسوولان در راه بهبود شرایط تحمل کنند.

عضو شورای عالی حوزه افزود: طلابی که از نقاط مختلف جهان در این شهر اقامت گزیده و به تعلیم و تعلم دین خدا مشغول شدهاند کاری بس عظیم و مبارک را در پیش گرفتهاند.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور، ساده‌زیستی، عمل صالح ، جدیّت در کار و آموزش و تبلیغ را یکی از اصلیترین لوازم تحصیل در حوزه یاد کرد و گفت: طلاب مراکز علمی حوزوی باید با این سرمایه عظیم به کار خود در این حوزه با جدیّت ادامه دهند.

وی پاکی و صفا را از مهمترین شاخصههای طلاب ذکر کرد و افزود: امام صادق(ع) فرمودند که کسی که از خدا بترسد و کارهاییش برای خدا باشند، همه مردم از او حساب میبرند ولی کسی که از خدا نترسد از همه مردم میترسد و هراس دارد. طلاب باید برای مردم الگو باشند و به همین خاطر باید الگوهای خوبی را نیز در نظر بگیرند و از آن‌ها بخصوص حضرات معصومین(ع) تبعیت کنند؛ همچنین طلاب باید مرزبان اندیشه ناب و دین حق باشند.

عضو  خبرگان رهبری با اشاره به این‌که «چیزی والاتر از قرآن و احادیث حضرات معصومین(ص) در راه نشر معارف دین وجود ندارد»، اظهارداشت: ثبات قدم در راه توسعه و ترویج آیین گرانسنگ اسلام و همچنین تبعیت محض از قرآن و اهل بیت(ع) از وظایف دیگر طلاب است.

آیت الله حسینی‌بوشهری با اشاره به حدیث دیگری از امام صادق(ع) درباره اهمیت طلب علم، گفت: یکی از مهترین نعمتهایی که طلاب از آن برخوردار بوده، نعمت عمل‌آموزی و تبلیغ دین خداست.

مدیر حوزه های علمیه در پایان سخنانش، "اخلاق باوری " را یکی دیگر از صفات ممتاز طلاب علوم دینی دانست و گفت: شاگرد مکتب امام صادق(ع) باید به گونه ای عمل کند همانند آن عالمی که وقتی نزدش غیبت کردند فرمود 40 روز مرا از عبادت دور کردید.

وی افزود: حضورفعال در صحنه به ویژه حمایت بی چون و چرا از ولی امر مسلمین از دیگر خصوصیات سربازان امام زمان(عج) است که باید با نگاهی ویژه از سوی طلاب دنبال گردد.

انتهای پیام   313/17

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha