شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
ژرفا

حوزه/ محقق حوزوی با بیان اینکه تحلیل سیاسی هنر را نابود می‌کند گفت: سریال پرده نشین با «سیاست» رابطه ای ندارد و وجود آقازاده به روند دراماتیک قصه کمک می‌کند و نباید این قصه را به فضای سیاسی ببریم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت‌الاسلام و المسلمین سید ابوالقاسم حسینی ژرفا چهارشنبه شب در نشست تخصصی نقد و بررسی از سریال پرده نشین که در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی  در قم برگزارشد، با بیان اینکه می‌توانم نقد بسیاری از این سریال داشته باشم  اظهار کرد: پرده نشین تمثیل کسی است که بناست که در پرده بنشیند و پیش چشم دیگران نباشد و خون دل بخورد و با تحمل فشار به ظاهر، فانی شود.

وی با بیان اینکه عالم ربانی پرده نشین است گفت: هر لحظه که این سریال را می‌دیدم به یاد مدرسه آیت الله مجتهدی می‌افتادم و یاد آنجا برایم زنده می‌شد.

این محقق حوزوی بیان کرد: اگر سریال پرده نشین توانسته باشد تمثیلی از یک عالم ربانی را نزد شما آورده باشد به اندازه کافی موفق بوده است.

وی با اشاره به اینکه یک نوع گرایش در حوزه است که طرفدارانی نیز دارد و آن نوع تلقی از حوزه سینما است گفت: ذات هنر تصرف خلاقانه در واقعیت است و بنا نیست که هنرمند واقعیات عینی را پیش شما بیاورد و اگر بنا بر این باشد یک آگهی ساخته است.

حجت الاسلام و المسلمین ژرفا تصریح کرد: ملاک اصلی این است که این واقعیت چقدر توانسته است در این قصه نمایش داده شود و انطباقش با منطق قصه و نه واقعیت بیرون چگونه است.

وی با اشاره به این که اثر هنری را باید هنرمندانه و در حال و هوای هنری دید و تحلیل کرد گفت: این سریال با سیاست، کاری ندارد و وجود آقازاده به روند دراماتیک قصه کمک می‌کند و نباید این قصه را به فضای سیاسی ببریم.

این محقق حوزوی با بیان اینکه تحلیل سیاسی، هنر را نابود می‌کند افزود: من یقین دارم کارگردان پرده نشین این نقدهای سیاسی در نظرش نبوده است.

وی ابراز داشت: متأسفانه ما همدلانه به اثر سینمایی نگاه نمی‌کنیم و این تنها عیب حوزویان نیست و در خارج از حوزه نیز این‌چنین است.

حجت الاسلام و المسلمین ژرفا مطرح کرد: اصولاً هم حوزه و هم منتقدان سینمایی که عمدتاً دغدغه دین دارند باید قدری همدلانه تر به آثار سینمایی بنگرند و برای تحلیل آن در فضای هنر قرار بگیرند.

وی با بیان اینکه سینما یک هنر است و چون هنر است باید ویژگی‌های هنر را داشته باشد گفت: ما نباید انتظار داشته باشیم که هم جزئیات در یک فیلم باشد، در این صورت آن اثر تبدیل به یک مستند می‌شود.

این محقق حوزه و  دانشگاه بیان کرد: ایرادی که می‌شود به این سریال گرفت این است که شاید به این جهت که می خواسته  طبیعی باشد به تکلف رسیده است و به طور ناخواسته تکلف و تصنع داشته است.

انتهای پیام

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha