چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
تسخیری

حوزه/آمدن هیئت­‌های رهبران دینی بوداییان به تهران، شنیدن صحبت­های طرف مقابل و همچنین بیان سخنانی که نشان دهنده تعقل و عدالت بود، برای رهبران بودایی خیلی ارزشمند است.

جمهوری اسلامی ایران در راستای مقابله با افراط گرایی وخشونت علیه مسلمانان آسیای شرقی گفتمان ها و نشست هایی را میان مسلمانان و بوداییان از زمان آغاز خشونت ها تاکنون برگزار کرده است. در همین راستا خبرگزاری حوزه با آیت الله محمدعلی تسخیری رییس شورای عالی مجمع تقریب مذاهب اسلامی و مشاور مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام  گفتگو کرد.

آیت الله تسخیری با اشاره به برگزاری گفتمان ها برای نزدیکی ادیان و همچنین مقابله با خشونت و افراط گرایی به خبرگزاری «حوزه» گفت: این نشست ها و گفتمان ها تماماً تاثیر عملی بر توقف خشونت ها دارد، ما خودمان شاهد تاثیر گفتمان بر رو ی کاهش افراط گرایی بودیم، لذا در سفری که به جنوب شرق آسیا و کشورهایی چون سری لانکا و تایلند داشتیم، با رهبران ادیان آن سرزمین پیرامون توقف خشونت و درگیری ها صحبت کردیم که بسیار تاثیر گذار بود.

وی ادامه داد: بدون شک رهبران دینی در دل پیروانشان اثر دارند، در واقع اگر آنها متقاعد شوند که مسیر طبیعی تفاهم و گفت و گو اثر دارد و می تواند بر کمرنگ شدن افراط گرایی موثر باشد.

آیت الله تسخیری با اشاره به نشست میان مسلمانان و بودائیان در ایران اظهار داشت: آمدن هیئت های رهبران دینی بوداییان به تهران، شنیدن صحبت های طرف مقابل و همچنین بیان سخنانی که نشان دهنده تعقل و عدالت بود، برای رهبران بودایی خیلی ارزشمند است.

رییس شورای تقریب مذاهب اسلامی در پاسخ به این سوال که جریان های استکباری و کشورهای غربی چه سودی از اختلاف میان ادیان می برند، گفت: به طور طبیعی آنها وقتی بیشتر به سمت اعتدال و تعقل حرکت کنند، حرکت های افراطی استکباری، (چه خود استکبار و چه مزدوران) از نظر پیروان ادیان متهم و محکوم می شوند و در واقع جبهه مستضعفین در قبال مستکبرین تقویت می شود.

وی با اشاره به تاثیر عملی گفتمان ها نسبت به کاهش خشونت در کشورهایی چون میانمار گفت: با برگزاری نشست ها و گفتگوها، خشونت ها در کشورهای مذکور کم شده، اما آن چه باید بدانیم این است که افراد افراط گرا طبیعی نیستند و از طرف رهبرانشان محکوم می شوند، پس باید تا کوشش کنیم گرایش های افراط گرایی متوقف شود.

گفتنی است کشتار وسیع مسلمانان میانمار که برخی رسانه‌ها آن را هولوکاست واقعی مسلمانان نامیدند، ظاهرا تنها به دلیل درگیری‌های فرقه‌ای به وجود نیامده و این امکان پس از اجرای اصلاحات مد نظر دولت آمریکا توسط دولت میانمار برای بودائیان تندرو، آن هم پس از سفر کلینتون به این کشور فراهم شد.

پس از مذاکرات انجام گرفته دولت میانمار متعهد شد که اصلاحاتی را در زمینه رعایت حقوق بشر انجام دهد. از آن زمان بود که قوانینی ضد مسلمانان به تصویب رسید و کشتار آنها توسط بودائیان افراطی آغاز گردید. پس از این جنایات بود که "بان کی مون" اعلام کرد، جهان باید خواسته‌های ملت میانمار برای دستیابی به دموکراسی و پیشرفت را پاسخ داده و تحریم‌های اقتصادی علیه این کشور را لغو کند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha