جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله العظمی مکارم / درس خارج

حوزه/ حضرت آیت الله مکارم شیرازی گفتند: دولتمردان غربی عقل سیاسی ندارند؛ وگرنه خود را به سادگی برای جنایت گروهی کوچک با تمام جهان اسلام درگیر نمی کردند و به جای منطق به ماجراجوبی نمی پرداختند.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، معظم له صبح امروز در درس خارج فقه خود که در مسجد اعظم برگزارشد،با اشاره به اهانت  مجله فرانسوی به مقام شامخ رسول خدا(ص)، متنی را در قالب بیانیه قرائت کردند و اظهار داشتند: امروز تمام جهان اسلام به سبب اهانت غربی ها به پیامبر عظیم الشان اسلام(ص) خشمگین است و موج نفرت و انزجار از حرکت آن مجله فرانسوی که دولتمردان غربی از آن حمایت کردند، همه جا را فرا گرفته است.

ایشان ابراز داشتند: جریان از این قرار بود که گروهی از تکفیری های دست پرورده غرب به فرانسه رفته و دست به جنایتی زدند که همه ما آن را شدیدا محکوم می کنیم؛ چراکه ترور در هر لباس و گروهی محکوم است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی افزوند: رجال سیاسی غرب به جای خشکاندن ریشه و عدم کمک به تکفیری ها، ورق را برگردانده و دست به ماجراجویی عجیبی زده و مسأله را تبدیل به مقابله با جهان اسلام کرده و به نبی مکرم اسلام(ص) اهانت نموده و هر روز بر لجاجت خود افزوده و نسخه بیشتری از آن مجله را چاپ کرده و نام آن را حمایت از آزادی بیان گذاشته اند.

اهانت به نبی مکرم اسلام(ص) خنجری است که بر قلب مسلمانان فرو می رود

این مرجع تقلید خاطرنشان ساختند: کمترین نشان انسانیت این است که به دیگران آزار نرسانیم و غربی ها می دانند اهانت به نبی مکرم اسلام(ص) خنجری است که بر قلب مسلمانان فرو می رود؛ حال سوال اینجاست که آیا فروکردن خنجر به قلب مسلمین مفهوم آزادی بیان است؟ اگر کسی کمترین احساس انسانیت داشته باشد، به خود اجازه چنین حرکتی نمی دهد.

موضع پاپ شجاعانه بود

این استاد برجسته حوزه علمیه قم  افزودند: تعجب اینکه بعد از موضع شجاعانه پاپ که از این کار نهی می کند، نخست وزیر انگلیس سخن وی را کنار گذاشته و می گوید ما می خواهیم توهین کنیم.

معظم له تصریح کردند: دولتمردان غربی عقل سیاسی ندارند؛ وگرنه خود را به سادگی برای جنایت گروهی کوچک با تمام جهان اسلام درگیر نمی کردند و به جای منطق به ماجراجوبی نمی پرداختند.

ایشان یادآور شدند: این دولتمردان غربی فرزندان همان کسانی هستند که با ماجراجویی، جنگ جهانی اول و دوم را به راه انداخته و کشورهای خود را ویران و ده ها میلیون کشته، مجروح و معلول بر جای گذاشتند.

غرب از مسلمانان عذر خواهی کند

حضرت آیت الله مکارم شیرازی تأکید کردند: خوب است غربی ها بر سر عقل آمده و معنی آزادی بیان را فهمیده و ماجراجویی را کنار گذاشته و از مسلمانان عذرخواهی کرده و دنیا را به ناآرامی و بی ثباتی نکشانند که دامن خود آنها را هم خواهد گرفت.

این مرجع تقلید افزودند: خداوند انشاالله همه را هدایت و مسلمانان را بیدار کند که دشمنان خود را بشناسند؛ چراکه حسن این مسائل در این است افرادی که فریب غرب را می خورند، پس از وقوع این مباحث ماهیت غربی ها را متوجه می شوند.

*دستیابی به 4 مرحله برتر تقوا

این استاد برجسته حوزه همچنین در بخش دیگری از سخنان خود به حدیثی از امام حسن عسکری(ع) مبنی بر چگونگی دستیابی به 4 مقام بالای تقوا، زهد، عبادت و اجتهاد در اطاعت الله پرداختند و اظهار داشتند: ایشان می فرمایند: با تقواترین افراد کسانی هستند که سراغ شبهات نروند و این مسأله بدین معناست که اگر احتمال می دهیم مجلسی یا مالی آلوده به گناه است از آن پرهیز کنیم؛ چراکه انسان وقتی از شبهات دوری کند، گرفتار حرام نمی شود؛ اما هنگامی که به سراغ رود، حرام درنظر او کم اهمیت جلوه می کند.

*شبهات منطقه ممنوعه هستند

این مفسر قرآن کریم با اشاره به این که شبهات، منطقه ممنوعه هستند، گفتند: نباید داخل منطقه ممنوعه وارد شد و اهل علم نیز فقط به اجتناب از محرمات قناعت نکنند؛ چراکه از شبهات نیز باید اجتناب کرد و از مسائلی که بر خلاف منویات امام زمان(عج) است، پرهیز کنند.

معظم له ادامه دادند: عابدترین مردم کسی است که واجبات را انجام دهد؛ عبادت فقط نماز و روزه نیست و از واجبات، امر به معروف و نهی از منکر، ارشاد جاهل و تنبیه غافل نیز می باشد.

ایشان بیان داشتند: بر اساس کلام امام حسن عسکری(ع) زاهدترین مردم کسی است که در چنگال دنیا اسیر نبوده و حرام را ترک کند؛ چراکه ممکن است برخی همانند حضرت سلیمان اموال بسیاری داشته باشند؛ اما نسبت به آن اسیر و وابسته نباشد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی ابراز داشتند: کسانی که خدا را اطاعت می کنند، گناهان را ترک کرده و از دروغ، غیبت، تهمت، حرام خواری، رشوه، احتکار، کم فروشی و دو به هم زنی پرهیز می کنند.

این مرجع تقلید ادامه دادند: در قالب این حدیث برنامه کامل زندگی اسلامی ارائه شد و کلمات قصار ائمه معصومین(ع) هرکدام کتاب و برنامه جامعی می باشد.

این مفسر قرآن کریم در پایان خاطرنشان کردند: وظیفه ما این است که اول خود عمل کرده و بعد دیگران را دعوت به عمل کنیم؛ چراکه حضرت امیر(ع) فرمودند: اگر شما را به چیزی دعوت می کنم، پیش از دعوت به آن امر، خود به آن عمل کرده ام.

انتهای پیام   33/313

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha