جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
کد خبر: 343875
۱۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۸
12

حوزه/ به طور خلاصه ایثار، وقف، بخشش، وفای به عهد، عشق به همسر، احترام به خانواد، پایبندی به آموزهای اسلامی و... تنها بخشی از مضامین مورد نظر در این کار است

بنابر اعلام خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از سی و سومین جشنواره فیلم فجر « چهارشنبه 19 اردیبهشت» را باید بهترین فیلم دو روز آغازین جشنواره فیلم فجر دانست، کاری که می شود در آن زیبایی معنا و شرافت انسانی را لمس کرد.

در این فیلم که سرشار از موضوعات دینی است می توان نکات برتر بسیاری را پیدا کرد. در این فیلم نشان داده می شود که اگر انسان خود بخواهد، می تواند اشرف مخلوقات باشد و اگر خود در پی دستیابی به چنین امتیازی نباشد از دیگر مخلوقات هم پایین‌تر خواهد بود.

درباره این فیلم می توان به نکات قابل قبولی اشاره کرد، اینکه تماشاگران سخت گیر سینمای مطبوعات را راضی کرد و از طرفی در نگاه تماشاگران سینمای مردمی هم با استقبال خوبی مواجه شد. این گونه آثار به ما نشان می دهد، اگر یک فیلم خوب به موضوع مورد نظرش توجه کند در جذب تماشاگر به موفقیت دست پیدا خواهد کرد. حال این بیننده می خواهد منتقد باشد یا مخاطب عادی سینما.

«چهارشنبه 19 اردیبهشت» در 3 اپیزود ساخته شد، اما هر سه قسمت به نوعی با هم مرتبط هستند. مضامینی که در این فیلم به آنها پرداخته می شود متعدد است، اما به طور خلاصه ایثار، وقف، بخشش، وفای به عهد، عشق به همسر، احترام به خانواد، پایبندی به آموزهای اسلامی و... تنها بخشی از مضامین مورد نظر در این کار است که باید به طور جدی به عنوان الگو مطرح شود.

مطلب دیگری که در این بحث به ذهن می رسد، این است که، سالهاست درباره فیلم های دینی بحث شده است، و عمدتا هم بر این امر تاکید می‌شود که فیلم دینی باید به موضوعات اسلامی توجه دقیق داشته باشد. این اتفاق به خوبی در فیلم چهارشنبه 19 اردیبهشت افتاد و ما به هیچ وجه متوجه بیان فیلم در کلام نشدیم، بلکه این داستان فیلم بود که ما را در جریان مضامین فیلم قرار می داد. به این فیلم نوع دیگری هم می توان نگاه کرد و آنهم یک اثر خوش ساخت به لحاظ سینمایی است.

در بخش فنی فیلم، باید به چند بخش اشاره کرد جز امتیازات فیلم محسوب می شود. ابتدا بازیی‌گری تحسین برانگیز امیر آقایی و سحر احمدپور، سپس بازی ضعیف، نیکی کریمی که از این دست کارهای بی کیفیت کم ندارد. با این توضیح ضروری می دانم از بازیهای مکمل این فیلم هم به نیکی یادی کنم به ویژه برزو ارجمند که این روزها توانسته در حوزه بازیگری، انتخاب های خوبی داشته باشد.

وحید جلیلوند کارگردانی سنجیده این فیلم را بر عهده دارد در حالی که اولین تجربه سینمایی خود را پشت سر می گذارد و این امید را در دل سینما دوستان به وجود آورده که فیلمساز خوب و جوان دیگری وارد سینمای کشورمان شده است.

 نکته دیگر که درباره فیلم به ذهن می رسد فیلمنامه بسیار خوب است. در این کار به طور فراوان گره های داستانی به وفور وجود دارد. همین امتیاز هم سبب شده تا تماشاگر تا انتها با کار همراه باشد.

البته وقتی از امتیازات فیلمنامه سخن می گوییم، باید به این مهم توجه داشته باشیم که این کار یک اثر اپیزودیک است، برای همین هم کار فیلمنامه نویس مشکل می شود، اما این اتفاق به خوبی در فیلم روی داده است.

مطلب دیگر به تهیه این فیلم بر می گردد، چون همانگونه که کارگردان این فیلم عنوان کرده فیلم از یک تولید خوب بهره برده، برای همین تاثیرش را در کار به وضوح شاهد هستیم.

«چهارشنبه 19 اردیبهشت» کاری بود که توانست ما را بار دیگر به خودمان باز گرداند تا بیندیشم تا چه اندازه قادریم، لایق صفت اشرف مخلوقات باشیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha