جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام رسولی محلاتی

حوزه/ عضو دفتر حضرت امام راحل و مقام معظم رهبری با اشاره به بیماری‌های قلب از منظر قرآن، تلاوت آیات الهی را بهترین دارو برای این بیماری‌ها دانست.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» آیت‌الله سیدهاشم رسولی‌محلاتی، در مراسم اختتامیه هشتمین دوره مسابقات سراسری دارالقرآن امام علی(ع) اظهارداشت: باید از خداوند درخواست کنیم تا به ما توفیق دهد تا به هر نحو که می‌توانیم به قرآن کریم خدمت کنیم.

وی با اشاره به اینکه سوره‌ای کوچک در قرآن است که لفظ فاء در آن نیست که آن سوره حمد است، بیان کرد: حدیثی درباره این سوره است که قرآن، برای همه دردها شفا است.

آیت الله رسولی محلاتی ادامه داد: در قرآن کریم واژه قلب با مشتقاتش زیاد است و مرحوم علامه طباطبایی تحقیقی ذیل آیه  225 بقره «لَا یُؤَاخِذُکُمُ اللَّهُ بِاللَّغْوِ فِی أَیْمَانِکُمْ وَلَٰکِنْ یُؤَاخِذُکُمْ بِمَا کَسَبَتْ قُلُوبُکُمْ؛ خداوند شما را به خاطر سوگندهایی که بدون توجه یاد می‌کنید، مواخذه نخواهد کرد، اما به آنچه دل‌های شما کسب کرده، مواخذه می‌کند» درباره واژه «قلب» در قرآن آورده‌اند که قلب به روح و نفس انسان نیز اطلاق می‌شود.

عضو دفتر حضرت امام راحل و مقام معظم رهبری بیان کرد: در قرآن درباره قلب، آیات زیادی است که با تعابیر متعددی چون موت قلب، سخت شدن قلب‌ها، افسرده شدن دل‌ها، ناتوانی و ضعیف شدن قلب، کور شدن دل‌ها، ضیق و تنگی پیدا کردن دل‌ها، چرکین شدن قلب‌ها، به اعوجاج و انحراف رفتن آنها، زنگار بستن قلب‌ها، دچار غفلت و گناه شدن دل‌ها و گاهی هم دچار شک و تردید شدن دل‌ها و سایر تعابیر بکار رفته است.

وی عنوان کرد: براساس روایات برای همه این عناوینی که برای قلب و دل در قرآن بیان شده، شفا و درمانی تصریح  شده است چنانکه در کتاب بحارالانوار از رسول اکرم(ص) آمده است «دلها گاهی مثل فلزات زنگ می‌گیرد و اگر می‌خواهید دلها را جلادهید، آن را با تلاوت قرآن و زیاد استغفار کردن جلا دهید» بنابر این تلاوت قرآن، شفای تمام بیماری‌های دل و گرفتاری‌های دل است.

آیت الله رسولی‌محلاتی ادامه داد: به مانند روایت فوق نیز در کنزالعمال از اهل سنت و در شرح نهج البلاغه ابن‌ابی‌الحدید آمده است که «همانطور که به آهن، آب و باران برسد، زنگار می‌گیرد، دل‌ها نیز همانطور هستند، عرض کردند: یا رسول الله جلای دل چیست؟ فرمودند: تلاوت قرآن و زیاد یاد مرگ کردن».

وی با تأکید بر اینکه بسیار یاد مرگ کردن در آمادگی برای لقاء الله مؤثر است، تصریح کرد: این‌ها نمونه‌های احادیثی هستند که در تمام آنها تأکید بر تلاوت قرآن شده است. همانطور که در خطبه 198 نهج‌البلاغه بر این امر تصریح شده است که دوای تمامی بیماری‌ها اشتغال به ذکر خداوند است که این برگرفته از «أَلاَ بِذِکْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ» است که این خود تلاوت قرآن است.

عضو دفتر حضرت امام راحل و مقام معظم رهبری بیان کرد: محتوای قرآن، تلاوت، احکام، مفاهیم و همه آموز‌ه‌هایش باید در جامعه پیاده شود اما تلاوت قرآن خودش خاصیت مخصوصی دارد.

وی با اشاره به خاطراتی از امام خمینی(ره) افزود: فیلمی از آخرین ساعات رحلت امام خمینی(ره) بارها پخش شده است که نشان می‌دهد با این وجود که به دو دست ایشان چند سرم وصل است اما ایشان باز هم مشغول تلاوت قرآن هستند.

آیت الله رسولی‌محلاتی با تأکید بر اینکه یکی از خصوصیات زندگی امام (ره) نظم عجیب و برنامه‌ریزی منظم در زندگی بوده است، ادامه داد: تلاوت قرآن نیز یکی از برنامه‌های ایشان بوده است.

وی با تأکید بر اینکه ما باید از زندگی این بزرگان و علما درس بگیریم، گفت: قرائت و تلاوت قرآن از اهمیت بسیاری برخوردار است ولو اینکه معنایش را بفهمیم و به آن عمل کنیم و در جامعه آن را و پیاده کنیم زیرا تلاوت قرآن خصوصیتی دارد و شفای تمامی دردها است.

عضو ارشد دفتر حضرت امام راحل و مقام معظم رهبری با اشاره به زندگی شهید مطهری ادامه داد: او نیز یک ساعات معینی از شب را ویژه تلاوت قرآن قرار می‌داد به مانند بسیاری از علمای بزرگ دیگر و هنگامی که شرح حال مرحوم میرداماد را می‌خواندم نیز به این امر پی بردم که یکی از کارهایی که همیشه به آن مقید بوده‌اند این بوده که در هر شبانه روز 15 جزء از قرآن را بخوانند.

آیت الله رسولی‌محلاتی در پایان تأکید کرد: تلاوت قرآن بسیار مؤثر است و ان‌شاء الله همه ما موفق به تلاوت این کتاب آسمانی و عمل به قرآن شویم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha