پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
آیت الله العظمی سیستانی

حوزه/ حضرت آیت‌الله سیستانی ضمن ابراز خرسندی از توسعه گرایش و رویکرد کشورهای مختلف به مکتب اهل بیت(ع)، بیان داشتند: تمام این کارهایی که صورت گرفته و استقبالی که از مکتب اهل بیت (ع) شده را مدیون جمهوری اسلامی ایران هستیم.

عضو هیئت رئیسه مجمع عمومی جامعه مدرسین در گفت وگوی اختصاصی با خبرگزاری «حوزه» جزئیات دیدار این هیئت با آیت‌الله العظمی سیستانی را تشریح کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین بنیادی گفت: در راستای اهداف عالیه مجمع عمومی جامعه مدرسین ، چندی بود که صحبت از دیدار با مراجع عظام نجف در میان بود که به لطف الهی این مهم در دوم بهمن ماه امسال با سفر 9 نفر عضو هیئت رییسه به کشور عراق صورت گرفت و حقیقتاً نیز دارای آثار و برکات معنوی فراوانی بود .

وی افزود: در این سفر پس از ورود به نجف اشرف و توفیق زیارت حرم مطهر امیرالمومنین(ع) و کربلای معلی و زیارت حرمین شریفین کاظمین ، توفیق حضور در مساجد کوفه، سهله ، حنانه برای اعضای هیئت رییسه حاصل شد.

حجت الاسلام و المسلمین بنیادی با بیان این که در دیدار با مراجع عظام نجف مسایل بسیار مهمی مطرح شد، گفت: دیدار اول ما با آیت الله العظمی سیستانی بود و در طول این جلسه 50 دقیقه‌ای حضرت آیت الله سیستانی با دقت و اشراف کامل، صحبت های اعضا را استماع نموده و گاهی سئوالات دقیق و موشکافانه ای مطرح می کردند.

وی ادامه داد: آنچه ما از این مرجع بزرگوار تقلید در این دیدار مشاهده و دریافت کردیم، تماماً نور و فهم و آگاهی بود. ایشان گفتند که من نوشته هایی که از ایران می آید و نیز اخبار ایران را به طور جدی پیگیری می کنم.

وی افزود: وقتی گزارش کمیته ها خدمت معظم له داده می شد، ایشان فرمودند؛ این مباحث که در کمیته ها مطرح می شود ،روند اجرا شدن آن ها چگونه است،  این گونه سئوالات به خوبی نشان می داد چقدر موشکافانه قضایا را دنبال می کنند.

حضرت آیت‌الله سیستانی همچنین گفتند: اجرای مباحث وارده در کمیته ها نباید منحصر در حوزه باشد و باید راهی پیدا کنید آنچه تصویب می شود در حوزه علمیه قم و در جامعه انتشار پیدا کرده و آثارش در جامعه مشهود باشد.

در خصوص مباحث کلامی، نیز ایشان ابتدا سئوالاتی داشتند و سپس سوال کردند: منظور از مباحث کلامی کدام کلام است، آیا کلامی که در فلسفه مورد بحث است یا کلامی که در قبال فلسفه است؟

وقتی خدمت ایشان بیان شد، موضوع اجلاسیه مکتب اهل بیت (ع) مباحث کلامی است،  بسیار خوشحال شده و فرمودند؛ اگر چه سخت است، اما باید وحدت رویه ای در ارایه مباحث کلامی صورت گیرد که وجود اساتید مبرز و متون محکم از جمله شرایط آن است که اگر بخواهیم در حوزه علمیه مباحث اعتقادی را به عنوان درس بپردازیم نیاز به این دو شرط اساسی وجود دارد.

معظم له ادامه دادند: برخی در مباحث کلامی فقط به مساله ولایت می پردازند در حالی که باید توجه داشت که خود ولایت نیز دارای مراتب و نظراتی است ؛ همان طور که ایمان درجاتی دارد ولایت نیز چنین است. فکر جدیدی که صحیح باشد خیلی سخت است، یعنی اگر بخواهید مباحث کلامی را در حوزه جا بیندازید باید تلاش خلاقانه و مبتکرانه داشته باشید. بهترین روش ها را باید برای مباحث کلامی شناسایی و عملی کرد به صورتی که یک وحدت رویه در بیان مسایل کلامی وجود داشته باشد و قطعاً تحقق این ها در گرو وجود اساتید مبرز و نیز متون متقن است.

تعبیر جالب آیت الله العظمی سیستانی درباره علمای قم

ایشان در خصوص مباحث تفسیری و لزوم فراگیری آن نیز به نکته مهمی اشاره و بیان داشتند؛ باید مباحث علمی قرآن به صورت یک اصل مورد بحث جدی قرار گیرد و صرف تفسیر قرآن کفایت نمی کند. بعد ایشان مثالی زد؛ مثلاً بحث شود، معنای عرضه اخبار به کتاب چیست، آیا فقط اخبار متعارضه را شامل می شود یا خیر. همچنین می بایست صحت و سقم روایت با کتاب سنجیده شود.

معظم له در رابطه با ضرورت پیروی از مراجع تقلید گفتند؛ من شما را تایید می کنم و از زحمات شما تشکر می کنم، اما علمای قم را فراموش نکنید که آن ها طبیب مباشر هستند.

هجرت روحانیون به بلاد؛ دغدغه جدی مراجع قم و نجف

اما محور اصلی بیانات این مرجع تقلید مساله بسیار مهمی بود که مورد تاکید مقام معظم رهبری و مراجع عظام تقلید قم نیز می‌باشد.

دغدغه ایشان مربوط به هجرت علما به شهرستان ها و بلاد مختلف بود و تاکید داشتند: باید مناطق کشور، همچون گذشته خالی از عالم به معنای واقعی نباشد.

علمای بلاد؛ اسوه های اخلاق و تهذیب

آیت الله العظمی سیستانی در ادامه با اشاره به گلایه آیت الله العظمی جوادی آملی مبنی بر این که گفته بودند؛ ما نباید در حوزه ها نهال فروشی کنیم گفتند؛ من این صحبت را تایید می کنم و از دغدغه ایشان بسیار خوشحال شدم. تمایل دارم اگر بشود، علما مانند سابق که در هر شهری عالمانی بودند و اعراض از دنیا داشتند و مجسمه اخلاق و تهذیب در شهر و دیار خود بودند، مانند ملاحسین قلی همدانی در همدان و ملا قربان علی در زنجان و خیلی های دیگر ، این ها محور باشند و ما نیز این راه را ادامه دهیم ، چرا که به شدت نیاز به علمای مهذب و تاثیرگذار در شهرها و بلاد داریم.

گلایه از طرح مباحث سست در محافل مذهبی

ایشان همچنین ضمن ابراز نگرانی، از طرح برخی مباحث سست و بعضاً بی پایه و اساس در برخی محافل مذهبی گفتند: الحمدالله در ایران و کشورهای اسلامی، مجالس متعددی برگزار می شود، ولی باید سعی شود مطالب قوی در این محافل گفته شود ویا کتاب هایی که منتشر می شود، کتب علمی و متقنی باشد. بی شک اگر عالمانی که از نظر علمی و اخلاقی الگو هستند در بلاد داشته باشیم، این فرقه ها نمی توانند تبلیغ خاصی داشته باشند چرا که مردم به علمای مهذب دل بسته اند

تعبیر لطیف آیت الله العظمی سیستانی درباره حوزه علمیه قم

این مرجع تقلید همچنین باتاکید بر این نکته که باید مشکل معیشتی برطرف شود تا مانعی برای کسب علم و نیز هجرت علما به بلاد وجود نداشته باشد، ابراز داشتند: امیدوارم روزی علما به تمام نقاط جهان کوچ کرده و معارف حقه دین را نشر دهند و انشاالله از حوزه علمیه قم نور بیشتری بر دنیای امروز بتابد.

گرایش به اهل بیت(ع) در دنیا را مدیون جمهوری اسلامی ایران هستیم

ایشان از این که هیئتی از قم به مباحث حوزوی به صورت جدی پرداخته و سفری به عراق و دیدار با علما داشته اند، تشکر و قدردانی کرده و در ادامه درباره مسایلی که در منطقه رخ داده ، ضمن ابراز خرسندی از توسعه گرایش و رویکردی که مردم درکشورهای مختلف به مکتب اهل بیت(ع) دارند ، بیان داشتند: تمام این کارهایی که صورت گرفته و استقبالی که از مکتب اهل بیت (ع) شده را مدیون جمهوری اسلامی ایران هستیم، چرا که با تلاش هایی که انجام داده شیعه امروز به عنوان یک محور بسیار مهم در منطقه و جهان شناخته شده و نمی توان تشیع را در مباحثات جدی دنیای امروز نادیده گرفت.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha