جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
نخستین بخش بین‌الملل سی‌و‌سومین جشنواره فیلم فجر

حوزه/سی و سومین جشنواره فیلم را باید یکی از ضعیف ترین دوره های این فستیوال سینمایی نام نهاد، چون در این دوره تاکنون که روز چهارم آن است بیش از 90 درصد آثار از کیفیت و معنای خوبی بهره نبرده‌اند.

خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، با نگاهی اجمالی به آنچه تاکنون در جشنواره فیلم فجر نمایش داده شده است را قلمی کرده است.

*سیاه‌نمایی در واژه خیانت مردان ایرانی

ابتدا به بحث معنای فیلم هایی سینمایی جشنواره سی و سوم می پردازم . در اکثر تولیدات به نمایش در آمده تا پایان روز چهارم، فیلم ها نگاهی کاملا ویژه به موضوعاتی چون خیانت داشته اند، حتی می توان گفت، در اکثر آثار نگاه به این موضوع شکلی افراطی به خود گرفته است . برای مثال به فیلم «عصر یخبندان» اشاره می کنم که شب گذشته به نمایش در آمد. در این فیلم این طرز فکر به مخاطبان القا می شود اکثر مردان ایرانی افرادی هستند که به نوعی به خانواده خود پایبند و متعهد نیستند. این نگاه تنها یک بخش از سیاه انگاری بود اما بخش مهم دیگر، ترویج روابط غیر اخلاقی در فیلم بود.

*شکسته شدن قبح بی‌حرمتی در خانواده

نکته ای که بسیار تاسف آور است، شکسته شدن برخی حرمت ها در این فیلم سینمایی است. به ویژه اینکه در این فیلم نشان داده می شود یک زن به راحتی به همسر خود خیانت می کند و در آخر هم به نوعی این خطا و گناهش نادیده انگاشته می شود. در کلامی می توان گفت؛ در این فیلم سینمایی از قبح و زشتی گناه خیانت کاسته شده است، هرچند ممکن است کارگردان برای خود توجیهاتی داشته باشد، اما این بهانه ها نمی تواند مانع از خطاهایی باشد که در این فیلم روی داده است.

*نگاه معنادار به کنترل جمعیت

موضوعی دیگر مربوط به فیلم «شکاف» می شود سومین روز جشنواره به نمایش در آمد. این فیلم یک پیام بارز و مشخص دارد و آنهم این است بچه دار نشوید. برای رسیدن به این خواسته هم توجیهات مختلفی را به کار برده تا نشان دهد بچه دار شدن بدون فکر بسیاری از مشکلات را در پی دارد. این تفکر در جای خود صحیح است، اما برخی اشتباهات را نباید دلیل برای نفی امر پسندیده تصور کرد. مطلب دیگری که درباره این بحث باید به آن اشاره کنم این است که مقام معظم رهبری تاکید داشته اند جمعیت کشور باید افزایش پیدا کند تا بسیاری از مشکلات آینده کشور حل گردد، اما متاسفانه این مسئله به هیچ وجه در فیلم لحاظ نشده است.

*دفاع مقدس و کلیشه‌ای دیگر

مطلب دیگری که درباره موضوعات موجود در فیلم های جشنواره می توان گفت؛ نگاه ضعیف و کلیشه ای فیلم های دفاع مقدسی به موضوعات ارزشی است. سر دسته این تولیدات فیلم «تگرگ و آفتاب» است؛این فیلم در کنار ضعف های بسیارش یک سود داشت و آن اینکه، ضعیف ترین فیلم های حوزه دفاع مقدس در مقابل این کار یک اثر آبرومند محسوب می شوند.

*نگاهی تاریک به موضوعات اجتماعی

در این گزارش باید به موضوعی دیگر که در اکثر کارها عمومیت دارد اشاره کرد، اینکه فیلم ها به شدت نگاهی تاریک و سیاه به موضوعات اجتماعی دارند و اکثر آثار سعی دارند جامعه را بیمار و مریض جلوه دهند، درصورتیکه با یک مقایسه خیلی ساده می توان فهمید این گفته به هیچ وجه صحیح نیست و اگر مقایسه ای اجمالی با کشورهای منطقه داشته باشیم، متوجه خواهیم شد ایران اسلامی کشوری سربلند است حتی در مقایسه با بسیاری از کشورهای اروپایی هم یک سرو گردن برتری دارد.

در این گزارش به نکته دیگری هم اشاره دارم و آن بحث کیفی تولیدات سینمایی است که در این یاداشت نمی خواهیم به آن اشاره مفصل داشته باشیم، چون در چند پارگراف نمی توان آن را توضیح داد، اما به طور خلاصه باید گفت: اکثر کارها به شدت ضعیف و سطحی هستند به ویژه فیلم های کارگردان های فیلم اولی. این ضعف به اندازه ای بارز و هویدا شده که در «سینما رسانه» این دوره کمترین میزان تماشاگر را شاهد هستیم.

گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه می‌افزاید: فقر مالی فیلم های سینمایی به خوبی در کارها مشخص است، چون در اکثر آثار تنها یک خانه وجود دارد که چند بازیگر در آن دیالوگ می گوید . این رویکرد نشان می دهد فیلم به لحاظ اقتصادی در تنگنای جدی مالی بوده اند، والا هیچ کارگردانی حاضر نمی شود فیلمش را در فضایی محدود روی آنتن ببرد.

خبرنگار حوزه در این زمینه ضمن انتقاد از برخی اقدامات خلاف شرع و عرف در پایان گزارش روز چهارم خود تاکید کرده است:  به این رویداد سینمای نمی توان گفت؛ جشنواره یک کشوری اسلامی بلکه به برگزار کنندگان  پیشنهاد می شود عنوان مقدس فجر را از روی آن برداشته و به جشن سینمای ایران تغییر نام دهند. 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha