جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله حکیم

عضو هیئت رئیسه مجمع عمومی جامعه مدرسین در ادامه تشریح جزئیات دیدار این هیئت با مراجع تقلید نجف به تشریح دیدگاه‌های آیت‌الله العظمی حکیم پیرامون مسائل کلان دنیای اسلام پرداخت.

حجت الاسلام و المسلمین بنیادی در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرگزاری «حوزه» گفت: دیدار بعدی هیئت رییسه مجمع عمومی جامعه مدرسین با آیت الله العظمی سید محمد سعید حکیم بود، در این دیدار ابتدا حجت الاسلام و المسلمین علم الهدی گزارشی از جامعه مدرسین و مجمع عمومی ارایه داد و به تبیین پیشرفت های روزافزون حوزه علمیه قم در زمینه های گوناگون پرداخت.

حضرت آیت الله حکیم نیز از این که مجمعی با این اهداف تاسیس شده ،تشکر کرده و نظرات هیئت رییسه را جالب و مفید توصیف کردند.

فهم و درک مکتب اهل بیت(ع)؛ راهگشای زندگی امروز

ایشان با اشاره به این که مراجعه به اخبار و روایات ائمه اطهار (ع) در تمام شئون زندگی انسانی راهگشاست، گفتند: توجه به تحقیق و فهم دین در هر واقعه ای و در هر زمانی باید اصل فعالیت ها قرار گیرد و مکتب اهل بیت(ع) وظایف هر کسی را در جامعه به درستی تبیین کرده به عنوان مثال، این که گفته می شود، شغل اصلی زنان تربیت و نگهبانی از کانون خانواده است، با همه ملاک های دنیای امروز سازگار است.

فاصله گرفتن مردم از دین خطرناک است

معظم له افزودند: ما باید معارف دینی را به مردم بفهمانیم، بدون آن که تصرفی درامور اشخاص داشته باشیم. فاصله گرفتن مردم از دین امر خطرناک است لذا حوزه علمیه باید بداند در عصر خود چه وظیفه ای برعهده دارند.

ایشان همچنین از مجمع عمومی جامعه مدرسین خواست فعالیت ها و تلاش های خود را به این سمت و سو ببرد و تا مردم با دین آشناتر شوند و بدانند مکتب اهل بیت (ع) در تمام دوران کارگشا بوده لذا باید تمام شئون دین بازگو شود و نباید در مباحثات علمی صرفاً برخی مطالب بسیار گفته شده و برخی مغفول واقع گردد.

لزوم تبیین معارف دینی به جهانیان با اسلوب های جدید

آیت الله العظمی حکیم، همچنین خطاب به هیئت رییسه گفتند: شما در قم هستید و خوب می دانید که نیاز جامعه جهانی به معارف دینی چقدر زیاد است . به لطف الهی در دین ما همه چیز هست، پس آن ها را با اسلوب های جدید به مردم دنیا بیان کنید.

ایشان ضمن بیان مسایلی پیرامون حقوق و جزای اسلامی و نیز مسایل مربوط به طب از نظر اسلام افزودند: در یکی از دانشگاه های معتبر جهان، شخصیت عالمی در خصوص سقط جنین صحبت کرده بود،من گفتم اسلام 1400 سال قبل همه این ها را بیان کرده و تاسف خوردم چرا  تحقیقی پیرامون مسایل و ارایه عالمانه و مستدل این معارف صورت نمی گیرد، در حالی که معتقدم شخصیت ها و اساتیدی که دارای تجربیات عالی می باشند، باید این گونه مسایل را عالمانه بحث کرده و ارایه نمایند.

مبنای دین، محبت و تقریب است

این مرجع تقلید همچنین با بیان این که مبنای دین بر اساس وحدت و تقریب میان امت و مهربانی میان آنهاست، تصریح کردند: باید با قرآن و احادیث اهل بیت(ع) همه را به پیروی از اهل بیت (ع)دعوت کنیم. البته گاهی این کار سخت است اما با ممارست امکان دارد. ما در واقع باید علاوه بر سیره علمی به سیره عملی اهل بیت(ع) نیز به طور خاص توجه کنیم. ببینیم به عنوان مثال امام علی (ع) چگونه با دوست و دشمن ، حاکم و غیرحاکم رفتار می کرد. رویه امیرالمومنین(ع) رویه مساوات و عدالت بود و همه ما باید مواظب باشیم به اسم دین کاری خلاف دین صورت نگیرد.

ایشان در خاتمه صحبت های خود گفتند: حال که بیشتر عالمان جهان به جایگاه مکتب اهل بیت(ع) اعتراف کرده اند، باید این معارف با مقالات محکم و اسلوب جدید به مردم دنیا معرفی شود و اگر فقه شیعه بخواهد پویایی خود را نشان دهد باید بداند جایگاهش در مستحدثات چیست.

 

 

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha