پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آیت الله اراکی

حوزه/ دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با تاکید بر این که اسلام از دروازه های غرب عبور کرده است، گفت: تجاوز داعش به خطوط قرمز اسلام مورد اجماع علمای شیعه و سنی است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از زاهدان، آیت الله محسن اراکی، پیش ازظهر امروز در همایش علمی و تحقیقی مذاهب اسلامی، در زاهدان، اظهار داشت: امروز در اغلب شهرهای دنیا و دانشگاه های جهان شاهد اقامه نماز توسط جوانان مسلمان و برپایی سفره های افطار در مساجد مختلف در کشورهای اروپایی و آمریکایی هستیم که همه اینها بیانگر وجود اسلام و مسلمانان در اقصی نقاط عالم است.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی افزود: انفجار نور اسلام دروازه های غرب را کوبیده و دنیا را فراگرفته و بیشتر توطئه ها و شیطنت های استکبارگران تلاشی ناکام برای تقابل با این نفوذ موج اسلام در غرب است.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه اسلام با حضور اندیشه و تفکر به پیش می رود تصریح کرد: امروز اگر به زن اروپایی اجازه فهم مساله حجاب و حقوق زن در خانواده داده شود، در غرب زن بی حجاب نخواهیم داشت.

دبیر کل مجمع تقریب مذاهب با اشاره به این که اگر زنان غربی با واقعیت تعالیم اسلام آشنا شوند قوانین اسلام را بر بی بند و باری غرب ترجیح خواهند داد، ابراز داشت: اسلام در زمان حاضر موفق شده به جوامع آمریکایی و اروپایی نفوذ کند و ان شاء الله آینده جهان از آن اسلام خواهد بود.

وی با اشاره به پدیده داعش و موج تکفیرگرایی و افراطی گری مورد حمایت غرب، افزود: امروز دیگر ارتباط و حمایت غرب از گروه های تروریستی و تکفیری همچون داعش رازی نهفته نیست، بلکه بر همگان امری روشن و واضح است.

آیت الله اراکی ادامه داد: رسانه های غربی از داعش به عنوان دولت اسلامی نام می برند و بر بیان این عنوان اصرار می ورزند، در حالی که علمای جهان اسلام بر خارج شدن داعش از خطوط قرمز اسلام توافق نظر دارند.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تاکید کرد: تجاوز داعش به خطوط قرمز اسلام مورد اجماع علمای شیعه و سنی است و اقداماتی همچون سر بریدن قبطی های مصری و سوزاندن اسرای بیگناه و سایر رفتارهای خشن و غیرانسانی داعش و بوکوحرام مورد تایید هیچ مسلمانی نیست و با مبانی اسلام هیچ سازگاری ندارد.

وی افزود: بایداز رسانه های به ظاهر مستقل غربی سئوال کرد که چرا این مواضع آشکار علمای اسلام در محکومیت جنایات داعش را نمی بینند و باز هم بر عنوان دولت اسلامی تاکید دارند؟

استاد حوزه علمیه قم به نقش انقلاب اسلامی ایران در بیداری اسلامی اشاره کرد و اگفت: منشاء اصلی شکل گیری جریان بیداری اسلامی مرهون انقلاب اسلامی ایران است که شعار استقلال و آزادی و عدالت خواهی را به گوش مسلمانان جهان رساند.

این محقق حوزوی تصریح کرد: آینده را متعلق به اسلام است و از همین رو اعتقاد داریم مسلمانان باید خود را برای برعهده گرفتن نقش اداره امور جهان آماده کنند.

آیت الله اراکی همچنین با اشاره به لزوم بازنگری در برخی شیوه های آموزشی مراکز اسلامی، اظهار داشت: امروز شاید فرصت کافی برای طالبان علوم اسلامی نباشد که بخواهند به طور مفصل همه کتب گذشتگان را مطالعه کنند و لازم است با بکارگیری شیوه های نوین، مطالب خلاصه و مفید به دانش پژوهان عرضه شود.

وی ادامه داد: امروز نیاز داریم که علمای فریقین در مسایل مختلف اسلامی با هم تبادل نظر داشته باشند و در حوزه فقه اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی به دنبال شکل دادن یک فقه مشترک اسلامی باشند.

دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی تصریح کرد: تجربه گران سنگ فقهای شیعه و اهل سنت باید در کنار هم قرار گیرد و فقهای جدید باید بر اساس مبانی و اصول فقهی مشترک، دستاوردهای جدیدی داشته باشند.

وی گفت: پیشنهاد می کنم علمای بزرگ جهان اسلام اعم از شیعه و اهل سنت در عرصه مسایل اجتماعی، فرهنگی و سیاسی در صدد ایجاد یک طرح مشترک فقهی برآیند و یک نظام اقتصادی و حقوق خانواده اسلامی مشترک میان فریقین ایجاد کنند.

آیت الله اراکی ضمن برشمردن موانع بحث علمی میان علمای فریقین، افزود: توهم افکنی دشمنان اسلام و وجود جاهلان مذهبی از موانع بحث علمی سالم میان علمای اسلام محسوب می شوند.

انتهای پیام

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha