شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
کد خبر: 344885
۲۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۵
پول

حوزه/ نشست علمی «ماهیت پول» با حضور اساتید، کارشناسان و طلاب در مدرسه علمیه خاتم الاوصیاء (عج) قم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین احمد علی یوسفی دراین نشست علمی ­گفت: موضوع ماهیت پول، اقتصاد و بانکداری اسلامی یکی از مباحث مهم در فقه است که باید در مباحثی چون موضوع شناسی، ساختار نظام اقتصاد بانکداری، بیشترمورد بررسی قرار بگیرد.

 عضو هئیت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود: بررسی احکام بکارگیری پول به عنوان یک موضوع فقه اقتصادی است و در این راستا موضوع شناسی از لحاظ کار­کرد پول، ساختار آن می­تواند انسان را به واقعیت نزدیک­تر­کند.

وی اظهار داشت: شناسایی موضوع پول برای این است که بتوانیم انواع بکارگیری آن را در فقه بیشتر بدانیم و پاسخگوی سؤالاتی باشیم که متوجه دستگاه فقه است.

حجت الاسلام والمسلمین یوسفی گفت: گاهی بانکها از یک پول و سرمایه اندکی که از مردم می گیرند، چندین برابر آن پول برای خود درآمدزایی و بهره برداری پولی می کنند. این سود هنگفتی  که بانکها از پول مردم بدست می­آورند، صاحب آن مردمند یا بانکها؟  این موضوع در کجای فقه جا دارد؟آیا واقعا بانکها ضرر می­کنند تا به سرمایه هنگفتی می‌رسند؟

این پژوهشگر اظهار داشت: برای این که به احکام فقهی پاسخ دهیم، باید یک سری مبانی اقتصادی احکام فقهی ­را در ارتباط با پول، تحولات تاریخی پول، نوع کالایی پول، انواع سیستم های پولی و حتی تعریف پول را  دقیق بشناسیم.

عضو هئیت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود: اقتصاد به دنبال این نیست که پول قیمی یا مثلی است ؟ مالیت دارد یا ندارد؟، دستگاه فقه است که با این امور و در ارتباط و شناسایی با این امور است و به دنبال این حقیقت است که چگونه می خواهد مبانی فقهی کارکرد پول را بشناسد. نکته مهم روش شناسی موضوعات فقه اقتصادی است که باید در این عرصه قدم های بیشتری برداشته شود و فقه باید برای این قضیه فکری کند.

این محقق گفت: در فقه باید ارزش و قدرت خرید در ارتباط تورم، تحولات پول و قیمت ها در عصر تشریع، ، اشتراکات پول، عصر نزول با پول های اعتباری، کیفیت معاملات، بررسی ماهیت پول های اعتباری از لحاظ مال بودن یا مال نبودن، بررسی ربای قرضی و معاملی و حیله­های ربای قرضی و معامله بدرستی مورد بررسی قرار بگیرد و این کار­کسانی است که می توانند بدرستی موضوع شناسی کنند و تخصص در مبانی اقتصاد داشته باشند.

انتهای پیام:40/313

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha