جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
آیت‌الله علوی بروجردی

حوزه/ استاد حوزه علمیه قم گفت: باید زینب کبری(س) را به عنوان یک اسوه و الگوی واقعی به زنان و به همه مردم بشناسانیم، تا مبادا امروزه الگوی زنان ما هنرپيشه‌ها و ... باشند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» حضرت آیت الله علوی بروجردی با تبریک ولادت با سعادت حضرت زينب كبري سلام الله علیها  اظهارداشت: باید  بتوانيم سیره و مقام حضرت زينب سلام الله را درک کرده و الگوی خود قرار بدهیم.

شان والای حضرت زینب

 وی با بیان این که  شان و مقام حضرت زینب به حدی است که او را  شريكة الحسين  می نامند؛ يعني سيدالشهدا سلام الله علیه در كربلا و عاشورا یک شريك و همراه واقعی دارد، و آن هم زينب كبري سلام الله علیها است.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به لقب عقیله بنی هاشم  برای حضرت زینب(س) گفت: عقيله به معناي فرد بزرگ و شاخص است، و اين کاشف از مقام ایشان است، همانطور که حضرت سجاد و  سيدالشهداسلام الله علیهما نیز در تعبيراتشان نسبت به ایشان چنین مطالبی را دارند،‌ و حتي از  زينب كبري سلام الله علیهابه فاطمه صغري تعبیر شده است؛  يعني آنچه فاطمه زهرا سلام الله علیهاهست در وجود زينب كبري ريخته و او ميراث دار فاطمه زهرا سلام الله علیهااست و اين ميراث داري را در كربلا نشان داده است.

همراهی با امام حسین والاترین نقش زینب کبری در تاریخ

وی  مهمترین نقش ایشان را  همراهي  بعد از عاشورا  که سبب ماندگاری و بقای نهضت حسینی شد برشمرد و بیان داشت:  ایشان زنی بود که از حاصل زندگي‌اش با عبدالله بن جعفر، صاحب دو فرزند شد که مثل دسته گل آنها را به كربلا آورد و بر آنها لباس رزم پوشاند و به ميدان فرستاد تا آنکه هر دو درراه امام حسين عليه السلام كشته شدند.

حفظ دستاوردهای کربلا توسط زینب کبری

آیت الله علوی بروجردی گفت: زينب كبري سلام الله علیهادر كنار امام سجادسلام الله علیه، توانست كربلا را در كوفه و شام حفظ كند تا جایی که در شامي كه همه مردم در اثر تبلیغات معاویه، نظرشان نسبت به علي بن ابي طالب و فرزندانشان اين بود كه اصلا دروغ است که علي سلام الله علیه را در مسجد شهيد كرده باشند ویا علي(ع) اهل نماز و مسجد نبود، زماني كه اين كاروان مي‌خواست از شام بيرون برود مردم دور اينها تجمع و گريه مي‌كردند، و به گونه‌ای شد که بنی امیه دیگر نتوانست سر بلند کند و رو به اضمحلال رفت و گویا بني اميه كوچك و آب شد تا آن وقتي كه مردم حتی استخوان‌هاي اين خاندان را هم از خاک در مي‌آوردند و آتش مي‌زدند.

قابل انکار نبودن شخصیت حضرت رقیه در تاریخ

وی ادامه داد: اين همان هنری است كه زينب كبري سلام الله علیهادر اولين عزاداري براي امام حسين سلام الله علیه مردم را در شام مي‌گریاند، زينب كبري براي خود در هر خانه‌اي يك نماينده‌اي از عاشورا و كربلا گذاشت و روزي هم كه ميرفت زنان شامي جمع شدندو او را بدرقه کردند و ایشان نیز سفارش رقیه را به آنها کرد. شخص رقیه خاتون در تاریخ واقعی است و قابل انكار نيست و آن شاعر در مقابل امام صادق سلام الله علیه شعری مي‌خواند و از رقيه به عنوان دختر امام حسين (ع)یاد مي‌كند.

استاد حوزه علمیه بیان داشت: در سوریه بعد از 1400 سال، زنان سني، سفارش زينب كبري سلام الله علیهادر دلشان مانده است و مقيد هستند، سالي يكبار به اين حرم مطهر مشرف شوند، برخی از قدیمی‌ها در آنجا مي‌گفتند، اين سنتي است که از زماني كه اسراي اهل بيت(ع) را به شام آوردند مردم به عنوان ميهمان نوازي اين كار را مي‌كنند.

اسوه بودن شخصیت زینب(س) برای زنان مسلمان

وی اضافه کرد: زینب کبری(س) تحت پرتو شخصیت امام حسین سلام الله علیه قرار گرفته، ولی ما باید ایشان را به عنوان یک اسوه و الگوی واقعی به زنان و به همه مردم بشناسانیم. تا مبادا امروزه الگوی زنان ما هنرپيشه‌ها و ... باشند و اگر این اتفاق افتاده ، علتش  آن است كه ما در بازگويي الگو و در بيان شخصيت زينب كبري کوتاه آمدیم.

دل محب اهل بیت(ع) با آتش نمی‌شوزد

آیت الله علوی بروجردی بیان داشت: كسي كه محبوبي دارد حتی خانه او نیز كه در آن ساكن است برايش ارزش دارد لذا، دلي كه سيدالشهدا و اهل بيت(ع) را دوست دارد و دلي كه خانه محبت و آشيانه عشق آنها است مورد عذاب نیست؛ بلکه اين دل محبوب خدا است؛ چرا که اين امر از صفات كماليه است و اوج آن در خدايي است كه وجود مطلق است.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha