شنبه ۱۱ فروردین ۱۴۰۳ |۱۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 30, 2024
حجت الاسلام رحیمیان

حوزه/ تولیت مسجد مقدس جمکران گفت: وقتی مقصد خداوند متعال باشد، راه رسیدن به خدا هم بی نهایت، در این راه هیچ دعوا و جنگ و جدالی وجود ندارد لذا بین مؤمنین دائما رحمت حاکم است.

به گزارش خبر گزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین رحیمیان درجلسه شورای معاونین  مسجد جمکران پیرامون آیه 10 سوره مبارکه حشر گفت: یکی از ویژگی های ایمان این است که انسان در قلبش نسبت به برادران دینی خود هیچگونه غل و کینه ای نداشته باشد.

وی با اشاره به آیه شریفه «وَ نَزَعْنا ما في‏ صُدُورِهِمْ مِنْ غِلٍّ إِخْواناً عَلي‏ سُرُرٍ مُتَقابِلينَ»(حجر/47) اظهار داشت: آن هایی که قرار است به بهشت روند باید قبل از ورود، هرگونه غل و کینه ای که نسبت به مؤمنین دارند از دلشان کنده شود.

حجت الاسلام و المسلمین رحیمیان افزود: یک وقت چیزی را از چیزی به راحتی جدا می کنند؛ ولی یک وقت یک چیزی را اگر بخواهند از جایی بردارند به سختی برداشته می شود در این مورد تعبیر کندن به کار گرفته می شود و نزع به معنای کندن است؛ مثل جان کندن که تعبیر نزع برای آن نیز به کار برده شده برای غل هم تعبیر نزع استفاده شده و معلوم می شود، این غل و غش نسبت به دیگران از دل انسان به سختی کنده می شود.

تولیت مسجد مقدس جمکران بهشت را جای افرادی دانست که در دلشان نسبت به مؤمنین کینه نداشته باشند و عنوان کرد: اگر انسان در دنیا به اراده خود این غل را از دلش بکند، نعم المطلوب است وگرنه در مراحل جان دادن، قبر، برزخ، قیامت و احیانا مدتی توقف در جهنم این اتفاق خواهد افتاد تا مصفا و منور شده و بعد هم شایستگی ورود به بهشت را پیدا کند.

وی  بیان آیه شریفه «إِنَّ ذَلِک الحَقُّ تخَاصمُ أَهْلِ النَّارِ»(ص/64) گفت: یکی از عبارت هایی که حضرت امام خمینی (قدس سره) زیاد از آن استفاده می کردند «خصوم اهل النار» بود یعنی اهل نار دائما در مخاصمه هستند و آن مخاصمه آخرت بازتاب مخاصمه دنیا است و در نقطه مقابل متقین هستندکه در آیه ای دیگر اشاره شده در روز قیامت همه با هم دعوا و دشمنی دارند مگر متقین که این نیز بازتاب دوستی متقین در دنیاست.

وی با اشاره به فرمایش دیگری از امام خمینی(قدس سره) بیان کرد: هر کجا دعواست، یا دو طرف باطل هستند و یا حداقل یک طرفش باطل است، حضرت امام خمینی(قدس سره) معتقد بودند اگر صد و بیست چهار هزار پیغمبر در یک مکان و زمان جمع شوند، هیچکدام با دیگری دعوا و نزاع نخواهند داشت، و می توان گفت این مطلب برای شش میلیلیارد انسان مؤمن و متقی نیز صدق می کند و این خاصیت صراط مستقیم است.

حجت الاسلام و المسلمین رحیمیان در بیان معنای صراط گفت: سبیل به معنی راه و جمعش سبل است، طریق به معنی راه و جمعش طرق است، صراط هم به معنی راه است؛ ولی از معدود کلمات عربی است که جمع ندارد و حدود 45بار در قرآن از راه خدا به عنوان صراط تعبیر شده است.

تولیت مسجد مقدس جمکران در ادامه اظهار داشت: در معنی صراط چند نکته است، اول آنکه صراط، فراخ است، یعنی اگر شش میلیارد بشر هم در آن حرکت کنند این بزرگراه تنگنایی ندارد و همه را در خود جای می دهد، دیگر آنکه در صراط اعوجاج نیست و صراط فراز و نشیب ندارد.

وی در توضیح آخرین نکته معنی صراط ذکر کرد: چون در صراط همه به یک جهت حرکت می کنند هیچگونه تزاحم و تصادفی وجود ندارد؛ اما در سبل به علت وجود تعدد راه ها، انحراف است و تصادم و تزاحم ایجاد می شود.

حجت الاسلام و المسلمین رحیمیان در پایان با بیان آیه شریفه «مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَالَّذينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَماءُ بَيْنَهُمْ»(فتح/26) خاطر نشان کرد: وقتی مقصد خداوند متعال باشد چون بی نهایت است و راه هم بی نهایت، در این راه هیچ دعوا و جنگ و جدالی وجود ندارد لذا بین مؤمنین دائما رحمت حاکم است و دراین مسیر طبق تعابیر قرآن کریم مسابقه به سمت رحمت و خیر الهی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha