سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
آیت الله مقتدایی

آیت الله مرتضی مقتدایی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، با اشاره به حمایت های رهبر معظم انقلاب اسلامی از تیم مذاکره کننده، اظهار داشت: مسلم است که تیم مذاکره کننده به فرمایش مقام معظم رهبری، افرادی دلسوز و مورد اعتماد هستند.

وی تصریح کرد: بدون تردید تیم مذاکره کننده مباحث کلی مورد گفت وگو و مطالبی را که در مسیر توافق است   با مقام معظم رهبری و مسئولان نظام هماهنگ می کند و رعایت حقوق ملت و عزت ایران اسلامی در آن ملاحظه شده است.

*طرف مقابل به فکر دستیابی به اهداف خود است

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه با بیان اینکه طرف مقابل افرادی هستند که نسبت به جمهوری اسلامی کینه و عقده دارند، ابراز داشت: هدف آن ها این نیست که بخواهند به نفع نظام جمهوری اسلامی کاری کنند.

آیت الله مقتدایی با تاکید بر اینکه طرف مقابل به دنبال این نیست مشکلات نظام اسلامی حل شود، افزود: آن ها برای دستیابی به اهداف از آنچه به نفع خود تمام شود و نیاز به این موافقت دارد اقدام می کنند.

*مسئولان مراقب قول های طرف مقابل باشند

وی بر لزوم هوشیاری و دقت کامل و لازم تیم مذاکره کننده نسبت به توافق با 1+5 در آینده تاکید کرد و گفت: مسئولان مذاکره باید مراقب باشند که طرف مقابل قولی ندهد که بعد خلاف آن عمل کرده و به تعهدات خود عمل نکند.

*برخی ابهامات بیانیه قابل سوءاستفاده است

قائم مقام جامعه مدرسین با اشاره به اظهارات مسئولان مذاکره مبنی بر اینکه بیانیه لوزان، توافق نامه نیست، ابراز داشت: البته انسان با مطالعه این بیانیه متوجه می شود نکاتی وجود دارد که قابل سوءاستفاده و بهره برداری دوگانه می باشد.

*ابهامات بیانیه لوزان برطرف شود

وی با تاکید مجدد مبنی بر اینکه آقایان می گویند، فعلا توافق نهایی صورت نگرفته است، تصریح کرد: درست است این بیانیه توافق نهایی نمی باشد؛ اما انتظار ما از این عزیزان تلاشگر در احقاق حقوق ملت، مورد اعتماد و دلسوز این است، عباراتی را که در این بیانیه وجود دارد و قابل بهره برداری چندگانه می باشد، اصلاح کنند که قطعا به این مسئله اهتمام خواهند داشت.

عضو خبرگان رهبری افزود: تیم مذاکره کننده در مذاکرات سه ماه آتی که در خصوص جزئیات مذاکره خواهد کرد، حتما باید ابهامات برخی جملات را برطرف کند.

آیت الله مقتدایی با اشاره به ابهامات بیانیه لوزان، ابراز داشت: در خصوص لغو تحریم ها آیا این اقدام به صورت مرحله صورت می گیرد یا به یک باره تمام تحریم ها لغو می شود؟؛ در این تفاهم نامه این مسئله به صراحت ذکر نشده است.

وی تصریح کرد: ظاهر عبارات می گوید تحریم ها به یک باره لغو شود، اما آن ها نیز می توانند بگویند تحریم ها لغو می شود، اما به صورت مرحله ای!

*عبارات توافق نهایی نباید قابل سوء استفاده باشد

دبیر شورای عالی حوزه تاکید کرد: از تیم مذاکره کننده انتظار داریم به طور شفاف بر روی این جزئیات کار کنند و عبارات به گونه ای تدوین شود که روشن، دقیق بوده و قابل سوءاستفاده نباشد.

آیت الله مقتدایی تصریح کرد: در عین حال جداً از زحمات این عزیزان تشکر می کنیم؛ چرا که می دانیم تا چه اندازه سفرکردن، برگزاری جلسه و گفتگو با افرادی که ایده های مختلف و دشمنی هایی نسبت به نظام جمهوری اسلامی دارند بسیار مشکل است و تحمل صبر ویژه می‌خواهد.

*دستیابی به کلیات تفاهم در قالب بیانیه لوزان مهم است

وی با بیان اینکه آقایان پس از برگزاری جلسات متعدد و طولانی، فعلا به این بیانیه که ان شالله مقدمه ای برای توافق نهایی است دست یافته اند، ابراز داشت: همین بیانیه نیز مهم است؛ چرا که تیم مذاکره کننده  زحماتی متحمل شده که به نتیجه ای در کلیات دست یافته و باید قدردان این مسئله بود.

*ملت از رهبری و تیم مذاکره کننده تشکر کند 

قائم مقام جامعه مدرسین با تاکید بر اینکه ملت از تیم مذاکره کننده تشکر کند، اظهار داشت: همه باید از مقام معظم رهبری تشکر کنیم که با مقاومت و راهنمایی، ملت را به ایستادگی و مقاومت هدایت کردند تا بتوانند به یک توافق نهایی برسانند. از ملت عزیز ایران نیز که نسبت به مشکلات ناشی از تحریم ها مقاومت می کنند باید تشکر کنیم.

وی تصریح کرد: امیدوارم ان شالله با خلوصی که در تیم مذاکره کننده وجود دارد و دلسوزانه مشقت ها را تحمل می کنند، خداوند اجر و پاداش دنیا و آخرت به آن ها بدهد.

دبیر شورای عالی حوزه افزود: از خداوند می خواهیم کمک کند، ملت با اخلاص و مقاوم ایران در مبارزه مهمی که با کشورهای بزرگ دنیا دارد به پیروزی نهایی برسد و به اهداف خود نائل شود.

انتهای پیام/313/33

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha