پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آیت الله حسینی بوشهری

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه گفت:باید مراقب هجمه‌های فرهنگی دشمنان باشیم و با جهاد فرهنگی به مقابله با فرهنگ غربی بپردازیم.

به‌گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیت الله سیدهاشم حسینی بوشهری در مراسم تجلیل از برگزیدگان طرح آرامش بهاری سال 94 و فعالان آزمون طرح تربیت حافظان قرآن کریم در بقاع متبرکه و حائزان رتبه‌های بر‌تر مسابقات کشوری قرآن کریم که در سالن همایش‌های اداره کل  اوقاف قم برگزار شد اظهار داشت: در جهاد فرهنگی باید اصولی رعایت شود که اصولی 12 گانه است که اگر رعایت شود قاری و حافظان و خادمان قرآن می‌توانند در عرصه فرهنگی موفق شوند.

وی با بیان این که  همواره دو جبهه در حوزه فرهنگی و عقیدتی در مقابل هم قرارداشته است که یکی جبهه خیر و دیگری جبهه شر است، افزود: جبهه شر همیشه از تمام ابزارهای خود استفاده کرده است تا از تمام ظرفیت های خود برای به گمراهی کشاندن ملت ها و امت ها استفاده کنند تا تلاش های پیامبران و ائمه(ع) و علما را ناکام بگذارند.

مدیر حوزه های علمیه تصریح کرد: قرآن مومنان را پرچمداران جبهه فرهنگی حق معرفی می کند که در این راه مجاهده می کنند تا مردم را در صراط حق قراردهند؛ در مقابل کافران و منافقان و ظالمان نیز همواره به دنبال به جهت دادن به مردم به سوی صراط باطل هستند.

آیت الله حسینی بوشهری بیان کرد: قرآن سکوت و بی برنامگی و بی کاری در این حوزه را جایز نمی داند و بیان می کند که مومنان باید با تمام قدرت به جنگ با اولیای شیطان بپردازید؛ در این راه نیز هیچگاه نباید نگران تاثیرگذاری کم فعالیت فرهنگی باشیم زیرا شاید تناسبی از نظر نیروها و لوازم دشمن نداشته باشیم، ولی قطعا در این مبارزه پیروز خواهیم شد؛ زیرا خداوند وعده آینده روشن را به ما داده است.

وی گفت: فرهنگ دارای سه شاخصه و ویژگی است؛ نخست، شناخت و معرفت و باور است و دوم ارزش ها و گرایش را شامل می شود و سوم شامل رفتارها و کردارهاست.

عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: دشمنان ما در تهاجم و شبیخون فرهنگی به دنبال سه هدف اصلی هستند که شامل، تحمیل، تخریب و تسلیم فرهنگی است.

وی افزود: نتیجه تحمیل فرهنگی، تخریب فرهنگی است و وقتی که فرهنگ خودی تخریب شد، دست ها به علامت تسلیم بالا می رود و دشمن با این حرکت به نقشه اصلی خود دست خواهد یافت.

مدیر حوزه های علمیه تصریح کرد: جهاد فرهنگی مهمترین اقدامی است که ما باید در این عرصه انجام دهیم؛ جهاد کبیر همان جهاد فرهنگی است؛ جهاد فیزیکی با دشمن همان جنگ و جهاد اصغر بود که ما آن را در جنگ تحمیلی تجربه کردیم.

آیت الله حسینی بوشهری بیان کرد: انسانهایی در جهاد اصغر توفیق پیدا می کنند که نفس خود را کشته باشند و در مبارزه با نفس موفق باشند؛ لذا تعبیری که در روایات بیان شده است این است که دشمن ترین دشمنان تو نفس تواست و اگر توانستیم این نفس را رام کنیم در زندگی موفق می شویم.

وی گفت: در جهاد فرهنگی باید به رعایت اصول دوازده گانه اقدام کنیم؛ نخستین بابسته این جهاد، آگاهی به مسایل دینی و فرهنگی است؛ بصیرت، دومین بایسته این حوزه است؛ مخاطب شناسی در کنار شناخت زمان و مکان، صراحت، تشخیص روش مقابله فرهنگی و تبلیغ، توجه به اقتضائات، عدم وادادگی و خودباختگی به دشمن، توجه ویژه به نسل جوان، تطابق تبلیغ با عمل و شخصیت درونی، عدم قناعت به کارهای کم و کوچک، استفاده از فرصت های در اختیار و در نهایت جبران عقب ماندگی ها و نیازمندی امروز و عقب ماندگی های دیروز از جمله این بایسته هاست.

عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: ما باید در روش کار تبلیغی خود دقت کنیم؛ نباید صرفا منتظر باشیم که محفلی ایجاد شود و مردم جمع شود و مراسمی برگزار شود و منبری آماده شود تا ما کار کنیم؛ بلکه باید از کوچکترین فرصت ها برای تبلیغ و جذب استفاده کنیم.

آیت الله حسینی بوشهری با تاکید بر لزوم جهاد فرهنگی برای مقابله با تهاجم فرهنگی دشمنان اظهار داشت: ما باید مراقب هجمه‌های فرهنگی دشمنان باشیم و با جهاد فرهنگی به مقابله با فرهنگ غربی بپردازیم.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha