شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
محمد علی مهدوی راد

دومين همايش تفسير و تفسيرنگاري حوزه علميه خراسان با حضور علما و انديشمندان حوزوي و دانشگاهي در دفتر تبليغات اسلامي خراسان رضوي برگزار شد.

به گزارش خبرگزاري «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام مهدوي راد، محقق و قرآن پژوه حوزه علميه، در این همایش و در قالب ميزگرد تخصصي ، درباره تفسير خلاصه البيان مرحوم آيت الله سيدهاشم ميردامادي نجف آبادي گفت: اين تفسير به لحاظ ظاهري متوسط است و تفسير ماثور نيست.

وي با اشاره به اينكه وجه غالب اين تفسير روايي است و واژه پژوهي هاي خيلي خوب و بحث هاي علوم قرآني دارد، گفت: روايات در اين تفسير رها نشده است و تقريبا مانند تفسير اطيب البيان است كه روايت رقيب را كه نمي پسندد، نمي آورد.

اين قرآن پژوه ، با بيان اينكه حالت ترجمه و تفسيري مولف در بخش روايات قابل توجه است، گفت: غالبا در ذيل آيات فقهي، نظرات آيت الله ميردامادي نجف آبادي در تفسيرشان ديده مي شود كه اجتهادهاي قابل توجهي را بيان كرده اند.

حجت الاسلام مهدوي راد، در ادامه با تاكيد بر اينكه بايد از فضايي كه داريم به صورت درست و دقيق استفاده كرد، درباره نحوه تفسير روايي قرآن اظهار داشت: امامان معصوم (عليهم السلام) به عنوان مفسر گاهي رواياتي را بيان كرده اند و تفسير درست و غلط را به ما نشان داده اند و حتي گاهي آيات را به گونه اس تفسير كرده اند كه نشان دهند بايد تفسير به چه نحوي باشد.

وي يكي از خدمات بزرگ علامه طباطبايي را در تفسير، قاعده‌مندی روايات دانست و خاطر نشان كرد: بايد از ظرفيت بزرگ تفسير روايي استفاده كرد.

گفتني است، در دومين همايش تفسير و تفسيرنگاري حوزه علميه خراسان  که در دفتر تبليغات اسلامي خراسان رضوي برگزار شد، آيت الله حسینی بوشهري، مدير حوزه های علميه کشور، آيت الله مقتدايي، دبیر شورای عالی حوزه های علمیه و جمعي از علما و انديشمندان قم، مشهد، تهران، اصفهان حضور داشتند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha