سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
کد خبر: 348599
۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۴
مدرسه طالبیه تبریز

حوزه/ مدرسه علمیه طالبیه تبریز با قدمتی بالغ بر 340 سال، خاستگاه علمای بزرگ و به نامی همچون آیات عظام علامه طباطبایی، علامه امینی و علامه جعفری (رحمة الله علیهم) بوده است.

حجت الاسلام صادقیان، مدیر مدرسه علمیه طالبیه تبریز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، در خصوص تاریخچه حوزه علمیه طالبیه تبریز، گفت: این مدرسه در سال 1087 هجری قمری مصادف با سال 1054 هجری شمسی، توسط یکی از تجار به نام حاج طالب‌خان، پسر حاج اسحاق تبریزی، در کنار مسجد و بازار بزرگ تبریز تاسیس شد.

وی افزود: حاج طالب خان در وقف نامه مدرسه طالبیه، مطالعه و تحقیق شبانه روزی را شرط حضور طلاب در مدرسه دانسته و چنین آورده است که "چنانچه طلاب در این مدرسه به تحصیل و تحقیق شبانه روزی در علوم دینی اشتغال نداشته باشند از حضورشان رضایت خاطر نخواهم داشت".

مدیر مدرسه علمیه طالبیه تبریز با اشاره به اینکه ذیل این وقف نامه را ده تن از مجتهدین طراز اول شهر تبریز امضاء کرده اند، افزود: این مسئله نشان از آن دارد که روزگاری شهر تبریز خاستگاه و مرکز علما و بزرگان بوده، به طوری که ذیل وقف نامه مدرسه طالبیه را ده تن از مراجع و مجتهدین بنام این شهر مهر و امضاء کرده اند.

حجت الاسلام صادقیان در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه مدرسه طالبیه خاستگاه کدام یک از علمای بزرگ و بنام بوده است، گفت: از آن جایی که این مدرسه برپایه اخلاص بنیان گذاری شده، خاستگاه علمای بزرگ و به نامی همچون علامه طباطبایی، علامه امینی و علامه جعفری (رحمة الله علیهم) بوده است.

وی ادامه داد: از مراجع بزرگ معاصر نیز می توان به مرجع عالی قدر، شیخ جواد آقا تبریزی (ره) و از مراجعی که در قید حیات هستند، حضرت آیت الله سبحانی و بسیاری از علمای دیگر اشاره کرد.

مدیر مدرسه علمیه طالبیه تبریز در پاسخ به سئوالی مبنی براینکه آموزش در این مدرسه به چه صورت انجام می گیرد، گفت: در حال حاضر مدرسه طالبیه دارای 160 طلبه در سطح دو و سه می باشد.

وی ادامه داد: درس خارج فقه آیت الله مجتهد شبستری نیز در مدرسه طالبیه هر هفته روز های شنبه تا دوشنبه برگزار می گردد که شاهد حضور طلاب، فضلا و روحانیون استان در درس خارج فقه ایشان می باشیم.

استاد حوزه تبریز ضمن اشاره به پیشرفت چشمگیر طلاب در زمینه های پژوهشی، گفت: در سال جاری، استان آذربایجان شرقی در جشنواره علامه حلی(ره) موفق به کسب مقام دوم کشوری شد که نفرات برتر این جشنواره نیز از مدرسه طالبیه می باشند. همچنین امسال نیز طلاب مدرسه با 125 مقاله در جشنواره علامه حلی (ره) حضور خواهند داشت.

وی در ادامه بیان کرد: برخلاف طلاب دارای شرایط دیگر شهرستان ها را بعد از مصاحبه علمی، در سطح دو پذیرش می نماییم.

حجت الاسلام صادقیان خاطر نشان کرد: آنچه که در مدرسه طالبیه جالب توجه است، وجود درس های آزاد می باشد، در قالب این طرح بازاریان، دانشجویان، کارمندان و ... به تحصیل علوم دینی به صورت آزاد و نه تحت برنامه حوزه های علمیه می پردازند.

مدیر مدرسه علمیه طالبیه ادامه داد:  درس های آزاد بصورت کاملا رایگان و تحت حمایت آیت الله مجتهد شبستری و با در اختیار گذاشتن فضای آموزشی و اساتید برگزار می شود و ان شاءالله در سال جاری نیز برگزار خواهد شد.

وی درباره بخش های مختلف مدرسه طالبیه، گفت: مدرسه طالبیه دارای کتابخانه بسیار غنی ای مشتمل بر 13 هزار جلد کتاب از منابع دسته اول و دوم می باشد. برخی کتب خطی در کتابخانه مدرسه موجود است که جهت حفظ آن ها به کتابخانه جعفریه که کتابخانه مشترک مدرسه طالبیه و ارشاد اسلامی است، انتقال یافته است.

حجت الاسلام صادقیان اضافه کرد: از دیگر بخش های مدرسه طالبیه، دفتر پاسخ گویی به سئوالات شرعی وشبهات دینی ومذهبی می باشد که عزیزان حاضر در این بخش به سئوالات و شبهات مردم پاسخ می دهند.

مدیر مدرسه طالبیه در پاسخ به سئوالی مبنی بر نقش تبلیغی و سیاسی مدرسه طالبیه در جامعه، گفت: مدرسه طالبیه به جهت موقعیت خاص خود در بین بازار و مسجد جامع تبریز، علاوه بر نقش تبلیغی، دارای نقش ویژه سیاسی در شهر تبریز است که آن را از سایر حوزه های تبریز متمایز می کند.

وی در پایان با بیان این مطلب که نقش مدرسه طالبیه در مبارزات انقلاب اسلامی از زمان رضا شاه، نقشی محوری بود، افزود: بسیاری از قیام ها از جمله قیام 29 بهمن و مسجد قزللر از مدرسه طالبیه آغاز شد و می توان گفت مدرسه طالبیه تبریز محل استقرار نیرو های انقلابی بود.

انتهای پیام

 

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • همشهری IR ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۶
    0 0
    حاج آقا با واسه همین خاطر که الان یکسال هست که درب بازار را بستی تا این حوزه نقش اساسی خود را نتونه ایفا کنه