شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
جنتی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: امروز ناهنجاری هایی چون ازدواج سفید و یا افزایش طلاق به دلیل عدم التزام و توجه کافی به گسترش فرهنگ اسلامی است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، دکتر علی جنتی، پیش از ظهر امروز در مراسم تودیع و معارفه مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان که در محل سالن اجتماعات هتل آسمان اصفهان برگزار گردید؛ با بیان اینکه ما باید افتخار کنیم که از یک فرهنگ و تمدن عظیم برخوردار هستیم؛ تاکید کرد: ما هویت خود را مرهون سازندگان این تمدن بزرگ از دیرباز تا کنون هستیم.

وی افزود: ما میراث ‌دار فرهنگ و تمدنی هفت هزار ساله هستیم و آوازه تمدن و فرهنگ کشور اسلامی ایران در سراسر دنیا پیچیده است به گونه ‌ای که دشمنان ما علیرغم همه ‌ی خصومت ‌ها همواره به این کشور عزیز به عنوان مهد تمدن و صاحب فرهنگی عظیم می ‌نگرند و به ملت ایران به عنوان ملتی فرهیخته احترام می‌ گذارند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان یک نهاد حاکمیتی رسالت ارتقای فرهنگ را بر عهده دارد، سیاست راهبردی این وزارت  را پاسداری از ارزش های دینی و ملی کشور عنوان کرد و گفت: رونق بخشیدن به فرهنگ دینی و ملی کشور و پیروی از منویات مقام معظم رهبری مبنی بر بهره ‌گیری از تمام  ابزارهای موجود برای ارتقای فرهنگ،‌از مهمترین سیاست‌های این وزارت محسوب می‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: همه آنهایی که دارای اندیشه، فکر و نظر هستند، باید بتوانند نظرات خود را بیان کنند و بنویسند و افرادی که مخالف هستند باید نقد عالمانه، بی طرفانه و نه تخریب گرایانه داشته باشند.

وی اظهار کرد: در سایه این تبادل افکار و اندیشه ها دانشگاه، جامعه و حوزه های علمیه به رشد می رسند و آن هنگام ما به ارتقای فرهنگی دست پیدا می کنیم.

دکتر جنتی با بیان اینکه مسئولیت ارتقای بخش فرهنگ جامعه مسوولیت بزرگی است و تنها به دوش یک دستگاه و نهاد نیست، افزود: نباید فکر کنیم یک دستگاه از نظر حاکمیتی مانند وزارت ارشاد متولی فرهنگ است زیرا فرهنگ جامعه جزیی از هویت ملی ماست و برای ساخت این هویت و فرهنگ همه اهل نظر، نهادها، دستگاههای فرهنگی و شخصیت ها موظف هستند نقش خود را ایفا کنند.

وی با اشاره به مقوله‌ ی دیپلماسی فرهنگی و ارزشی گفت: معنای این دیپلماسی درواقع انتقال این سرمایه‌ ی عظیم و غنی فرهنگی به سراسر جهان است.

وی بیان کرد: یکی از مسائل اساسی که ما امروز با آن روبرو هستیم و توجه مدیران فرهنگی استان را به آن جلب می کنم، بحث فرهنگ عمومی است که یکی از دغدغه های اساسی رهبری محسوب می شود.

دکتر جنتی با اشاره سخن مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه سیاست و اقتصاد ذیل فرهنگ تعریف می شود؛ تصریح کرد: هر نوع توسعه صرفا با در نظر گرفتن امکانات مادی و فضای باز سیاسی نمی تواند امکان پذیر باشد؛ و لذا باید نقصان های فرهنگی در آن برطرف گردد.

وی با بیان اینکه نباید در حوزه فرهنگ همه مسائل را با عینک سیاست بنگریم و سیاسی فکر کنیم؛ گفت: سیاست زدگی باعث می شود کارها پیش نرود، زیرا لطمه زیادی خواهیم خورد.

دکتر جنتی عنوان کرد: توسعه هر کشور وابسته به توسعه  فرهنگ و توجه به فرهنگ است، امروز اگر شاهد ناهنجاری هایی مثل ازدواج سفید افزایش طلاق هستیم از بابت عدم التزام و توجه کافی به گسترش فرهنگ اسلامی است.

گفتنی است: در ادامه این مراسم، حجت الاسلام والمسلمین حبیب رضا ارزانی به عنوان مدیر کل جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان معرفی و از زحمات حجت الاسلام محمد قطبی مدیرکل سابق این اداره کل تقدیر شد.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha