جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
12

حوزه/ تولیت آستان مقدس کاظمین با تشریح ابعاد و زمینه های همکاری میان عتبه کاظمیه و حوزه قم اعلام کرد: از همکاری با حوزه علمیه قم استقبال می کنیم.

دکتر جمال الدباغ تولیت آستان مقدس کاظمین در حاشیه زیارت مهمانان یازدهمین جشنواره بین المللی بهار شهادت از کاظمین در مصاحبه با خبرنگار بین الملل خبرگزاری حوزه ابراز داشت: بحمدلله شاهد مشارکت گسترده بین المللی کشورها و فرهنگ ها و زبان های مختلف در این جشنواره بودیم. مسلم است که پیام امام حسین (علیه السلام) پیامی برای تمام بشریت است و ما در این جشنواره با تنوع حضور شرکت کنندگان شاهد تحقق این واقعیت بودیم.

حضور علما، بیانگر اهمیت جشنواره بهار شهادت بود

وی با اشاره به حضور هیات های حوزوی در این جشنواره گفت: حضور علمای دینی و هیئت علمی قم و نجف اشرف و هیئت های علمی لبنان و کشورهای مختلف جهان نشان دهنده اهمیت این جشنواره است و از طرفی مشارکت این گروه ها نیز نوعی حمایت حوزوی از فعالیت آستان های مقدی ائمه(ع) به شمار می رود، زیرا آستان های مقدس ائمه(ع) با فعالیت های مختلف خود مذهب اهل بیت(ع) و مبانی و ارزش های مورد نظر اهل بیت(ع) را ترویج می کنند که ارزشهایی والا و آسمانی هستند و این حضرات امتداد وجود پیامبر اسلام به شمار می روند که از اخلاقی عظیم بهره مند بود.

تولیت آستان مقدس کاظمین ادامه داد: پیامبر(ص) فرمود: «أدّبنی ربی فأحسن تأدیبی» و ما نیز ماموریم به پیامبر خود اقتدا کنیم؛ چرا که خداوند متعال فرمود: «لقد کان لکم فی رسول الله أسوة حسنة» پس اگر پیامبر ما الگوی خوب ما است و ائمه اطهار(ع) نیز امتداد این الگوی شایسته هستند، ما به پیروی از ائمه(ع) نیز ماموریم چون با پیروی از آنها در دنیا و آخرت به نجات و رستگاری می رسیم.

راه های همکاری بین عتبه کاظمیه و حوزه علمیه قم

وی در بخش دیگری از این مصاحبه در خصوص تعامل و همکاری میان عتبه کاظمیه و حوزه علمیه قم گفت: راه های همکاری متعددی وجود دارد که نخستین آنها استفاده از تالیفات و محصولات علمی حوزه علمیه قم و مشارکت اساتید و علمای حوزه علمیه قم در همایش های علمی ما می باشد. علاوه بر آن امکان ارتباط گروه های مختلف از آستان های مقدس و زیارت حضرت معصومه(ع) وجود دارد تا در جانب آن گروه های ما از مؤسسات و کتابخانه ها و مراکز موفق حوزه علمیه قم بازدید کنند، زیرا قم به عنوان شهر آل محمد یکی از مراکز مهم کتابخانه ها و انتشارات های اسلامی است و تلاش زیادی در نشر فرهنگ و مذهب اهل بیت انجام داده است و ما از همکاری با حوزه علمیه قم استقبال می کنیم.

نگاهی به یکسال فعالیت مدرسه علمیه جوادین(ع)

وی در پاسخ به سوال خبرنگار حوزه درباره فعالیت های مدرسه علمیه جوادین وابسته به عتبه کاظمیه که سال گذشته فعالیت های خود را آغاز کرد گفت: کاظمیه شهری قدیمی و کهن است و در طول تاریخ شاهد حضور علما و مراجع بزرگ و مدارس حوزوی بوده است و به خاطر شرایط این شهر متاسفانه شاهد عقب رفت کاظمیه دراین زمینه بوده ایم و از این رو آستان مقدس کاظمیه بر خود لازم دانست گامی در این زمینه بردارد و در این راستا بیش از یک سال است که حوزه علمیه جوادین(ع) توسط این آستان و در صحن شریف کاظمی تاسیس شده است و برنامه درسی دوره اول آن نیز بحمدالله آغاز شده است و در سالروز میلاد پیامبر اسلام در چند ماه پیش نیز دومین دوره آموزشی مدرسه آغاز شد و از خداوند می خواهیم توفیق برداشتن گام هایی در راه رضای خود را به ما عنایت کند و هم اکنون حدود 25 طلبه مشغول تحصیل هستند.

کتابخانه مرحوم شهرستانی؛ گنجینه ای علمی در کاظمین

تولیت آستان مقدس کاظمین در خصوص کتابخانه سید هبة الدین شهرستانی در کنار حرم مطهرکاظمین اظهار داشت:

کتابخانه مرحوم سید هبة الدین شهرستانی کتابخانه ای شخصی است که در سال 1360ه.ق آن را تاسیس کرد. این کتابخانه حدود سی هزار کتاب دارد که شامل برخی نسخه های خطی می باشد که از آنها تصویربرداری شده و در اختیار محققان قرار گرفته است. علاوه بر آن بخش کتابخانه الکترونیک هم در این کتابخانه موجود است که زمینه انتقال از کتاب کاغذی به کتاب الکترونیک و استفاده از تولیدات مختلف جهانی از طریق شبکه اینترنت را فراهم می سازد و علاوه بر این کتابخانه گنجینه ای شامل هزاران پایان نامه اسلامی را در خود جای داده است که برخی مکتوب و برخی الکترونیک هستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha