جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
1

حوزه/ آقای حسین افندی کاوازوویچ رئیس‌العلمای بوسنی و هیئت همراه، در دیدار با رئیس جامعه المصطفی، ایران اسلامی را یکی از اجزای مهم پیکره جهان اسلام برشمرد.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»،  حجت الاسلام والمسلمین اعرافی با بیان این که پیوند ملت ایران و بوسنی در آتش و خون و مبارزات برقرار شد و در ادامه نیز برقرار خواهد ماند، تصریح کرد: امیدواریم هیچ عاملی نتواند پیوند عمیق دو ملت را از بین ببرد. ما به تعمیق این روابط اعتقاد راسخ داریم و اجازه نخواهیم داد هیچ مسئله‌ای مانع آن شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، بر تجلی بزرگی از اصل بزرگی از اسلام در ایران، پس از پیروزی انقلاب اسلامی تأکید کرد و اظهار داشت: پیش از انقلاب، ایران در حقیقت مستعمره بود و شصت‌هزار مستشار آمریکایی، اسرائیلی و... در آن حضور داشتند و همه‌ چیز در دست بیگانگان بود و حکومت را رژیم استبدادی در دست داشت.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی، با اشاره به اختناقی که پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، در حق همه مذاهب اسلامی روا داشته می‌شد، خاطرنشان ساخت: فریاد اسلامی و ایمانی امام خمینی(ره) از قم و حوزه علمیه برخاست و ایران را نجات داد. پیش از انقلاب اسلامی، هیچ کس باور نمی‌کرد که عالمان دین بتوانند چنین انقلابی به وجود آورند. امام(ره) فریاد بازگشت به اسلام و هویت یگانه اسلامی را از قم سردادند و در منطقه‌ای که دژ استکبار به شمار می‌رفت، حکومت اسلامی برپا نمودند.

رئیس جامعه‌المصطفی، در ادامه، با ارائه آماری از پیشرفت‌‌های علمی و فرهنگی ایران، پس از پیروزی انقلاب، از سیستم آموزش دانشگاهی و حوزه‌ای سخن گفت و برخی از سیاست‌ها و نکات کلیدی سیستم آموزش را در ایران برشمرد

وی با بیان این که شورای عالی انقلاب فرهنگی، بر همه جریانات علمی کشور اشراف دارد، گفت: ایران اسلامی، در قلمرو فناوری‌های پیشرفته مانند نانوتکنولوژی، علوم هسته‌ای، پزشکی، هوافضا و... به دست‌آوردهای بزرگی دست یافته است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، گره خوردن آموزش عالی را با جامعه و صنعت مهم برشمرد و ابراز کرد: باید توجه داشته باشیم کشوری که بر اسلام و نسل جوان تکیه کند و روی پای خود بایستد، پیشرفت خواهد کرد. اگر وضعیت کنونی ایران را با بیست سال پیش مقایسه کنید، به خوبی پیشرفت‌های آن را در عرصه‌های گوناگون درخواهید یافت.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی قم را یکی از پایگاه‌های اصلی آموزش دینی عنوان کرد و با ارائه آماری از فعالیت‌‌ها و دست‌آوردهای این سیستم آموزشی، اظهار داشت: قم یکی از پایگاه‌های مهم فکر و معرفت در جهان اسلام به شمار می‌رود که توانست تئوری برپایی حکومت اسلامی را ارائه دهد و عملی سازد.

وی با اشاره به تنوع رشته‌‌ای و تخصصی شدن آنها در نظام حوزه‌ای و نیز تأکید حوزه علمیه بر علوم عقلی و فلسفی، از گسترش مطالعات تطبیقی و مقایسه اندیشه‌های غربی با اندیشه اسلامی و نیز تولید روزانه، ده‌ها اثر اسلامی به ده‌ها زبان سخن گفت و ضمن اشاره به برخی از دست‌آوردهای جامعه‌المصطفی در عرصه‌های مختلف، بیان نمود: در المصطفی، تأکید می‌نماییم که پیروان هر مذهب، باید با مذاهب دیگر اسلامی آشنا شوند. افزون بر این، توجه به وحدت امت اسلامی را ضروری می‌دانیم و دانش‌پژوهانمان را تمرین می‌دهیم که هویت یگانه اسلامی را لمس کنند و اجازه ندهند تفاوت مذهب، به این مسیر لطمه وارد سازد.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی بر جایگاه بسیار خوب مسلمانان بوسنی تأکید کرد و گفت: مسلمانان بوسنی در جایگاهی بسیار مهم قرار دارند و حلقه اتصال شرق و غرب به شمار می‌روند و ارائه چهره درست از اسلام، می‌تواند در معرفی اسلام واقعی مؤثر باشد.

وی تصریح کرد: امروزه، جهان اسلام به دو نظام آموزشی روبه‌روست: 1. آنچه در مراکزی همچون الازهر و جامعه‌المصطفی ارائه می‌شود که مذاهب مختلف اسلامی را می‌پذیرد و اسلام را فراتر از مذهب تفسیر می‌کند. این نظام، بر هویت یگانه اسلامی تأکید می‌ورزد و دست به تکفیر و جنگ نمی‌زند؛ 2. نظامی که در برخی از کشورهای منطقه ترویج می‌شود و جنگ و نزاع مذهبی می‌آفریند. آنان گروه معدودی از مسلمانان را می‌پذیرند و بقیه را کافر و مستحق مرگ می‌دانند.

رئیس المصطفی ادامه داد: همگان از این شرایط رنج می‌برند و ناراحت‌اند که به خاطر برخی کج‌روی‌ها، گاهی، مسلمانان به جان یکدیگر می‌افتند.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی، با بیان این که باید امت اسلامی را به سوی فکر، اقتصاد و بازار واحد هدایت کنیم، گفت: در جامعه‌المصطفی، از تکفیر و تندروی می‌پرهیزیم و با پرهیز از تحمیل مذهب و تلاش برای تغییر مذهب افراد، تأکید می‌کنیم که شایسته است اسلام را به غیرمسلمانان بشناسانیم و آنان را به سوی اسلام بیاوریم. لازم است هویت یگانه اسلامی را زنده نگه داریم و برای عزت و آزادی مسلمانان بکوشیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha