جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
اعرافی

حوزه/ عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، با تأکید بر اهمیت آشنایی متقابل شیعه و سنی، گفت: ما با اهل سنت معتدل و متعادل زیر خیمه مشترک بوده و به طلابمان هم می‌آموزیم که باید وحدت اسلامی را مهم بدانند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین علیرضا اعرافی در دیدار با  قمرعلی آخوند ، وزیر سابق راه ‌و ترابری کشمیر اظهار داشت: هند کشوری بزرگ و کشمیر منطقه‌ای ویژه است که سوابق علمی، فرهنگی و دینی درخشانی داشته و طلاب آن از بهترین دانشجویان المصطفی بوده و می‌توانند سرمایه‌های عظیم علمی و معنوی برای آینده منطقه به شمار روند.

وی با اشاره به اهمیت قم، ابراز داشت: شهر مقدس قم تاریخ بسیار برجسته‌ای، به ویژه در قرن اخیر داشته و قریب به 90 سال است که حوزه علمیه در آن پایه ریزی شده است؛ در حالی که جریانات جهانی و رضاخان، در پی دین‌زدایی در ایران و  هدف مستکبران و وابستگان آنان، محدود کردن دین در این کشور بوده است.

*تأسیس حوزه علمیه قم معجزه بوده است

رئیس جامعه المصطفی، تأسیس حوزه علمیه قم را همانند بزرگ شدن حضرت موسی(ع) در کاخ فرعون، معجزه نامید و خاطرنشان ساخت: پنجاه سال پس از تأسیس حوزه، شخصیتی همانند امام خمینی(ره) به پا خاستند و انقلابی رخ داد که از معجزات عصر ما به شمار می‌رود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، با بیان این مطلب که در آن زمان، هیچ امیدی به پیشرفت اسلام نبود، تصریح کرد: اراده الهی، مقاومت علمی بزرگان و ملت ایران، در سخت‌ترین شرایط، این حادثه بزرگ را رقم زد.

این استاد حوزه نفس امام خمینی(ره) را مسیحایی عنوان کرد و گفت: در آن زمان، شمار طلاب ایرانی و غیرایرانی بسیار محدود بود؛ اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی، گشایش دروازه های حوزه های علمیه به سوی تمام جهان، از برکات آن بوده است.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی، با اشاره به پیشرفت‌های المصطفی در عرصه‌های گوناگون علمی، آموزشی و پژوهشی، اظهار داشت: پذیرش از هند و کشمیر را در المصطفی چندین برابر کرده‌ و اکنون، بیش از هزار نفر از این کشور در ایران مشغول به تحصیلات حوزوی می باشند.

وی افزود: همچنین با هشتاد حوزه و مدرسه در هند و با تعدادی دیگر از حوزه‌های علمیه در کشمیر ارتباط داریم.

*باید برای هر هزار شیعه یک محصل حوزوی تربیت شود

رئیس جامعه‌المصطفی یادآور شد: معتقدیم این آمار برای هند و کشمیر اندک است و باید چندین برابر شود؛ چراکه باید حداقل برای هر هزار شیعه، یک محصل حوزه تربیت شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تربیت انسان‌های بزرگ علمی و اخلاقی را مهم برشمرد و ابراز داشت: افرادی که در پرتو انقلاب اسلامی تربیت می‌شوند، انقلابی، عاقل، هدفمند و حکیم‌ بوده و به سود بشریت فعالیت می‌نمایند.

این استاد حوزه خاطرنشان ساخت: افرادی که در ایران تربیت می‌شوند، منافع بشری و ارزش‌‌های انسانی را حفظ کرده و سرمایه‌های ذی‌قیمتی برای کشورها به شمار می‌روند.

*وحدت را به طلاب المصطفی می آموزیم

امام جمعه قم، با تأکید بر اهمیت آشنایی متقابل شیعه و سنی، تصریح کرد: ما با اهل سنت معتدل و متعادل زیر خیمه مشترک بوده و به طلابمان هم می‌آموزیم که باید وحدت اسلامی را مهم برشمرند.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی ادامه داد: جریاناتی که در عربستان آغاز شده، موجب گشته که برخی از مراکز مروج خشونت و ترور ایجاد؛ تروریسم را ترویج و برای انسان‌ها خطرآفرین باشند.

وی تأکید کرد: باید ارتباط مراکز شیعه و سنی تقویت و نظام‌های آموزشی تقریبی گردند.

رئیس المصطفی با اشاره به تلاش استکبار برای سنگ‌اندازی در مسیر انقلاب اسلامی، اظهار داشت: امریکا و استکبار جهانی در برابر موج انقلاب اسلامی، اسلام قلابی یا لیبرالیستی و سکولاریستی را رواج دادند تا جلو این انقلاب را بگیرند؛ البته درست است که متأسفانه، تا حدودی هم موفق شده و در جهان اسلام فتنه آفریدند؛ ولی ما معتقدیم که از این موانع عبور کرده و سرانجام گفتمان اهل‌بیت(ع) پیروز خواهد شد.

*انقلاب ایران، معجزه قرن است

این استاد حوزه، انقلاب ایران را معجزه قرن توصیف و آن را متعلق به تمام امت اسلام دانست و گفت: ما در 35 سال گذشته، هشت سال درگیر جنگ تحمیلی بوده و حتی برای یک روز، تحریم‌های اقتصادی قطع نشده است و در سه سال اخیر نیز به گفته مقامات امریکایی، شدید‌ترین تحریم‌های تاریخ امریکا بر ضد ایران اجرا گشته است؛ اما با این که هر یک از این تحریم‌ها می‌توانست قدرت‌های بزرگ را به زانو درآورد، به برکت انقلاب اسلامی، هدایت‌ حکیمانه امام(ره) و مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) و مجاهدت ملت ایران، مقاومت کرده‌ایم.

امام جمعه قم ابراز داشت: مذاکرات هسته‌ای به نتیجه برسد یا شکست بخورد، ملت ایران به راهش ادامه خواهد داد؛ چراکه ما نه تنها شکست نخورده‌ایم؛ بلکه مسیر توسعه را نیز پیموده‌ایم.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی به برخی از دست‌آوردهای ایران اسلامی در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اشاره و خاطرنشان ساخت: در سفر به کشورهای دیگر، به مسئولان می‌گویم که روی پای خود بایستند و لازم نیست به هیچ قدرتی وابسته باشند.

*انتظار از شخصیت های دینی و شیعی

وی تصریح کرد: اهتمام به تقویت وحدت اسلامی، دوری از مفاهیم خرافی، تقویت قدرت علمی، دشمن‌شناسی و مقابله با توطئه‌های تهدید‌کننده و پرهیز از اختلافات میان ادیان و مذاهب از نکات بسیار مهم است.

رئیس جامعه المصطفی ضمن تأکید بر تقویت همه‌جانبه مسلمانان، تبادل تجارب بین مسئولان کشورهای اسلامی را ضروری دانست و گفت: انتظار داریم شخصیت‌های دینی و شیعی، پشتیبان گسترش مراکز علمی در کشورهایشان باشند و در این راه، جامعه‌المصطفی نیز آماده کمک‌رسانی و همکاری است.

گفتنی است؛ در این دیدار، قمرعلی آخوند نیز با اشاره به رسالت بزرگ المصطفی در تربیت عالمان دین، اظهار داشت: دانش‌آموختگان جامعه‌المصطفی پس از بازگشت به وطن، سطوح علمی را ارتقا می‌دهند که کار بزرگی است.

وی ابراز داشت: توسعه ایران در زمینه‌های دینی، سبب خوشحالی است که با وجود محاصره شدید اقتصادی، پیشرفت آن بسیار چشم‌گیر به نظر می‌رسد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha