پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
جامعة المصطفی

حوزه/ رئیس مدرسه زبان و ادبیات عرب مجتمع امام خمینی(ره) قم وابسته به جامعه المصطفی العالمیه فعالیت های این مرکز زبان آموز را تشریح کرد.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، حجت الاسلام عبدالمطلب فریدی فر با اشاره به فعالیت های مدرسه زبان و ادبیات عرب مجتمع امام  خمینی(ره) اظهارداشت: طلاب غیر ایرانی المصطفی  پس از آنکه تا حدودی زبان فارسی را آموختند، وارد مجتمع می شوند و ما از همان ابتدا بصورت صد در صدی با طلاب همراه هستیم.

وی افزود: طلاب در هر ترمی بین 4 تا 7  واحد از دروس عربی را اخذ می کنند که گاهی این مقدار یک درس و گاهی سه درس است.

رئیس مدرسه زبان و ادبیات عرب مجتمع امام  خمینی(ره) قم ادامه داد: این روال تا ترم 4 و 5 ادامه دارد، به بیانی دیگر آشنایی طلاب با زبان قرآن بصورت کلی با گروه ادبیات عربی می باشد به همین جهت اهتمام ویژه ای از طرف همکاران و اساتید، جهت فراگیری کامل این زبان از ابتدای ورود طلبه به مجتمع وجود دارد.

 حجت الاسلام فریدی فر بیان داشت: بعد از مرحله عمومی، آن دسته از طلابی که استعداد بیشتری در زمینه ادبیات عربی دارند به دوره تخصصی دعوت می شوند. مراحل تخصصی از کارشناسی تا سطح 4 و دکتری ادامه پیدا می کند. در سطوح  بالاتر علاقه مندی و استعداد طلبه شرط مهمی است، زیرا نسبت به رشته های دیگر کمی سخت تر است.

وی افزود: در دوره عمومی، بیشترین تعداد دروس برای گروه ادبیات عربی می باشد تا زمینه ای فراهم شود که طلبه بتواند متن را بخواند و به درستی بفهمد. در این دوره امتحان های شفاهی و جلسات مباحثه بصورت جزئی وجود دارد که می بایست در این زمینه توسعه بیشتری صورت گیرد.

این استاد المصطفی یادآورشد: در دوره کارشناسی، طلبه بصورت تخصصی در زمینه ادبیات عربی پرورش داده می شود و همچنین از بین طلاب مستعد برای کارشناسی ارشد گزینش می شوند.

وی ادامه داد: در دوره ارشد، طلاب کمتر اقبال نشان می دهند، زیرا دروس سخت تر می شوند و ما هم در کارشناسی ارشد به جهت افزایش سطح علمی، آزمون های مشکل تری را می گیریم. این قضیه سبب می شود طلابی که وارد کارشناسی ارشد می شوند از جهت تدریسی مستعد شده و پس از اتمام دوره به آنها  مجوز تدریس داده خواهد شد.

رئیس مدرسه زبان و ادبیات عرب مجتمع امام  خمینی(ره) قم با شاره به اهمیت و ضرورت تشکیل مدرسه زبان  گفت: در حوزه های علمیه ایران و بالتبع در جهان که دروس شیعه را تدریس می کنند جایگاهی برای دکتری ادبیات عربی وجود نداشته است و شروع این کار در جامعه المصطفی و به خصوص مجتمع امام خمینی (ره) پایه ریزی شد و این سنت دیرینه حوزوی با روش های جدید آموزشی در کارشناسی، ارشد و دکتری شکل گرفت.

وی افزود:  هدف اصلی این راه اندازی این مرکز ، آشنایی طلاب در استفاده از ادبیات جهت تدریس و تربیت طلاب در حد استادی است و دیگری آشنایی به کارگیری ادبیات در حیطه روایات و قرآن می باشد. این دو هدف باعث شد که یکی از رشته های موجود در مدرسه به نام ادبیات قرآنی شکل بگیرد. این رشته از ابداعات جامعه المصطفی است،  به شکلی که نه در دانشگاه های کشور این رشته را داریم و نه در دانشگاه هایی که در سطح بین الملل هستند.

حجت الاسلام فریدی فر بیان داشت: با توجه به نظر  رئیس جامعه المصطفی  مبنی بر این که درس های ادبیات عربی در سطح دکتری تنظیم شود تا نظرات بدیع و بارهای نهفته در فقه، تفسیر، قرآن و نهج البلاغه استخراج شود و زمینه های ادبیاتی آن که تاکنون مورد غفلت واقع شده کار شود، در این زمینه مشغول به تلاش هستیم، متاسفانه در برخی سطوح پایین تر برای این مهم چنان که باید اهتمام وجود ندارد.

وی بیان داشت: برای کسانی که به  عنوان طلبه وارد المصطفی شده و در کارشناسی ورود پیدا می کنند برنامه ای خاص چیده شده است و نگاهی که در خصوص دروس ادبیات عربی وجود دارد نگاهی پایه ای است. لذا با کسانی که به کارشناسی ورود پیدا می کنندابتدا ارزیابی علمی انجام می شود و علایق نهفته آن ها پیدا می شود. اینکه اصلا برای چه از کشور آمده اند و می خواهند به چه برسند؟ و یا اینکه چه دیدگاهی نسبت به المصطفی دارند؟ با انجام این سوالات اگر پی برده شود که زمینه های دیگری در او وجود دارد به آن ها گفته می شود که ادبیات عربی یک مسیر خاص است و برای طلابی است که در این زمینه استعداد و علاقه دارند و بهتر است که در زمینه تخصصی دیگر مشغول به تحصیل شوند.

رئیس مدرسه زبان و ادبیات عرب مجتمع امام  خمینی(ره) قم  اظهارداشت: رشته ادبیات عرب،  جوابگوی طلابی است که می خواهند در این رشته به عنوان استاد در کشور خود فعالیت کنند. علیرغم اینکه رشته ادبیات عربی بحثی کاملا تخصصی است، اما ما به طلاب خود پیشنهاد می کنیم که پس از پایان دوره کارشناسی و یا دوره کارشناسی ارشد، برای تبلیغ به کشور خود بروند تا در زمینه تبلیغی که هدف اصلی و رسالت مهم المصطفی می باشد ورزیده شوند؛ یک استاد ورزیده برای پرورش طلاب خوب، باید مسیر تبلیغی را رفته باشد.

وی با شاره به بخش های این مدرسه گفت: در بخش آموزش مدرسه، دو بخش فعالیت می کنند که یکی مربوط به ادبیات عرب و دیگری مربوط به مکالمه زبان عربی است. برای مکالمه زبان عربی در مجموعه المصطفی یک دوره متمرکز یک ترمی وجود دارد که البته برای طلابی که در رشته ادبیات عرب تحصیل می کنند این دوره بصورت غیر متمرکز در چهار یا پنج ترم فرا گرفته می شود. و سعی بر این است که علاقه مندان به رشته ادبیات عرب در طول دوره کارشناسی مکالمه زبان عربی را هم فرا بگیرند. در دوره کارشناسی ارشد حدود 20 درصد از کلاس ها به صورت عربی برگزار می شود. در کارشناسی ارشد طلابی که از رشته های دیگر وارد می شوند می بایست به صورت متمرکز و یک ترم دوره مکالمه عربی را پس از قبولی در آزمون ارشد بگذرانند.

حجت الاسلام فریدی فر بیان داشت: دو رشته مترجمی و ادبیات عرب در مدرسه ارائه می شود، رشته نقد و بلاغت هم از نظر وزارت علوم  تایید شده است، ولی هنوز اجرایی و عملیاتی نشده است. پاسخگویی به طلاب نیز توسط همکارانی که در اداره هستند انجام می شود و شامل کلیه امور آموزشی اعم از برنامه ریزی درسی و امتحانات و ارزیابی می باشد.

وی ادامه داد: در مقطع دکتری و سطح 4 هم طلاب مشغول به تحصیل هستند که در حال حاضر تعیین موضوع برای رساله شروع شده، ولی تا کنون رساله ای دفاع نگردیده است و با توجه به روند پیش رو تا یک سال آینده طلاب مقطع دکتری مدرسه ادبیات عرب فارغ التحصیل شده و می توان با توجه به اهدافی که پیش روست از این نیروی بالقوه استفاده نمود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha