جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
آیت الله حسینی بوشهری

حوزه/ نمایشگاه قرآن بین المللی است و باید به گونه ای برنامه ریزی شود که علاقمندان کشورهای مختلف برای دیدن دستاوردهای قرآنی در ایران حاضر شوند و دستاوردها را به عنوان الگوی فعالیت های قرآنی به کشور خود منتقل کنند.

آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری«حوزه» مستقر در نمایشگاه بین المللی قرآن کریم تهران، درباره دستاوردهای بخش حوزوی نمایشگاه، اظهار داشت: اگر در این گونه موارد انسان اظهار کند که کار صد در صد مطلوب بوده، باید دست از حرکت به سوی آینده ای بهتر برداشت، اکنون آنچه که در این بخش ارائه شده گرچه هنوز همه محصولات حوزه در این بخش موجود نیست، در نوع خود از نظر تنوع، توجه به نیاز مخاطب و هنرمندانه ارائه دادن محصولات، کم نظیر ظاهر شده است.

*از هم اکنون برای سال آینده برنامه ریزی شود

وی افزود: با توجه به استقبالی که مردم قرآن دوست از نمایشگاه قرآن داشتند، دست اندرکاران بخش حوزوی باید از همین حالا برنامه ریزی و تدارکات لازم برای برگزاری نمایشگاه قرآن سال آینده را آغاز کنند؛ شناسایی سوژه های مناسب، محصولات متنوع و مناسب، مراکزی که در هر بخش فعالیت می کنند از جمله موارد زمان بر است که از همین حالا باید مقدمات آن فراهم شود.

*جای خالی 200 مرکز حوزوی

مدیر حوزه های علمیه کشور با اشاره به محدودیت مکانی بخش حوزوی، افزود: به نظر می رسد محدودیت مکان موجب شده که گردانندگان غرفه های این بخش نتوانند همه محصولات را ارائه دهند. ما بیش از 200 مرکز پژوهشی حوزوی داریم که جای آنان در این بخش خالی است. باید تدابیری بیندیشیم که سال آینده همه مراکز در این بخش حضور داشته باشند، چون قطعا هر یک از مراکز دارای آثار، برنامه ها و پژوهش های قرآنی هستند که برای مخاطب کاربردهای متفاوتی دارد.

*نمایشگاه دائمی برپا شود

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری درباره ماهیت برگزاری نمایشگاه قرآن، گفت: معرفی فعالیت های قرآنی لازمه برگزاری نمایشگاه قرآن است. اگر این فضا فراهم نباشد، آثار در همان محل تولید باقی می ماند، لذا برای اینکه جامعه بداند که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی از نظر پژوهشی چه آثار ارزنده ای انجام شده، برگزاری نمایشگاه امری اجتناب ناپذیر است و حتی یک بار در سال هم کفایت نمی کند. چه بسا می بایست نمایشگاه دایمی محصولات قرآن کریم برپا شود و هر ماه یک محصول و فعالیت قرآنی مفید در آن معرفی  شود.

*لزوم ارزیابی فعالیت ها

وی با تأکید بر این که، برگزار کنندگان نمایشگاه قرآن هم اکنون باید به ارزیابی حاصل فعالیت های نمایشگاه قرآن بپردازند، تصریح کرد: توزیع فرم های نظرسنجی بین مخاطبان و بازدید کنندگان بهترین راه برای کسب اطلاع از چگونگی برگزاری این دوره از نمایشگاه قرآن است. همچنین همواره باید در تکاپوی برقراری ارتباط با سایر مراکز فعال در حوزه قرآنی برای جذب مشارکت و حضور در نمایشگاه سال بعد بود.

*مراکز حوزوی، منحصر به قم نیست

مدیر حوزه های علمیه کشور ادامه داد: مراکز حوزوی، منحصر به قم نیست و در سایر استان ها هم فعالیت های ارزنده ای انجام می شود که باید در نمایشگاه منعکس شود. لذا باید به این نکته توجه داشته باشیم که کالای قرآنی هر چه زیباتر و در قالب های جذاب تر ارائه شود مخاطب بیشتری را به خود جذب می کند، بنابراین برای شکل ارائه آثار هم باید با صاحب نظران مختلف مشورت کرد.

*از بُعد بین المللی نمایشگاه غفلت نشود

آیت الله حسینی بوشهری در پایان ضمن اشاره به بین المللی بودن نمایشگاه قرآن، تأکید کرد: نمایشگاه قرآن یک نمایشگاه بین المللی است و باید به گونه ای برنامه ریزی شود که عده ای با عشق و علاقه فراوان برای دیدن دستاوردهای قرآنی از کشورهای مختلف در اینجا حاضر شوند و دستاوردهای موجود در نمایشگاه را به عنوان الگوی فعالیت های قرآنی به کشور خودشان منتقل کنند. باید از طلاب غیر ایرانی هم دعوت کرد که آثارشان را به نمایشگاه قرآن ارائه دهند تا این نمایشگاه با شکوه و تاثیرگذاری هر چه بیشتر برگزار شود.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha