شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام غفوری مدیر حوزه تهران

حوزه/ ما برای ابدیت زنده ایم و آن ابدیت جز با عمل صالح، اجرای فرامین الهی و شرعی و همچنین زانو زدن در مکتب امام صادق(ع) ساخته نخواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، از تهران، حجت الاسلام والمسلمین حبیب الله غفوری در مراسم تشییع شهید گمنام غواص که همزمان با سالزور شهادت امام صادق(ع) در جامعه علمیه امیرالمومنین(ع) تهران و با حضور خانواده های معظم شهدا، طلاب حوزه های علمیه و مسئولین مرکز مدیریت استان تهران برگزار شد، با اشاره به اینکه چنین جلساتی فرصت مناسبی برای حوزه علمیه تهران می باشد، گفت: یکی از ثمرات توجه به گسترش کمی و کیفی حوزه های علمیه، حل و فصل بسیاری از مشکلات در سطح جامعه خواهد بود. چرا که معمولاً وقتی درباره گرفتاری ها و مشکلات مردم صحبت می شود، توجه افراد و مسئولین به سمت امور مادی است.

وی ادامه داد: با همین بینش شاهد هستیم که بسیاری از تصمیم گیری ها و برنامه ریزی ها در سطح استان و کل کشور به سمت و سوی مسائل مادی، اقتصادی و بودجه ای سوق داده می شود تا بلکه مشکلات جامعه را حل کنند، در حالی که ریشه و اساس غالب مشکلات جامعه ما، جز در عدم شناخت و صحیحِ فرهنگ دین، ایمان، عقیده، متخلق شدن به فضائل اخلاقی و عمل صالح، چیز دیگری نیست. بنابراین اصل و اساس ریشه مشکلات اینهاست و مسائل مادی در مرتبه های بعدی هستند.

این استاد حوزه با اشاره به دوران انتقال قدرت در زمان امام باقر(ع) و حضرت صادق(ع) و تضعیف بنی امیه، اظهار داشت: وجود مقدس آن بزرگواران به محض اینکه فرصتی برای ایشان فراهم می شود، جلسات درس و بحث معارف الهیه را با جذب افراد نخبهی جامعه که دل هایشان به نور تقوا و ایمان روشن و علاقمه‌ند به یادگیری معارف حقهالهی بودند، تشکیل می دهند. و در عصر کنونی نیز هر آنچه گفته و نوشته می شود به برکت همان جلسات درس آن دو امام بزرگوار است.

*دین یعنی حب و بغض الهی

حجت الاسلام غفوری با بیان اینکه طبق فرمایش ائمه(ع) دین جز حب و بغض نیست، افزود: حب نسبت به خداوند، پیامبر(ص) و ائمه معصومین(ع) و بغض داشتن نسبت به دشمنان ایشان جز با علم و معرفت صحیح و دقیق حاصل نمی شود و چنانچه علم و معرفت، اساس و بنیان دیانت مومن را تشکیل ندهد، در تشخیص حب و بغض دچار انحراف خواهد شد. بنابراین شکل گیری جامعهی ایمانی و الهی بر اساس علم و معرفت از اهداف امام صادق(ع) بود و اینجاست که اهمیت حوزه های علمیه معلوم می شود؛ لذا لازم است حمایت های اساسی از حوزه های علمیه صورت پذیرد.

*نگرانی از افزایش شبهات اعتقادی

وی با ابراز نگرانی از گسترش روز افزون شبهات اعتقادی و رشد فرقه های انحرافی در جامعه، گفت: حوزه در فراهم کردن نشر و پاسخ های مستدل، روشن و قطعی اینگونه شبهات کوتاهی کرده اند و این خوشایند ما و به صلاح جامعه نیست، زیرا آنچه در شکل گیری جامعه ایمانی و الهی موثر است، معرفت پیدا کردن درست و صحیح نسبت به خداوند متعال، پیامبر(ص) و ائمه معصومین(علیهم السلام) می باشد. همانگونه که شهداء این مسیر را به درستی شناختند و در این راه نیز از جان خویش گذشتند.

*مداد علما شهداء را ملکوتی کرد

مدیر حوزه علمیه استان تهران خاطر نشان کرد: بدون تردید آنکه شهدای دفاع مقدس را به این مرتبه از معرفت الهی رساند، مداد علماء بود. علمایی که خود از شاگردان مکتب امام صادق(ع) بودند و لذا مداد العلماء أفضل من دماء الشهدا شد. چرا که این قدم عالم دینی و ربانی است که شهید را مجاهد در راه خدا پرورش و تربیت می کند و انسان ها را به عالم معنا سوق داده و حقیقت عالم ماده را در پیش چشم آنان برملا می کنند.

وی با تشویق مردم درباره وقف به حوزه های علمیه، ادامه داد: آنچه که هم اکنون از نان شب واجب تر است، تقویت حوزه های علمیه می باشد، تا در پرتو آن عالمان دینی کرسی های درس شان را نه فقط برای طلاب علوم دینی بلکه برای عموم مردم علاقه‌مند در سطح جامعه ایجاد کنند. همانگونه که در گذشته رایج بود و کسبه بازار قبل از رفتن به محل کارشان، اول صبح در کلاس درس عالم دین می نشستند و سپس در پی کسب و کار می رفتند و این همان سنتی بود که امام صادق(ع) 1400 سال پیش انجام می دادند.

حجت الاسلام غفوری در پایان با تاکید بر اینکه علوم دینی و الهی هر چقدر دقیقتر و عمیقتر فرا گرفته شود، زیر بنای اعتقادی مردم نیز مستحکمتر خواهد شد، گفت: انقلاب اسلامی نقطه آمالِ همهی انبیاء و اولیاء در طول تاریخ بود که فضایی فراهم شود تا در سایه امنیت حکومت دینی شود آیات الهی را با آزادی تمام خواند، و آن را معنا، تفسیر و تبیین کرد و جامعه را به انجام فرامین الهی و احکام شرعی دعوت نمود. لذا ما در مجموعه مرکز مدیریت استان تهران بنا داریم در سطح استان تهران تعداد زیادی کرسی درس احکام معاملات راه اندازی کنیم تا مردم با حلال و حرام شان در معاملات آشنا گردند. و بدانند که ما برای ابدیت زنده ایم و آن ابدیت جز با عمل صالح و اجرای فرامین الهی و شرعی و زانو زدن در مکتب امام صادق(ع) آباد نخواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha