شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حرم حضرت معصومه(س)

حوزه/ مرحوم سیدمحمود مرعشی نجفی بسیار علاقه‌مند بود که به هر طریقی، محل قبر شریف حضرت صدیقه طاهره(س) را به دست آورد، برای این مقصود، ختم مجرّبی انتخاب و چهل شب به آن مداومت کرد تا شاید ...

حجت الاسلام و المسلمین کریم پورنجف در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، در تبریز، با تشریح ابعاد شخصیتی حضرت فاطمه معصومه(س)، ضمن بیان این مطلب که فقط در خصوص سه نفر از اهل بیت(ع) زیارت نامه ماثوره وارد شده است، گفت: به زیارت نامه ای ماثوره گفته می شود که از طرف امام معصوم(ع) باشد و بهترین مدرک و مسئله ای که در خصوص جایگاه حضرت فاطمه معصومه(س) می توان مطرح کرد، همین زیارت نامه ماثوره ایشان است.

*شفاعت کریمه اهل بیت(س)

وی با بیان اینکه در زیارت نامه حضرت معصومه(س) مسایل فراوانی وجود دارد که باید مورد بحث و بررسی قرار گیرد، ابراز داشت: در یکی از عبارات زیارت نامه به شفاعت حضرت « یا فاطِمَةُ اِشْفَعى لى فِى الْجَنَّةِ» اشاره شده است. خداوند در آیه 109 سوره طه می فرماید «يَوْمَئِذٍ لَّا تَنفَعُ الشَّفَاعَةُ إِلَّا مَنْ أَذِنَ لَهُ الرَّحْمَنُ وَرَضِيَ لَهُ قَوْلًا/ در آن روز، شفاعت [به كسى‏] سود نبخشد، مگر كسى را كه [خداى‏] رحمان اجازه دهد و سخنش او را پسند آيد»؛ این مسئله بر عظمت حضرت فاطمه معصومه(س) دلالت دارد.

این استاد حوزه در ادامه با تشریح بخش های مختلف زیارت نامه حضرت فاطمه معصومه(س)، افزود: در قسمتی از زیارت نامه حضرت از خداوند متعال طلب می کنیم که معرفت ایشان را از ما سلب نکند « وَ أَنْ لا یَسْلُبَنا مَعْرفَتَكُمْ»؛ این مسئله نشانگر عظمت علمی و معنوی کریمه اهل بیت(س) است.

*عصمت  فاطمه ثانی(س)

وی با تقسیم عصمت به دو نوع عصمت علمی و عصمت عملی، گفت: عصمت علمی که در ذات خود عصمت عملی را هم دارد، مختص به حضرات 14معصوم(ع) است، اما عصمت عملی دامنه گسترده تری دارد و حضراتی از جمله حضرت ابوالفضل العباس(س)، حضرت زینب کبری(س) و حضرت فاطمه معصومه(س)، دارای این نوع از عصمت هستند.

*توصیه امام رضا(ع)

حجت الاسلام والمسلمین پورنجف ادامه داد: در خصوص ثواب زیارت حضرت معصومه(س) روایات فراوانی وجود دارد. مثلا از امام رضا(ع) نقل است که فرمود «کسی که خواهرم معصومه(س) را در قم زیارت کند، مرا زیارت کرده است». این مطلب نشان دهنده جایگاه رفیع حضرت معصومه(س) است.

وی خاطرنشان کرد: از دیگر خصوصیات حضرت فاطمه معصومه(س) محدثه بودن و  عالمه غیر معلمه بودن ایشان است، به این معنی که علم ایشان خدادادی است و در نزد کسی تحصیل علم نکرده بودند.

این استاد حوزه با بیان این که حضرت در همان سن کم به مقام عصمت از گناه دست یافتند که نشانگر عظمت معنوی ایشان است، گفت: پدر گرامیشان حضرت امام موسی کاظم(ع) چندین بار لفظ «فداها ابوها» را در مورد ایشان به کار برده اند.

این کارشناس مذهبی با بیان این که حضرت به فاطمه ثانی معروف هستند، ابراز داشت: با توجه به علاقه و محبتی که شیعیان نسبت به حضرت فاطمه زهرا(س) دارند و این که قبر شریفشان مخفی بوده و در دسترس شیعیان نیست، با توجه به روایاتی که وجود دارد، می توان به نیت زیارت حضرت زهرا(س)، قبر حضرت معصومه(س) را زیارت کرد.

*رویای صادقه آیت الله سیدمحمود مرعشی(ره)

حجت الاسلام و المسلمین پورنجف خاطر نشان کرد: شهرت این لقب برای حضرت معصومه(س) به واسطه رویای صادقه‌ای است که از مرحوم آیت‌الله سید محمود مرعشی نجفی(ره) نقل شده است. داستان به این صورت است که مرحوم سیدمحمود مرعشی نجفی متوفای 1328 هجری قمری بسیار علاقه‌مند بود که به هر طریقی شده، محل قبر شریف حضرت صدیقه طاهره(س) را به دست آورد، برای این مقصود، ختم مجرّبی انتخاب کرده، چهل شب به آن مداومت کرد تا شاید خداوند به طریقی او را از محل قبر شریف حضرت زهرا(س) آگاه فرماید، شب چهلم بعد از انجام ختم و توسل فراوان استراحت کرده و در عالم رؤیا به محضر مقدس حضرت باقر(ع) یا حضرت صادق(ع) مشرف می شود.

وی ادامه داد: امام(ع) به مرحوم مرعشی فرمود: «علیک بکریمة اهل البیت/ به دامن کریمه اهل بیت چنگ بزن».ایشان به تصور این که منظور امام(ع) از «کریمه اهل بیت» حضرت زهرا(س) است، عرضه داشت: بلی! قربانت گردم من نیز این ختم را برای همین گرفتم که محل قبر شریف آن حضرت را به صورت دقیق‌تر بدانم و به زیارتش مشرف شوم، امام(ع) فرمودند: «منظور من قبر شریف حضرت معصومه در قم است». مرحوم آیت‌الله سیدمحمود مرعشی نجفی هنگامی که از خواب برخاست تصمیم گرفت که رخت سفر ببندد و به قصد زیارت حضرت معصومه(س) رهسپار ایران شود. این جریان در کتاب «کریمه اهل بیت» نقل شده است مؤلف بعد از نقل این جریان در پاورقی کتابش اضافه می کند که این داستان را مرحوم مرجع عالیقدر مرحوم آیت الله مرعشی(ره) چندین بار در ملاقات‌های اینجانب با ایشان، از پدر بزرگوارشان نقل کردند و حقیر آن را بدون هیچ گونه تصرفی در اینجا آوردم.

*ضرورت بررسی ابعاد شخصیتی کریمه اهل بیت(س)

حجت الاسلام و المسلمین پورنجف در ادامه با بیان این که زندگی حضرت معصومه(س) پر از نکات آموزنده و انسان ساز است، گفت: اهل ذکر و عبادت بودن، صداقت، دقت و گفتار متقن و محکم از جمله خصوصیات برجسته ایشان است که باید مورد تحلیل و بررسی واقع شود.

این استاد حوزه افزود: با توجه به این که حضرت، محدثه بودند، یکی از شرایط محدث بودن، دقت در بیان سخن و اتقان گفتار است که به عنوان یک الگو و سبک زندگی قابل تبیین است.

وی تاکید کرد: بسیار مهم است که بخش عمده ای از زندگی خود را به انس با خدای متعال اختصاص دهیم تا به معنویت و کمال بالاتری دست یابیم. چنانچه حضرت معصومه(س) برای ارتقا مقام علمی و معنوی خود به سمت حضرت امام رضا(ع) هجرت می کنند و در این راه نیز رحلت می کنند.

این کارشناس مذهبی خاطرنشان کرد: از جمله سایر خصوصیاتی که درباره حضرت مطرح بوده و الگویی برای همگان است، عفت، حجاب و پاکدامنی ایشان است .

*لزوم معرفت افزایی

وی با تاکید بر معرفت افزایی پیرامون شخصیت ائمه معصمومین(س) در دهه کرامت و ولایت، گفت: یکی از موارد مهمی که مردم شریف ایران باید در دهه کرامت و ولایت بدان توجه کنند، این است که در خصوص ائمه معصومین(ع) خصوصا امام رضا(ع) معرفت کسب کرده و خود را شبیه آنان کنند.

حجت الاسلام و المسلمین پورنجف در خاتمه گفت: خوب است که علما و روحانیون از فرصت دهه کرامت و ولایت استفاده کرده و به معرفی ابعاد شخصیتی حضرت فاطمه معصومه(س) بپردازند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha