جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
دیدار وزیر بهداشت با مراجع

حوزه/ سفر وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به قم که با هدف دیدار با مرجعیت شیعه صورت گرفت، از حاشیه های جالبی برخوردار بود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، دکتر سید حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی صبح روز جمعه سی ام مردادماه با سفر به قم با مراجع عظام تقلید دیدار و گفت وگو کرد.

وی که در بیست و هفتم آذرماه سال گذشته به مناسبت سالروز وحدت حوزه و دانشگاه با حضور در قم به ارائه گزارشی از عملکرد وزارت بهداشت پرداخته و مورد تشویق مراجع تقلید قرار گرفته بود، این بار در آستانه یكم شهریور و به مناسبت سالروز ولادت دانشمند و طبیب نامدار ایرانی جهان اسلام ابوعلی سینا به قم سفر کرد تا علاوه بر دیدار و گفت وگو با علمای قم در همایشی که به مناسبت روز پزشک برگزار شد، حضور پیدا کند.

شاگرد اول کابینه دکتر روحانی در حالی که قرار بود شامگاه پنجشنبه به قم سفر کند؛ از صبح روز جمعه با حضور در مدرسه علمیه امام سجاد(ع) به دیدار حضرت آیت الله مکارم شیرازی از مراجع تقلید شیعه رفت.

وزیر خوش اخلاق دولت یازدهم پیش از آغاز دیدار به سلام و احوال پرسی با استاندارقم و خبرنگاران پرداخت.  

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در ابتدا با ابراز خوشبختی از دیدار با دکتر هاشمی وزیر بهداشت، گفت: به سهم خود از شما و مجموعه وزارتخانه بهداشت و درمان تشکر می کنم چرا که قدم های برجسته ای برداشتید.

*تجربه خلوص نیت یک وزیر از سوی یک مرجع تقلید دیدار وزیر بهداشت با آیت الله العظمی مکارم

این مرجع تقلید، دکتر هاشمی را از مردان موفق کشور دانست و اظهار داشت: معتقدم توفیق شما مرهون خلوص نیت جنابعالی می باشد؛ بنده در مواقعی خلوص نیت شما را تجربه کرده ام.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی همچنین با آرزوی تداوم توفیقات وزیر بهداشت، تاکید کرد:  امیدوارم این موفقیت ها تداوم داشته باشد تا فکر مردم از مسائل پزشکی راحت شود.

ایشان همچنین بر ضرورت توجه اخلاق پزشکی نیز تاکید و به روایت خاطره ای از برخورد یکی از پزشکان با بستگان معظم له اشاره و گفتند: یکی از بستگان بیمار ما برای مداوا به تهران مراجعه کرده بود که یکی از پزشکان به وی گفته بود مادر بنده هم همین مشکل را داشت و بعد از جراحی از دنیا رفت!

معظم له تصریح کردند: طبیب باید با روحیه بخشی به بیماران بگوید ان شالله که مسئله ای نیست؛ گاهی لحن پزشکان روحیه بیمار را تغییر می دهد.

دکتر هاشمی وزیر بهداشت نیز به گلایه از برخی تریبون داران و خارج نشینانی که با هدف تقویت نافرمانی مدنی در ایران به هجمه علیه جامعه پزشکی اهتمام دارند پرداخت و گفت: جامعه پزشکی را باید دلگرم و امیدوار کرد تا بدانند از خدمات آنها قدردانی می شود.

*نغمه های مخالف را برای خدا هم می گویند!

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پاسخ به گلایه وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه مردم از  خدمات ارائه شده تشکر می کنند، گفتند: پزشکان نباید به نغمه هایی که گاهی در گوشه کنار مطرح می شود، اعتنا کنند.

ایشان با خنده افزودند: حرف در مورد ما هم می زنند؛ در مورد خدا هم می گویند؛ اگر بخواهیم وقت خود را صرف پاسخگویی کنیم از کار اصلی باز می مانیم.

*درخواست حضرت آیت الله مکارم از وزیر بهداشت

این مرجع تقلید همچنین خواستار تجهیز و توجه وزیر بهداشت به دارالشفای مسجد جمکران شد که دکتر هاشمی نیز تاکید کرد به جمکران هم خواهیم رفت و حتما اقدامات لازم صورت می گیرد.

لازم به ذکر است درمانگاه دارالشفای مسجد جمکران در نیمه شعبان با کمک سه میلیارد و ششصد میلیون تومانی این مرجع تقلید افتتاح شد.

*درخواست دعای وزیر بهداشت از یک مرجع تقلید برای عمل به قرآن   

حضرت آیت الله مکارم شیرازی همچنین به تاکیدات صریح قرآن در زمینه افزایش جمعیت اشاره کردند که دکتر هاشمی و یکی از همراهان وزیر بهداشت تاکید کردند دعا کنید ان شالله به این دستور قرآن بیشتر عمل کنیم که خنده حضار را در پی داشت.

*التماس دعای رئیس جمهور به علما

همچنین در این دیدار وزیر بهداشت با ابلاغ سلام گرم رییس جمهور خواستار دعای علما برای رفع مشکلات کشور شد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پایان این دیدار گفتند: خداوند ان شاالله شما را حفظ کند و در امان پروردگار متعال باشید.

یکی از نکات جالب این دیدار پایان بردن دو الی سه باره جلسه از سوی حضرت آیت الله مکارم با عبارت «السلام علیکم و رحمة الله و برکاته» و صلوات حاضرین بود که هربار با ذکر نکته جدیدی از سوی معظم له و وزیر بهداشت، بحث تداوم پیدا می کرد.  

*معاینه خادم دفتر آیت الله مکارممعالجه خادم دفتر آیت الله مکارم

وزیر بهداشت همانند سفر قبل خود به قم، در هنگام خروج از دفتر حضرت آیت الله مکارم شیرازی، خادم دفتر این مرجع تقلید را مورد معاینه قرار داد و نکات لازم را در خصوص استفاده از داروها برای وی تشریح کرد.

*ابراز امیدواری حضرت آیت الله صافی به تداوم تلاش های وزیر بهداشت

سید حسن قاضی زاده هاشمی در دومین برنامه سفر خود به قم با حضور در بیت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی با این مرجع تقلید دیدار و گفت وگو کرد.

حضرت آیت الله صافی نیز با تاکید براینکه مردم قدردان زحمات و خدمات جامعه پزشکی هستند، اظهار داشتند: تاکنون هرقدر که بنده از اخبار و عملکرد شما اطلاع پیدا کردم، مثبت بوده است.

ایشان با اظهار محبت به وزیر بهداشت نسبت به تداوم مستمر تلاش های روزافزون وی و جامعه پزشکی ابراز امیدواری کردند.

شاگرد اول کابینه دولت روحانی نیز ضمن ابلاغ سلام رئیس جمهور با اشاره به حضور پزشکان متخصص در جمع خانواده آیت ‌الله صافی‌ گلپایگانی، گفت: از این مسئله بسیار خرسند هستیم چرا که درک مسائل و مشکلات جامعه پزشکی را برای شما بیش از پیش آسان‌ تر می‌ کند.

*پاسخ وزیر بهداشت به فرمایشات یک مرجع تقلید

وی در پاسخ به درخواست حضرت آیت الله صافی مبنی بر توجه به اقدامات پزشکی ویژه بانوان، گفت: با توجه به فرمایشات شما در تلاش هستیم بیمارستان جامع زنان را ابتدا در تهران و سپس در مراکز استان‌ها راه‌اندازی کنیم به گونه‌ای که از درب ورودی بیمارستان تا اتاق عمل از کادر بانوان استفاده شود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ادامه برنامه های خود پس از بازدید از روند تکمیل بیمارستان فرقانی قم با حضور در دفتر حضرت آیت الله موسوی اردبیلی با این مرجع تقلید گفت وگو کرد.         

وی در این دیدار که بیش از 40 دقیقه طول کشید، ضمن ابلاغ سلام گرم دکتر روحانی، یاد و خاطره شهیدان رجایی، باهنر، بهشتی و دوستان انقلابی این مرجع تقلید را گرامی داشت و تاکید کرد ان شالله در مسیر آرمان هایی که این بزرگان داشتند، از هیچ تلاشی فروگذار نباشیم.

*وزیر بامعرفت دولت یازدهمدیدار وزیر بهداشت با آیت الله العظمی صافی

وزیر بهداشت همچنین از محبت ها و حمایت های مرجعیت شیعه قدردانی کرد که حضرت آیت الله موسوی اردبیلی نیز گفت شما واقعا «بامعرفت» هستید و از هنگامی که به وزارت بهداشت آمدید متوجه اقدامات اساسی این نهاد شده ایم.

دکتر هاشمی با قدردانی از حمایت های رئیس جمهور از بخش سلامت، گفت: ایشان به وعده خود عمل کرد و در زمانی که وضع خزانه خوب نبوده و نیست برای رفع بخشی از مشکلات مردم تلاش کرده است.

*کنایه وزیر بهداشت عدم احداث بیمارستان در قم

وی همچنین در بخشی از صحبت های خود در زمانی که به کمبود اختصاص بودجه عمرانی برای احداث بیمارستان ها انتقاد می کرد، کنایه ای به یکی از پروژه های حمل و نقل قم زد و گفت: در همین قم به مونوریلی فکر شده است که معلوم نیست چقدر به درد بخورد یا نخورد، اما برای احداث بیمارستان در این شهر فکری نشده است.

حضرت آیت الله موسوی اردبیلی نیز از خدمات جهادی وزیر بهداشت و دوستان وی در مناطق محروم و روستاها قدردانی کرد و گفت جامعه پزشکی خدمات ارزشمندی به جامعه ارائه می دهد و اجر آنها نزد خداوند است.

*نقل خاطره دکتر هاشمی از جمله خاص یک مرجع تقلید 

دکتر هاشمی در این دیدار با نقل خاطره ای از جمدیدار وزیر بهداشت با آیت الله العظمی موسوی اردبیلیله حضرت آیت الله موسوی اردبیلی در هنگام سخنان نماز جمعه، گفت: ما خیلی در هیئت دولت یاد شما می کنیم به خصوص در دولت چون یکی دونفر هستند ما را به شوخی اذیت می کنند؛ به یاد دارم شما یک بار در نماز جمعه با لحن خاصی گفتید کویت تو هم؟!؛ ما هم مثلا به وزیر نفت می گوییم آقای زنگنه تو هم؟!

*دل پر وزیر بهداشت از رویکرد بیمه ها

این مرجع تقلید از عملکرد شرکت های بیمه درمانی نیز انتقاد کردند و گفتند این شرکت ها به جای عمل به وظایف خود، گویا به تجارت می پردازند که وزیر بهداشت نیز تاکید کرد «حضرت آیت الله» دل ما از این مسئله پر است.

*کنجکاوی وزیر بهداشت از یک تصویر   

وزیر بهداشت همچنین نسبت فامیلی عکس قاب شده در اتاق کاری حضرت آیت الله موسوی اردبیلی را با ایشان جویا شد که این مرجع تقلید گفت این تصویر متعلق به پدر بنده است؛ ایشان فقط بنده را به عنوان اولاد ذکور داشت و هرزمان که نماز می خوانم، یادی از آنها می کنم.

این مرجع تقلید در پایان دیدار خود با دکتر هاشمی خواستار ابلاغ سلام گرم به ریاست محترم جمهور شد.

*حضور و قرائت فاتحه بر سر مزار علمای تشیع قرائت فاتحه وزیر بهداشت بر مزار آیت الله العظمی بهجت

دکتر هاشمی سپس برای زیارت حضرت معصومه(س) و سخرانی پیش از خطبه های نمازجمعه راهی حرم مطهر کریمه اهلبیت(س) شد؛ وی ضمن اقامه نماز و زیارت، با حضور بر سر مزار مراجع تقلید از جمله آیت الله العظمی بهجت به قرائت فاتحه پرداخت.

وی در سخنان پیش از خطبه های نماز جمعه از توجه دولت به بهداشت و سلامت مردم قم، تکمیل بیمارستان فرقانی و احداث بیمارستان هزار تخت خوابی در آینده نزدیک خبر داد.

همچنین وزیر بهداشت به همراه معاونین خود ناهار را مهمان غذای حضرتی حرم حضرت معصومه(س) بود.

*احترام مردم به وزیر موفق دولت یازدهم

یکی از نکات برجسته احترام و ابراز لطف مردم نسبت به دکتر هاشمی بود و نامه هایی از سوی مردم در راستای پیگیری به وی منتقل می شد.

برنامه های عصر وزیر بهداشت با حضور در جامعه المصطفی و دیدار با حجت الاسلام والمسلمین اعرافی رئیس جامعه المصطفی کلید خورد؛ وی در این دیدار که بدون حضور خبرنگاران رسانه ها برگزار شد بر ضرورت پیوند جامعه پزشکی و المصطفی برای دستیابی به اهداف انقلاب اسلامی تاکید و در خصوص راه‌اندازی دانشکده طب و دین در قم نیز تصریح کرد این کار باید با تدبیر انجام شود و استفاده از ظرفیت های مراکز دینی و حوزوی در این زمینه ضروری است.

*ابراز امیدواری از مشاهده نتایج سفر دکتر هاشمی به قمدیدار وزیر بهداشت با رئیس المصطفی

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی که امام جمعه موقت قم نیز می باشد بعد از قدردانی از گام های خوبی که در حوزه بهداشت و درمان برداشته شده است خواستار حمایت دانشگاه علوم پزشکی قم از سوی دولت شد.

وی همچنین با تاکید بر ضرورت تعامل دانشکده طب و دین با نهادهای حوزوی و دانشگاهی، ابراز امیدواری کرد حضور وزیر بهداشت در قم و دیدار با علما و مراجع تقلید موجب خیر و برکات بیشتری در حوزه بهداشت و درمان قم شود و مردم نتیجه این گونه دیدارها و سفرها را به زودی مشاهده کنند.

*دولت خدمتگزار از منظر آیت الله العظمی وحید

وزیر بهداشت در ادامه برنامه های سفر خود با حضور در بیت حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی با این مرجع تقلید دیدار و گفت وگو کرد؛ وی ضمن ابلاغ سلام گرم رئیس جمهور از حمایت های مرجعیت شیعه سپاسگزاری کرد.

حضرت آیت الله وحید خراسانی دولت یازدهم را دولتی خدمت گزار دانستند و به حُسن دقت دکتر روحانی در انتخاب وزرا اشاره کردند.

*وزیر بهداشتی کم نظیر

ایشان همچنین ضمن قدردانی از خدمات شایسته دکتر هاشمی و با قیاس عملکرد وزرای بهداشت دولت های جمهوری اسلامی گفتند: بدون تعارف باید بگویم خدمات دولت های سابق را نیز مشاهده کردم اما در غیاب شما نیز گفته ام وزیر بهداشتی مثل شما در دولت های گذشته نیز نبوده و این توفیقی است که نصیب شما شده است.

این مرجع تقلید با اشاره به اینکه هرشخصی را براساس آثارش مورد قضاوت قرار می دهند، تاکید کردند: ما خدمات شما را در میان دیگران ندیده بودیم؛ خدمات شما سبب قضاوت ما به شما می شود.

*گفت وگوی صمیمانه حضرت آیت الله سبحانی با وزیر بهداشت

وزیر محبوب دولت یازدهم همچنین با حضور در دفتر حضرت آیت الله سبحانی با این مرجع تقلید گفت وگو کرد؛ این مرجع تقلید و وزیر بهداشت در این دیدار که با تاخیر و در آستانه اذان مغرب به افق قم آغاز شد همچون دیدارهای گذشته گفت وگوی صمیمانه ای داشتند.

حضرت آیت الله سبحانی در حالی که از دیدار با وزیر بهداشت خرسند بودند، به مزاح گفتند: ما از ظهر تا حالا سینه می زنیم آقای هاشمی می آید.

وزیر بهداشت نیز تاکید کرد ما خیلی مشتاق دیدار با شما بودیم و ممنون هستیم که اجازه حضور دادید.

این مرجع تقلید در ابتدا تشرف وزیر بهداشت را به زیارت حضرت معصومه(س) تبریک گفتند و از توجهی که وی نسبت به مسائل دارد، صمیمانه تشکر کردند.

*بیت القصید حضرت آیت الله سبحانی!دیدار وزیر بهداشت با آیت الله العظمی سبحانی

ایشان همچنین در این دیدار از درخواست توجه به مسئله افزایش جمعیت به عنوان بیت القصید اظهارات خویش اشاره کردند و گفتند: بیت القصید ما فراموش نشود و کشور به سوی پیری نرود؛ استعداد و نبوغ در جوانان کشف می شود.

*آقای وزیر! سنگ زیر آسیاب باش

ایشان با اشاره به بیتی از اشعار سعدی مبنی بر اینکه « مرد آن است که در کشاکش دهر، سنگ زیرین آسیاب باشد»، خطاب به وزیر بهداشت گفتند: این امور، مشکلاتی نیز دارد اما نباید شما را خسته کند؛ مهم این است مشکلات را با عزم راسخ حل کنید.

دکتر هاشمی وزیر بهداشت نیز تصریح کرد: شکل خدمت اهمیتی ندارد، مهم اصل خدمت است.

*وزیر «ذوالریاستین»

حضرت آیت الله سبحانی نیز در پایان دیدار و گفت وگوی صمیمانه خود به وزیر بهداشت گفتند شما «ذوالریاستین» باشید؛ همان گونه که در مجلس گفتید مهارت خود را از دست ندهید و در وزارت و بیمارستان به فعالیت های خود اهتمام داشته باشید.

*حرف شنوی وزیر از آیت الله مکارم 

وزیر بهداشت پس از اقامه نماز نماز مغرب و عشا به امامت حضرت آیت الله سبحانی، به وعده خود به حضرت آیت الله مکارم وفا کرد و راهی جمکران شد تا از دارالشفاء این مکان بازدید به عمل آورد.

در ابتدای این بازدید، حجت الاسلام والمسلمین رحیمیان تولیت مسجد مقدس جمکران با اشاره به راه اندازی دارالشفاء جدید این مکان که با عنایت خیرین و حضرت آیت‌ الله مکارم شیرازی بنا شده است، گفت: این مرجع تقلید اولین دارو را از این دارالشفاء به قصد شفا خریداری کردند.

وی به آگاهی و اشراف کامل دکتر هاشمی نسبت به مسائل درمانی اشاره کرد و  این امر را نویدبخش اقدامات گسترده‌ای در حوزه بهداشت و درمان دانست.

تولیت مسجد جمکران همچنین خواستار پیشگام شدن وزارت بهداشت در مساعدت به تامین نیروی انسانی و خدمات مکمل دارالشفاء جمکران شد.

* مراقب دست های آلوده باشید!

وزیر بهداشت در ادامه برنامه های خود با حضور در همایش گرامیداشت روز پزشک که در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد، به دیدارهای خود با مراجع تقلید اشاره کرد و گفت: نگاه مثبت مردم و بزرگان دینی نسبت به پزشکان قابل تقدیر است و بخشی از این دستاوردها را مدیون فعالیت‌های پزشکان در استان قم هستیم؛ پزشکان جامعه اسلامی برای مراقبت از مسلمانان در نقاط مختلف دنیا تلاش می‌کنند.

وی همچنین بر ضرورت مراقبت جامعه پزشکی از «دست‌های آلوده» سخن گفت و تاکید کرد برخی از نگاه دولت، مجلس و خدماتی که سبب رضایتمندی ملت شده است، ناراحت هستند و برای ایجاد تقابل میان اقشار مختلف تلاش می ‌کنند.

*بازدید از نمایشگاه

وزیر بهداشت در ادامه برنامه های پایان شب خود به همراه کادر پروازی و امدادی به بازدید از نمایشگاه «فرشته آهنین بال» پرداخت و از تصاویر محمد رفیعی موحد در خصوص تلاش های اورژانس هوایی دانشگاه علوم پزشکی قم دیدن کرد.

*اقامه نماز در مسجد جمکران

پایان بخش سفر شاگرد اول کابینه دولت یازدهم به قم، حضور مجدد در ساعت یک و پانزده دقیقه بامداد شنبه سی و یکم مرداد در مسجد جمکران و اقامه نماز در این مکان مقدس بود.

سفر سوم وزیر بهداشت برای دیدار با مراجع تقلید در طی عمر دوساله دولت یازدهم نشان از اهتمام وی به ارائه گزارش و پاسخگویی به دغدغه های علما و مراجع تقلید را دارد.

قدردانی و تشویق های مکرر مرجعیت شیعه از عملکرد وزیر بهداشت نشان دهنده اهتمام علما به رصد دقیق وقایع کشور است.

مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با توجه به جامعیت و گستردگی و ارتباط مستقیم این وزارتخانه با سلامت و درمان مردم، باید بیش از گذشته تلاش کرده و به توفیقات مقطعی قانع نباشند.  

بدون تردید دلگرمی های مرجعیت شیعه به وزیر موفق دولت یازدهم زمینه ساز تداوم توفیقات و تلاش های وزارت بهداشت برای تحقق دغدغه های بزرگان دین در خصوص رفع کامل مشکلات مردم در بیمارستان ها و کاهش پرداخت هزینه های درمانی خواهد بود.

گزارش: محمدمهدی عنایت پور

انتهای پیام/313/33          

 

 

   

       

 

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha