پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تصاویر/ مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه های علمیه سراسر کشور

حوزه/ حضرت آیت الله نوری همدانی گفتند: حوزه علمیه قم زمانی تاسیس شد که دشمنان سیلی های محکمی از روحانیت خورده بودند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، این مرجع تقلید پیش از ظهر امروز در مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه های علمیه که در مدرسه فیضیه برگزار شد، در سخنانی حوزه های علمیه را تداوم حوزه علمیه امام صادق دانستند و اظهار داشتند: حوزه های علمیه با هدف حفظ اسلام، نشر معارف، حفظ و  پاسداری از دین و پاسخ به دشمنان تاسیس شده است.

ایشان افزودند: بعد از حوزه 4 هزار نفری امام صادق(ع)، در دورانی حوزه علمیه قم به تربیت 40 هزار محدث پرداخت.

معظم له تصریح کردند: یکی از مهم ترین اقدامات علمای بزرگ ما تاسیس حوزه های علمیه بوده است، چرا که تربیت گاه رجال و علمای اسلام و مرکز شکوفایی استعدادهای دینی می باشد.

معظم له در ادامه با بیان اینکه حوزه های علمیه اصفهان در زمان صفویه تربیتگاه علمای بسیار بزرگی بود، گفتند: در این دوران طلیعه و ظهور اخبارین در برابر اصولین بود.

این مرجع تقلید افزودند: همچنین امثال علامه وحید بهبهانی ها در کربلا و نجف توانستند با مبارزه فقه اسلام و اهلبیت(ع) را حفظ کنند.

*دشمن از روحانیت سیلی خورده است

حضرت آیت الله نوری همدانی با اشاره به تاسیس حوزه علمیه قم از سوی شیخ عبدالکریم حائری، گفتند: حوزه علمیه قم در دورانی تاسیس شد که دشمنان سیلی های محکمی از روحانیت به خصوص در جریان فتوای میرزای شیرازی خورده بودند.

ایشان با اشاره به تلاش دشمنان برای نابودی دین و روحانیت، اظهار داشتند: طلاب باید بدانند حوزه علمیه قم با رنج های بسیاری حفظ شد تا امروز بسیار تحول آفرین و تاثیرگذار باشد.

این مرجع تقلید افزودند: امام صادق(ع) در حدیثی می فرمایند ، زمانی می آید که علم از کوفه برچیده و در قم برپا می شود و صدای اسلام ناب از قم به سراسر جهان انعکاس خواهد یافت.

*شغلی بالاتر از طلبگی نیست

حضرت آیت الله نوری همدانی در ادامه شغل طلبگی را بسیار بافضیلت و مهم دانستند و گفتند: طلاب باید بدانند سربازان لشکر امام عصر هستند و این افتخار بسیار مهمی است؛  در دنیا شغلی بالاتر از طلبگی نیست. 

ایشان با بیان اینکه در دنیا شغلی بالاتر از طلبگی نیست، ابراز داشتند: مقام معظم رهبری در جریان سفرهای خود به کشورهای مختلف از دریافت مدال پرهیز می کردند چرا که معتقد بودند مدال طلبگی از همه مدال ها بالاتر است.

این مرجع تقلید با اشاره به اینکه پیمودن راه طلبگی آسان نیست، گفتند: اولین گام در راه طلبگی اخلاص است که زمینه ساز اخلاق می باشد.

حضرت آیت الله نوری همدانی همچنین همت بلند، کوشش و نظم را از دیگر مولفه های اهتمام به طلبگی عنوان کردند و گفتند: طلاب باید در راه بزرگان دین از جمله شیخ طوسی‌، شیخ مفید و امام راحل حرکت کنند و به همین دلیل نسبت به انجام لوازم طلبگی اهتمام داشته باشند.

ایشان با بیان اینکه طلاب باید در نظم الگوی دیگران باشند، ابراز داشتند: همچنین امروز فضلای حوزه در زمینه ادبیات فارسی و عربی از تسلط قوی برخوردار باشند تا با تکیه بر ادبیات در عرصه نویسندگی و بیان گام بردارند.

این مرجع تقلید همچین تهجد و شب زنده داری را سیره اخلاقی بزرگان دین دانستند و گفتند: طلاب نسبت به این امر و فراگیری علوم اخلاقی و دینی از بزرگان دین اهتمام داشته باشند.

*دوتحول فقهی و سیاسی در حوزه

حضرت آیت الله نوری همدانی در ادامه با اشاره به اینکه در عمر خود شاهد دو تحول اساسی در حوزه بودم، ابراز داشتند: تحول نخست را آیت الله العظمی بروجردی با تبیین فقه اهل بیت(ع) بر جای گذاشتند.

ایشان افزودند: حضرت آیت الله العظمی بروجردی فقه اهل بیت(ع) را به گونه ای بیان کردند که موجب تحولی ریشه ای در سیر تاریخی این علم شد.

این مرجع تقلید با اشاره به ارتباط حضرت آیت الله العظمی بروجردی با شیخ شلتوت، گفتند: حاصل این ارتباط برقراری کرسی فقه جعفری در الازهر بود.  

حضرت آیت الله نوری همدانی دومین تحول حوزه را پیروزی انقلاب اسلامی دانستند و گفتند: دومین تحول سیاسی حوزه را امام راحل(ره) بوجود آوردند، گفت: تا پیش از ایشان همه معتقد بودند ولایت و حکومت برای اهل بیت(ع) است اما فقط امام راحل پرچمدار این عرصه را بلند کرد و استبداد را تحت الشعاع قرار داد و استکبار را به زانو درآورد و نظام ولایی را شکل داد.

ایشان افزودند: امروز وظیفه حوزویان بسیار سنگین است چرا که دنیا از شما پاسخ مشکلات خود را می خواهند.  

معظم له با اشاره به اینکه اسلام پاسخگوی همه مشکلات است، گفتند: باید در قم به تحصیل عمیق بپردازیم تا پاسخگوی مشکلات باشیم.

*گزارش از سفر به آذربایجان

حضرت آیت الله نوری همدانی در ادامه با اشاره به اینکه به بیست استان کشور سفر کرده اند، گفتند: بنده به عنوان یک طلبه به کشورهایی نیز برای انتقال عظمت انقلاب و شناساندن نظام و انقلاب و نظام ولایی مسافرت داشتم.

ایشان با اشاره به بی عرضگی سلاطین قاجار در از دست دادن خاک ایران، ابراز داشتند: در زمانی بسیاری از کشورهای منطقه از جمله آذربایجان ملحق به ایران بودند.

این مرجع تقلید با بیان اینکه مردم آذربایجان سابقه درخشانی در دین و تدین دارند، گفتند: آنچه بنده را در این سفر متاسف و متاثر کرد تغییر الفبای این کشور به حروف لاتینی بود و مردم این کشور از قرآن، کتب و روایات و زیارات و ادعیه ها محروم مانده اند.

حضرت آیت الله نوری همدانی افزودند: دشمنان در قالب تهاجم فرهنگی تا کجا رفته اند و در مقابل اینها وظیفه داریم.

ایشان با اشاره به اینکه مردم آذربایجان در روز جمعه بیش از یک ساعت با بنده مصافحه می کردند، گفتند: مردم کشورهای مختلف برای طلاب حوزه علمیه قم احترام قائل هستند.  

معظم له با اشاره به اینکه غربی ها با تکبر نگاه می کنند، گفتند: شرقی ها اسلام را پذیرفته اند و به آنها با احترام نگاه می کنند.

این مرجع تقلید در ادامه بر لزوم زمان شناسی تاکید کردند و گفتند: همواره باید نسبت به شناخت نقشه های دشمنان هوشیار بود.

*حوزه به مطالعه برجام بپردازد

حضرت آیت الله نوری همدانی با تاکید بر اینکه حوزه باید بیش از این باید در امور سیاسی آگاه باشد، گفتند: انقلاب فرزند حوزه است و باید اتاق فکری در حوزه ایجاد شود تا به تمام نقشه های دشمن توجه داشته باشند.

ایشان افزودند: در حوزه باید دستگاهی باشد که اعضای آن به مطالعه برجام بپردازند و نقاط ضعف را بررسی کنند و بدانند در برابر ما چه نقشه هایی وجود دارد.  

این مرجع تقلید در بخش پایانی سخنان خود با بیان اینکه انقلاب اسلامی مستضعفان عالم را بیدار کرده است، گفتند: امروز دشمنان از انقلاب کلافه شده اند.

حضرت آیت الله نوری همدانی انقلاب اسلامی را زمینه ساز ظهور حضرت مهدی(عج) عنوان و خاطرنشان کردند: طلاب باید منتظر واقعی امام زمان(عج) باشند.

انتهای پیام/313/33

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha