پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
بزرگداشت جان باختگان منا در اروپا

حوزه/ رحیم پور ازغدی گفت: حجّی که سمبل نظم و هماهنگی و عشق است و برای انجام آن چند میلیون انسان از کل دنیا کنار هم می آیند و در یک جهت واحد، حول خانه خدا می­گردند؛ متاسفانه با بی کفایتی به مظهر بی نظمی تبدیل شد به طوریکه امروز برخی از مردم از رفتن به حج خوف و بیم دارند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری«حوزه» مراکز اسلامی شهرهای مختلف آلمان از جمله هامبورگ، برلین، فرانکفورت، مونیخ، بوخوم و نیز شهرهای لاهه در هلند و بروکسل در بلژیک که از ملّیت­ های مختلف می باشند، مراسم بزرگداشت جان باختگان حادثه منا را برگزار نمودند.

بدین مناسبت مرکز اسلامی هامبورگ مراسم باشکوهی را با حضور جمع کثیری از مسلمانان و شخصیت­های علمی و فرهنگی از ملّیت های مختلف آلمانی، ایرانی، ترکی، افغانی، پاکستانی، لبنانی و عراقی برگزار نمود. شایان ذکر است این مراسم همزمان به زبان­های آلمانی و ترکی نیز ترجمه می گردید.

 مراسم بزرگداشت در سالن گفت­و­گوی ادیان و مذاهب با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید آغاز گردید و در ادامه کلیپ تصویری بسیار تأثیرگذاری در رابطه با مراسم حج و حادثه منا به نمایش گذاشته شد.

سخنرانی رحیم پور ازغدی

سخنران این مراسم استاد رحیم پور ازغدی از محقّقین و اندیشمندان اسلامی بودند. وی ضمن تسلیت و ابراز تأسف از حادثه دلخراش منا، از بی کفایتی، بی لیاقتی و سوء تدبیر مسئولین سعودی در بروز این واقعه غم انگیز ابراز تأسف نموده و افزود: جلسه امروز ما در هامبورگ که در آن مسلمانان از ملیت­های مختلف حضور دارند را نباید فقط به عنوان جلسه ختمی برای جان باختگان حادثه منا نام گذاری نمود، بلکه این گردهمایی باید مراسم ختمی برای جهل و دیکتاتوری باشد. اگرچه قربانیان این فاجعه بزرگ در بهترین زمان و مکان از دنیا رفته اند و به لقاء الله رسیده اند، امّا سوال اصلی اینست که چرا باید حاجیان بیت الله الحرام به این وضع فجیع قربانیِ بی کفایتی و سوء تدبیر مسئولین سعودی شوند. متاسفانه بیش از 40 کشور اسلامی در این واقعه جان­گداز هموطنان خود را از دست داده اند.

وی در بخش دیگری از سخنانش از موسم حج به عنوان عالی ترین ملاک معنویت و صلح یاد کرده و افزود: اندیشمندان و حتی متفکّران غیرمسلمان، وقتی مراسم عظیم حج را بررسی و تحلیل می کنند، حج را برترین نماد معنویت و صلح می­دانند که در دنیا بی نظیر است. تا آنجا که برخی از فرقه­ های دیگر نیز سعی کردند چنین مراسمی را در ابعاد دیگری برای پیروان خود شبیه سازی نمایند، امّا هیچ گاه نتوانستند آئینی شبیه آنچه در مراسم حج ابراهیمی انجام می شود، تدارک ببینند.

چرا در منا گوسفند قربانی می ­شود؛ چون قرآن کریم می­ گوید هیج انسانی حتی به نام دین و برای خدا نباید قربانی شود، آنوقت در منا که حتی چاقوی ابراهیم(ع) هم نمی­بُرد، به این وضع فجیع و بلکه مسخره، انسان­های بی­گناه قربانی می­شوند. همه دنیا با تعجب می گویند که این چطور عبادتی است که همه ساله عده ای انسان زیر دست و پا لِه می­ شوند و جان خود را از دست می دهند. این بیش از یک عمل عبادی یک خودکشی دسته جمعی است.

حجّی که سمبل نظم و هماهنگی و عشق است و برای انجام آن چند میلیون انسان از کل دنیا کنار هم می آیند و در یک جهت واحد، حول خانه خدا می­گردند؛ متاسفانه با بی کفایتی به مظهر بی نظمی تبدیل شد به طوریکه امروز برخی از مردم از رفتن به حج خوف و بیم دارند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha