پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
علیرضا پیروزمند

حوزه/ قائم مقام فرهنگستان علوم اسلامی گفت: ما فرهنگ عاشورا را در راهپیمایی اربعین وارد زندگی خود می‌كنیم، اما بعد از پایان این حركت، این فرهنگ و الگو را فراموش می‌ نماییم.

به گزارش سرویس استان های خبرگزاری «حوزه» از تهران، حجت الاسلام علیرضا پیروزمند، عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی در اولین پنل تخصصی  همایش ملی «ظرفیت‌های فرهنگی و تمدنی اربعین»  که در حوزه هنری برگزار شد، با بیان اینكه ماهیت اجتماعی و اصلاح‌گری سیدالشهدا باید مورد توجه قرار گیرد، اظهار كرد: كنگره اربعین یك نمایش عینی از مدنیت متفاوت است. گاهی با مباحث نظری می‌خواهیم به عینیت برسیم، اما گاهی واقعه عینی برای ما درس‌آموز می‌شود و با مهندسی معكوس قواعد علمی لازم را برای جامعه‌سازی می توانیم بیابیم.

حجت الاسلام پیروزمند گفت: سید الشهدا(ع) الگوی مبارزه، زمان شناسی، آزادگی، اصلاح‌گری، دفاع از مستضعفین و پیوند قلوب است. در اربعین نیز این الگو بودن جلوه متمایزی پیدا كرده و آن الگوی با هم بودن و با یكدیگر یك اتفاق را رقم زدن است. اربعین الگوی حركت جمعی است كه به باور من برای ایجاد یك مدنیت متفاوت شكل گرفته است. گاهی به اشتباه تصور می كنیم توصیه های عبادی مان وظایف فردی است. به طور مثال گفته اند هر مسلمان در عمرش یك بار به حج برود و آنچه كه در واقعیت اتفاق می افتد این است كه با هم بودن یك اتفاق متفاوتی را رقم می‌زند.

وی همچنین با بیان اینكه الگوی پیشرفت نیاز روز ملت‌های مسلمان است، عنوان كرد: الگوی پیشرفت به معنای ساز و كار صحیح و معادله صحیح حركت است. ابعاد الگوی پیشرفت، ابعاد همه جانبه پیشرفت است و تركیب منسجم و هماهنگ با هم است كه الگوی پیشرفت را شكل می دهد.

این محقق و پژوهشگر دینی با طرح این پرسش كه از واقعه اربعین چه الگویی برای پیشرفت جوامع اسلامی می توان به دست آورد، اظهار كرد: از زاویه سیاسی، الگوی اربعین، یك الگوی توحید و قدرت بر محور تولی و تبری است. تولید قدرت در كنگره اربعین به نحو اعلی اتفاق می‌افتد. وقتی قلب‌ها به هم پیوند خورد، تمایلات به هم مشترك و نزدیك می شود و مبدا تولید قدرت می‌شود. مبدا اعتماد و همبستگی و وحدت می‌شود و این‌ها تجلی عینی الگوی پیشرفت سیاسی در مدنیت اسلامی است.

اربعین نماد جمع گرایی در مقابل فردگرایی است

حجت الاسلام پیروزمند تصریح كرد: در الگوی فرهنگی نیز اربعین نماد جمع گرایی در مقابل فردگرایی است. فردگرایی به معنای من یا گروه من و یا حزب و قوم من جامعه اسلامی را زمین می‌زند. ما هر چه به این فردگرایی مبتلا باشیم نباید انتظار پیشرفت داشته باشیم. همچنین دیگرخواهی در مقابل خودخواهی از دیگر نكات مرتبط با الگوی پیشرفت است. دین مداری به جای قومیت مداری و نژادمداری نیز یكی دیگر از الگوهای پیشرفت اسلامی است. تفاهم در محور ارزش های دینی نیز الگویی برای پیشرفت فرهنگی است.

وی همچنین گفت: الگوی پیشرفت اقتصادی نیز در كنگره اربعین متفاوت است. معادلات در اربعین حسینی با شرایط عادی فرق می كند. در كشورمان دوره ای اقتصاد دولتی را تجربه كردیم و مجددا گفتیم اشتباه شد و به سراغ اقتصاد خصوصی رفتیم و در دامن اقتصاد سرمایه داری افتادیم. در اربعین گردش مالی بزرگی كه غالبا در بخش خصوصی است اتفاق می افتد. این گردش مالی، یك الگوی متفاوتی از دخالت حداقلی دولت و مشاركت حداكثری مردم است. ما فرهنگ عاشورا را در راهپیمایی اربعین وارد زندگی خود می‌كنیم، اما بعد از پایان این حركت، این فرهنگ و الگو را فراموش می‌كنیم.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha