جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
دفاعیه نخستین رساله علمی سطح چهار حوزه خراسان

حوزه/ نخستين رساله علمي سطح چهار حوزه علميه خراسان، با موضوع فقهي «حجيت علم در مذاهب خمسه»، در مرکز مدیریت این حوزه در مشهد دفاع شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، نخستین رساله علمي سطح چهار حوزه علميه خراسان با اخذ مجوز صدور دانشنامه علمي سطح چهار این حوزه از سوي شوراي عالي انقلاب فرهنگي با عنوان فقهي حجيت علم در مذاهب خمسه، در مشهد دفاع شد.

این رساله که توسط حجت الاسلام عباس علي عليزاده بايگي و با راهنمايي و مشاوره آيت الله محمد قاضي زاده و آيت الله مهدي مرواريد، از اساتید دروس خارج مشهد تدوين شده است، توسط حجج الاسلام والمسلمين رباني بيرجندي و دكتر جهانگيري داوری شد.

حجت الاسلام فتح الهي، مدير پژوهش حوزه علميه خراسان در حاشيه اين مراسم به تاريخ مجوز صدور مدرك علمي سطح چهار، اشاره و بيان كرد: مركز مديريت حوزه علميه خراسان مجوز صدور مدرك علمي سطح چهار را از شوراي عالي انقلاب فرهنگي در تاريخ 18آذر 94و مجوز صدور مدرك علمي سطح يك، دو و سه را در سال 1378 دريافت کرده است.

وی با اشاره به اينكه تعداد 16 تن از طلاب فاضل حوزه علميه خراسان مشغول تدوين رساله علمي سطح چهار مي باشند، خاطر نشان كرد: متقاضيان اخذ دانشنامه علمي سطح چهار، پس از احراز شرايط عمومي و اختصاصي اخذ مدرك علمي سطح چهار، موظف به تدوين يك رساله علمي در موضوع فقه و اصول مي باشند.

حجت الاسلام فتح الهي، تكميل كارنامه آموزشي2،1و3 و دارا بودن مدرك سطح سه، سابقه چهار سال تحصيلي درس خارج فقه و اصول، و دارا بودن معدل 16 در سطح چهار، تدوين رساله سطح چهار، و معمم بودن مستمر را از شرايط اختصاصي اخذ مدرك علمي سطح چهار عنوان كرد.

وی درباره روند تاييد، تصويب و تدوين رساله علمي سطح چهار، گفت: تدوينگر رساله موظف است بر اساس آئين نامه، پس از تصويب موضوع پيشنهادي، اساتيد راهنما، و مشاور در گروه علمي فقه و اصول، تدوين را به مديريت مدارج علمي جهت برگزاري دفاع، تحويل نمايد.

مدير پژوهش حوزه علميه خراسان اضافه كرد: پس از برگزاري جلسه دفاع نهايي لازم است يك جلسه پيش دفاع با حضور داوران و اساتيد راهنما و مشاور برگزار تا ضعف رساله به تدوينگر گفته شود که پس از اصلاح و تاييد نهايي اساتيد راهنما و مشاور، جلسه پاياني دفاع برگزار مي شود تا تدوينگر از رساله علمي خويش دفاع کند.

وی با بيان اينكه رساله نويسي در گذشته حوزه علميه رايج بوده که بيانگر رشد علمي طلاب فاضل حوزه هاي علميه محسوب مي شود، اظهار داشت: جايگاه رساله علمي سطح چهار، اكنون در قالب و آيين نامه اي تنظيم و زمانبندي شده است كه در چرخه آموزشي طلاب پيش بيني و پس از دفاع آن، مدرك حوزوي به آنان اعطا مي شود.

مدير پژوهش حوزه علميه خراسان با اشاره به اينكه رساله علمي سطح چهار از جايگاه علمي قابل توجهي برخوردار است، تاكيد كرد: در سطح چهار، طلبه بايد حرف و نظر جديدي در موضوع مربوطه داشته باشد و بتواند از نظريه اي كه دارد به خوبي دفاع كرده و نظرات موافق و مخالف را به خوبي تحليل علمي نمايد و نظر خويش را با استدلات متقن به اثبات برساند، از اين جهت در سطح چهار بنا بر آن است كه توليدات علم نيز انجام پذيرد.

حجت الاسلام فتح الهي در ادامه گفت: به منظور تامين علميت رساله، اساتيد راهنما و مشاور، از استادان درس های خارج حوزه بوده است تا با اشراف دقيق بر روند تدوين، دغدغه هاي علمي اثر احراز گردد.

وي، جلسه دفاعيه سطح چهار را جلسه آموزشي و علمي براي همه دوستداران علم معرفي و بيان كرد: علاقمندان در اين جلسه، علاوه بر آشنايي تدوينگر سطح چهار از شيوه دفاع رساله، از نظريه و فرضيه تدوينگر رساله در موضوع انتخاب شده نيز مطلع مي شوند و از تضارب نظر اساتيد، هيات داوران، و نقد و ارزشيابي علمي رساله، بهره علمي را خواهند برد.

مدير پژوهش حوزه علميه خراسان، در پايان گفت: پيش شرط دفاع از رساله علمي سطح چهار بر اساس مصوبه شوراي مدارج علمي و آيين نامه تدوين تدوينگران رساله علمي سطح چهار، تدوين يك مقاله علمي پژوهشي، و يا پذيرش چاپ آن از يكي از مجلات علمي پژوهشي كشور، مي باشد.

 

 

کانال تلگرام خبرگزاری رسمی حوزه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha