جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام زمانی

حوزه/ مسلمانان نیجریه، اعم از شیعه و سنی، از گذشته رابطه نزدیک و صمیمی با هم داشتند که این رابطه مورد علاقه آمریکا و اسرائیل نیست.

حجت الاسلام والمسلمین  محمد حسن زمانی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» با اشاره به جنایت صورت گرفته در نیجریه، نسبت به شیعیان این کشور گفت: حکمت خداوند اقتضا کرد که دین مبین اسلام به عنوان خاتم ادیان در سراسر جهان منتشر شود؛ این مسئله در سراسر قرآن مطرح شده است.

وی با بیان این که حکمت خداوند با عناوین وعده و اراده الهی، کتابت در لوح قضا و قدر، اتمام نور، برتری و غلبه دین اسلام بر سایر ادیان در قرآن مطرح است، گفت: این تعابیر همگی بیانگر این است که دین اسلام، همه گیر خواهد شد.

معاون بین الملل حوزه های علمیه منظور از دین اسلام را اسلام ناب عنوان کرد و گفت: این دین از سرچشمه قرآن کریم، سنت نبوی و تعالیم عترت طاهر آن حضرت است. اعتقاد ما این است که جهانیان نسبت به این دین اقبال خواهند داشت.

وی افزود: این اقبال طبیعتاً ناراحتی و ناخشنودی غیر مسلمانان و دشمنان ائمه اطهار علیهم السلام را به همراه خواهد داشت. البته این عکس العمل در مواقع مختلف به گونه های متفاوتی خود را نشان می دهد.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی با تأکید بر این که ما هیچ گونه نزاع و جنگ بین ادیان و درگیری میان مذاهب اسلامی را جایز نمی دانیم، گفت: معتقدیم تنازع میان ملت های اسلامی معصیت بزرگی در جهان است. ما معتقدیم اهل سنت عموماً برادر دینی ما هستند و رابطه میان دو برادر دینی اخوت، صمیمیت و تعامل در عرصه های مختلف است.

وی افزود: به اعتقاد ما شایسته است عالمان مذاهب اسلامی آنچه از دانش دینی در اختیار همدیگر قرار دهند تا هرآنچه که عالمان هر مذهب از مذهب دیگر صحیح یافتند، از آن استفاده کنند. البته بسیاری از علمای شیعه و سنی این تعامل را قبول دارند، ولی برخی از پیروان اهل سنت چنین تعاملی را نمی پذیرند و با آن مخالفت می کنند.

نقش جریان انحرافی برون دینی و درون دینی نیجریه

معاون بین الملل حوزه های علمیه درباره فاجعه وقوع یافته در نیجریه گفت: آنچه در این کشور رخ داد، نتیجه دو جریان انحرافی برون دینی و درون دینی است که دست به دست هم دادند و این ضایعه را در جامعه اسلامی رقم زدند. جریان برون دینی، جریان ضد اسلامی است که سرمنشأ آن آمریکا و دولت های استعماری غرب و رژیم صهیونیستی است که این ارتباط و تعامل میان شیعه و سنی را برنمی تابند.

معاون بین الملل حوزه های علمیه افزود: مسلمانان نیجریه، اعم از شیعه و سنی، از گذشته رابطه نزدیک و صمیمی با هم داشتند که این رابطه مورد علاقه آمریکا و اسرائیل نیست و جریان انحرافی درون مسیحیت که در بخشی از نیجریه وجود دارد، این را تحمل نمی کند. مصادیقی از این جریان در میان دولت و حتی در میان نیروهای ارتشی و جریان های دینی غیر مسلمان وجود دارد.

بوکوحرام مخالف رابطه مسالمت آمیز شیعیان و اهل سنت است

وی به عامل درون دینی این فاجعه اشاره کرد و گفت: جریانات تند و تندخویی در میان اهل سنت مانند بوکوحرام و جریان های نزدیک به آن وجود دارند که اهل سنت معتدل،  رفتار آنها را نمی پذیرند. اینها نمی توانستند شاهد این رابطه مسالمت آمیز میان شیعیان و اهل سنت باشند.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی ادامه داد: جریان شیعه نیجریه به رهبری شیخ ابراهیم زاک زاکی، جریان معتدلی است که با اهل سنت تعامل مثبتی داشت. ایشان با تعداد زیادی از برادران اهل سنت نیجریه تعامل نزدیک دارند و بسیاری از علما و روحانیون همراه با زاک زاکی نیز این رابطه را با علمای اهل سنت داشتند.

بعید است این فاجعه از سوی دولت و رئیس جمهور نیجریه باشد

وی با بیان این که این دو جریان به دنبال بهانه ای بودند تا این حادثه را رقم زنند، تصریح کرد: بعید است که این حادثه از سوی دولت و رئیس جمهور نیجریه باشد، بلکه اعتقاد دارم این فاجعه دلخراش، بدون اطلاع آنها، توسط این دو جریان به وقوع پیوسته است.

معاون بین الملل حوزه های علمیه به برخی مقدمه های وقوع ای فاجعه بزرگ در نیجریه اشاره و خاطرنشان کرد: بخشی زیادی از شیعیان در شهر کانو زندگی می کنند که مردم این شهر، بسیار متدین هستند و مرکز ثقل دینی کشور در این شهر است. محبان اهل بیت علیهم السلام در نیجریه چند سالی است که در ایام اربعین، در این شهر جمع می شوند و از آنجا به سمت زاریا، زادگاه و محل اقامت شیخ ابراهیم زاک زاکی در 180 کیلومتری کانو حرکت می کنند.

اربعین  حسینی (ع)دشمنان را به وحشت انداخته است

وی افزود: با توجه به با شکوه شدن پیاره روی اربعین حسینی در کربلا، در این کشور نیز پیاده روی این دو شهر، رونق خاصی پیدا کرده است. این حرکت بزرگ، ابهتی به راه انداخت که این دو جریان را به وحشت انداخت، از این رو یکی از افراد فریب خورده بوکوحرام در مسیر پیاده روی مردم نیجریه عملیات انتحاری انجام داده و نزدیک به 30 نفر را به شهادت رساندند؛ نفر دوم عامل انتحاری توسط مردم شناسایی و دستگیر شد که در نزد شیخ ابراهیم زاک زاکی توبه کرد.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی با اشاره به آیین مردم نیجریه در روز پایانی ماه صفر در حسینیه بقیه الله در نزدیکی منزل شیخ زاک زاکی در زاریا برای تعویض پارچه های سیاه و آماده شدن برای ورود به ماه ربیع الاول گفت: در این روز، مراسم بزرگداشت 30 نفر شهید در مراسم اربعین نیز قرار بود برگزار شود. مسیر حرکت جمعیت به سمت حسینیه بقیة الله از مقابل پادگان نظامی می گذشت.

کشتار شیعیان نیجریه برنامه ریزی شده بود

وی افزود: مسلماً با وجود این جمعیت گسترده، می توان پیش بینی کرد که ترافیکی هرچند کوتاه، در این مسیر به وجود آید و نظامیان در مسیر حرکت با مانع ایجاد شوند؛ آنچه که در ظاهر وجود دارد، درگیری به خاطر این مانع بود، ولی آنچه می توان با بررسی این حادثه به آن رسید، عمدی و برنامه ریزی شده بودن این جنایت است.

معاون بین الملل حوزه های علمیه به نمونه های جنایات انجام شده در این مسئله اشاره کرد و ادامه داد: مردمی که هیچ سلاحی ندارند و تنها با بیان شعارهای دینی و ذکر، در حال حرکت بودند،  برای باز کردن مسیر، نیازی به بستن آتش رگبار بر آنها برای عبور خودروهای نظامیان نیاز نیست. علاوه بر این، نظامیان با خانه شیخ زاک زاکی و حسینیه بقیة الله با رگبار، خمپاره و نارنجک حمله می کنند.

وی با اشاره به تخریب حسینیه بقیة الله و بخشی از منزل شیخ زاک زاکی توسط نظامیان گفت: همچنین 22 نفر از مریدان شیخ ابراهیم پس از این که پس از کشتار مردم با رگبار، مسیر حرکت باز شده بود، برای جلوگیری از آسیب دیدن این روحانی، دور او حلقه زده بودند، به رگبار گلوله بسته شده و شهید شدند. در این میان سه گلوله به شیخ زاک زاکی اصابت کرده و همسر وی زخمی و دو پسر او و معاونش نیز شهید می شوند.

حجت الاسلام والمسلمین سبحانی یادآور شد: گفته شده که پس از این جنایت، کامیونی آمده و جنازه شهدا و زخمی ها را بر روی هم ریختند که طبیعتاً تعدادی از زخمی ها نیز در این حرکت شهید شدند.

دولت نیجریه با عوامل فاجعه انسانی برخورد کند

وی با بیان این که این جنایت و فاجعه بزرگ و بی سابقه در نیجریه نیازمند جدی تدبیر دولت و رئیس جمهور نیجریه است، گفت: این ها باید تلاش کنند و عوامل به وجود آمدن این فاجعه را شناسایی و با آنها به شدت برخورد کنند تا نیجریه دوباره گرفتار این فاجعه نشده و جنگ مذهبی میان مسلمانان به وجود نیاید.

معاون بین الملل حوزه های علمیه درمان و حفظ سلامتی شیخ ابراهیم زاک زاکی و دیگر مجروحان این فاجعه را انتظارات جامعه جهانی و اسلامی در این عرصه دانست و گفت: با شناختی که از رئیس جمهور نیجریه که فردی مسلمان است و پس از چندین دوره ریاست مسیحیان وی انتخاب شده است و انتظاری که از ارتش نیجریه داریم، امید است هرچه زودتر به این قائله خاتمه دهند و ضمن درمان مجروحان و دلجویی از خانواده شهدا، اماکن تخریب شده آنها را بازسازی کنندو زمینه های همزیستی مسالمت آمیز میان مذاهب اسلامی ایجاد نمایند.

وی با اشاره به مطرح شدن شایعاتی از جمله تلاش شیعیان نیجریه برای ایجاد انقلاب در این کشور گفت: این تهمتی بیش نیست؛ این مسئله شایعه این کودکانه است که در کشور بزرگی چون نیجریه جمعیت اندکی بخواهند انقلاب کنند. انقلاب زمانی رخ می دهند که اکثریت ملت خواهان حاکمیت جدیدی باشند. همچنین درباره شایعه مسلح بودن آنها نیز سندی عنوان نشده است.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی  درباره وظیفه علمای جهان اسلام نسبت به این جنایت گفت: انتظار می رود که وقتی تعدادی مسلمان در گوشه ای از جهان فریاد مظلومانه سر می دهند، باید واکنش نشان دهند و از دولت آن بخواهند که به امور آنها رسیدگی کنند. در این مسیر نباید تفاوتی میان شیعه یا سنی بودن افراد قائل باشیم.

علمای اهل سنت به مسائل مسلمانان حساس باشند

وی افزود: ممکن است علمای اهل سنت مذهب شیعه را قبول نداشته باشند، ولی باید نسبت به جنایت صورت گرفته نسبت به مسلمانان، حساس باشند؛ چنانکه ما وقتی می بینیم یا می شنویم مسلمانی در فلسطین اشغالی به شهادت می رسد، گرچه مذهب او را نمی دانیم، همین که می دانیم یکی از مذاهب اهل سنت است، نسبت به آن حساس می شویم و رسانه های ما نیز آن را مطرح می کنند.

علما و فضلا از اوضاع کشور های اسلامی روشنگری کنند

وی در پایان خاطرنشان کرد: آنچه که به حوزویان، علما، فضلا، طلاب، اساتید و رؤسای مراکز دینی و پژوهشی و صاحبان قلم و رسانه ها توصیه می کنم، این است که در این گونه شرایطی که فاجعه ای در بخشی از سرزمین اسلامی رخ می دهد، فریاد برکشند و دست به قلم برند و اعلام موضع کرده و تحلیل و روشن گری کنند و فریاد مظلومیت آنها را به گوش رسانه های بین المللی، علما و مراکز دینی جهان برسانند.

انتهای پیام// 15/ 313

 

 

کانال تلگرام خبرگزاری رسمی حوزه

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha