پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
وحدت حوزه و دانشگاه

حوزه/ وحدت حوزه و دانشگاه یعنی وحدت در هدف و هدف این است که همه به سمت ایجاد یک جامعه اسلامی پیشرفته، مستقل و جامعه پیشاهنگ و الگو حرکت کنند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از کرمانشاه، حجت الاسلام سید سیف الله موسوی، در همایش روز وحدت حوزه و دانشگاه، در گیلانغرب با گرامیداشت یاد و خاطره شهید آیت الله دکتر مفتح، گفت: حوزه و دانشگاه به منزله دو بالی هستند که می توانند ایران را در مسیر تعالی و رشد مادی و معنوی حرکت دهند.

مدیر مدرسه علمیه شهرستان گیلانغرب تصریح کرد: یکی از مهم ترین عوامل نشاط، هماهنگی و پویایی جوامع انسانی، وحدت نخبگان آن ها است، وحدت نخبگان سبب آرامش، امید، خودباوری و دوراندیشی جامعه و مصونیت از اتلاف و فرسایش نیرو می شود.

وی ادامه داد: وحدت نخبگان قلمرو وسیعی از دانشمندان، ادیبان، هنرمندان، فن آوران، اصحاب رسانه و سیاستمداران را در برمی گیرد، برقراری وحدت در همه این عرصه ها، حق جامعه ی خواستار پیشرفت است.

حجت الاسلام موسوی در ادامه افزود: در ایران اسلامی مهم ترین و فراگیرترین مصداق وحدت نخبگان در وحدت حوزه و دانشگاه خلاصه می شود. این دو قشر عظیم گل سرسبد جامعه و اعضای متفکر انقلاب اسلامی هستند، دو نهادی که در اصل پایه های فکری و سازندگی و تربیتی جامعه را تشکیل می دهند؛ از آغاز نهضت اسلامی مردم ایران تا کنون تلاش نظری و عملی برای تحقق این وحدت استمرار داشته و با همه افت و خیزهایی که در این راه پدید آمده هیچ گاه این هدف از چشم حوزویان و دانشگاهیان دور نشده است.

وی خاطرنشان کرد: مروری بر تجارت گذشته و میراث گرانبهای پیشگامان و تلاشگران این عرصه می تواند به روشنایی بیشتر ابعاد آن یاری رساند و به بیانی روزآمد درباره اهداف و روش های دستیابی به این هدف راهبردی بیانجامد.

مدیر مدرسه علمیه شهرستان گیلانغرب عنوان داشت: تا کنون همگرایی و همکاری دوسویه حوزویان و دانشگاهیان در عرصه های فرهنگ، سیاست و دانش، دستاوردهای پربرکت و ارزشمندی داشته است، این همگرایی و همکاری در دو دهه آغاز برقراری جمهوری اسلامی عمدتأ به حوزه های سیاست و فرهنگ معطوف بوده و در نهادهای دولتی تجلی یافته است.

وی گفت: در دهه سوم انقلاب عمیق ترین لایه این وحدت مورد توجه نخبگان حوزه و دانشگاه به ویژه مورد توجه عنایت و پیگیری رهبر معظم انقلاب قرار گرفته است. نهضت تولید علم و آزاد اندیشی به بنیادی ترین سطح وحدت حوزه و دانشگاه نظر دارد و در صورت توفیق این نهضت، می توان عمیق تر و پرشتاب تر، دیگر سطوح وحدت حوزه و دانشگاه را انتظار داشت و به وحدت نخبگان در همه قلمروهای آن در سطحی بالاتر از امروز امیدوار بود، بنابراین نهادینه کردن ارزش های انقلاب اسلامی و تکمیل پروژه وحدت گام هایی است که بایستی برداشته شود.

حجت الاسلام موسوی ابراز داشت: بر این اساس و برای تحقق این وحدت ارزشمند و همه جانبه سال ها پیش از انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) دو روحانی فرهیخته و برجسته آیت الله مطهری (ره) و آیت الله مفتح (ره) به تهران می روند و با حضور در دانشگاه، زمینه نزدیکی حوزویان و دانشگاهیان را فراهم می کنند، هدف آن ها شناختی نو از دنیای مدرن و حوزه های جدید و تأثیرگذاری مثبت و فعال بوده است،  چون حوزه زمانی می تواند در دانشگاه اثر جدی بگذارد که در درون آن رشد کند و آن را به درستی بشناسد.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: هدف اصلی و مهم آن ها این بود که دو مجموعه در اهداف غایی و کلان دینی و ملی به همگرایی برسند، برای این منظور آن ها به دنبال ایجاد انگیزه و معرفت دینی در دانشگاه ها بودند و به برکت همین ارتباط محدودی که در آن زمان میان حوزه و دانشگاه به وجود آمد دانشجویان کم و بیش با فرهنگ اسلام و نظام ارزشی آن آشنا شدند و توانستند در بعد سیاسی نیز با برادران روحانی خود همکاری هایی داشته باشند و این فعالیت ها تأثیرات بزرگی در راستای پیروزی انقلاب اسلامی و حتی بعد از آن داشت.

مدیر مدرسه علمیه شهرستان گیلانغرب بیان داشت: مقصود از وحدت این است که اهداف مشخصی، حوزه و دانشگاه را به نقطه ای مشترک سوق دهد و در سایه آن وحدت آرمانی به همکاری و هماهنگی برسند، البته وحدت در حوزه آرمان ها همان یگانگی و رسیدن به آرمان های کلی و مشترک است.

این فعال فرهنگی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب، ابراز داشت: وحدت حوزه و دانشگاه یعنی وحدت در هدف و هدف این است که همه به سمت ایجاد یک جامعه اسلامی پیشرفته، مستقل و جامعه پیشاهنگ و الگو حرکت کنند. وحدت فیزیکی مطرح نیست، بلکه مهم آن تولیدات علمی است که این دو مرکز می توانند با هم همسو و هم جهت شدن منتشر و تولید کنند و بر اساس همان، جامعه اسلامی را پیش برده و در مدیریت آن سهیم باشند .

وی خاطر نشان کرد: در ایران اسلامی نمی توان دو نهاد علمی، آموزشی و پژوهشی حوزه و دانشگاه یعنی نخبگان جامعه را از یکدیگر جدا پنداشت، چرا که گسست نخبگان در هر جامعه آثار زیانبار فراوانی به همراه دارد.

حجت الاسلام موسوی ابراز کرد: وحدت و تعامل یا همگرایی و پیوست حوزه و دانشگاه پیش از این که وظیفه ای برای نخبگان و دلسوزان این دو نهاد علمی و معرفتی باشد ،حقی برای کل جامعه است به بیان دیگر جامعه حق دارد از نخبگانش مطالبه همگرایی و وحدت داشته باشد.

مدیر مدرسه علمیه شهرستان گیلانغرب افزود: اگر جامعه را امری یکپارچه محسوب کنیم شرط استمرار وحدت اجتماعی وفاق و همبستگی اجتماعی است، حاصل این وحدت اجتماعی، تداوم و کارکرد های عوامل مثبت فرهنگی است.

وی تصریح کرد: جامعه برای بقای خود به وحدت و انسجام اجتماعی نیاز دارد و این دو از راه تعامل و همکاری سازنده نهادهای اجتماعی به دست می آید، حال اگر دو نهاد علمی و فرهنگی جامعه که بیشتر نخبگان اجتماعی در آن تریبت می شوند در مسائل کلان و راهبردی با هم وحدت نداشته باشند، نمی توانند به انسجام اجتماعی مطلوبی دست پیدا کنند.

این مسئول فرهنگی عنوان داشت: اگر نخبگان و عالمان یک جامعه که در رأس هرم اجتماع قرار دارند با یکدیگر دچار تضاد و تعارض حل نشدنی شوند، این مشکل در روح و روان جامعه تأثیر گذاشته و آن را دچار تعارض روانی می کند همانند فردی که دچار مشکل روانی است زیرا نخبگان جزء مهم ترین و تأثیرگذارترین افراد جامعه هستند و از نظر روانشناسی اجتماعی، وحدت و همکاری و انسجامشان جامعه را سالم نگاه می دارند.

حجت الاسلام موسوی در پایان اظهار داشت: از همان دوران آغازین انقلاب اسلامی دشمنان معاند داخلی و خارجی به دلیل وحشتی که از پیامد وحدت حوزه و دانشگاه داشتند، به صورت آشکار و پنهان با برنامه ریزی و سرمایه گذاری کلان سعی در ایجاد شکاف و تفرقه بین حوزه و دانشگاه دارند، بنابراین وحدت و تعامل این دو نهاد مهم و تاثیرگذار است، استراتژِی بسیار مهم و راهبردی در راستای اعتلای کشور می باشد، هر گاه نخبگان حوزه و دانشگاه دارای آرمان و انگیزه مشترکی بوده اند و به اقدامی هماهنگ در اصلاح جامعه دست زده اند توفیقات چشمگیری به دست آمده است.

 

کانال تلگرام خبرگزاری رسمی حوزه

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha