سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
حجت الاسلام نبوی

حوزه/ بی بصیرتی گاهی موجب می شود فردی ناآگاه و ناآشنا، فریب شعارها و کلمات زیبای دیگران را بخورد و عده ای را با خود همراه نماید و بر علیه حق و حقیقت و منافع ملی، شورش و تظاهرات خیابانی به راه بیاندازد.

به گزارش سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین نبوی، معاون تبلیغ و آموزش های کاربردی حوزه های علمیه به مناسبت 9 دی و آغاز دهه بصیرت، ضمن گرامیداشت این روز در گفتگویی به تشریح مسئله بصیرت و اهمیت بینش عمیق در مسائل سیاسی از نگاه آیات و روایات پرداختند.

حجت الاسلام والمسلمین نبوی بصیرت را یک واژه برگرفته از روایات و آیات قرآن دانسته و گفت: اگر ما منبع و مأخذ این کلمه را بفهمیم، شاید امروز راه درست را بدانیم که از چه مسیری باید حرکت کرد؛ در روایت داریم کسی که در کنار عبادت بصیرت نداشته باشد، گویی عبادت و پرستش او نیز فاقد فلسفه لازم است.

وی با اشاره به آیه 108 سوره مبارکه یوسف که می فرماید: «قُلْ هذِهِ سَبيلي‏ أَدْعُوا إِلَى اللَّهِ عَلى‏ بَصيرَةٍ أَنَا وَ مَنِ اتَّبَعَني‏ وَ سُبْحانَ اللَّهِ وَ ما أَنَا مِنَ الْمُشْرِكينَ»، خاطرنشان کرد: خداوند به پیامبر می فرماید: ای پیامبر! به مردم بگو راه من چنین است و من خودم و پیروانم را بر اساس (بصیرت) به خدا می خوانم.

بصیرت یعنی مؤمن موظّف است در تمام مسائل دارای عمق بینش باشد. هم در عبادت و پذیرش خداوند متعال و هم مسائل سیاسی روز، نه مانند کورها و کرها با رویدادهای اطراف خودش مواجه شود که اینگونه از او پذیرفته نخواهد شد.

وی با بیان این نکته که مقام معظم رهبری (حفظه الله) هم روی مسئله بصیرت در امور سیاسی بسیار تأکید کرده اند، بیان داشت: بصیرت و نگاه عمیق به مسائل سیاسی از فرهنگ قرآن و اهل بیت (ع) گرفته شده است؛ و اگر فردی به این درجه از عمق نگاه برسد دیگر توسط دشمن تحریک نشده و منافع کشورش را فدای هیچ چیز نمی کند و هرگز در زمین دشمن خارجی و قدرت طلبان داخلی بازی نمی کند.

نبوی ادامه داد: بی بصیرتی گاهی موجب می شود فردی ناآگاه و ناآشنا، فریب شعارها و کلمات زیبای دیگران را بخورد و عده ای را با خود همراه نماید و علیه حق و حقیقت و منافع ملی، شورش و تظاهرات خیابانی به راه بیاندازد.

معاون تبلیغ حوزه های علمیه با اشاره به آیه 73 سوره مبارکه فرقان؛ «وَ الَّذينَ إِذا ذُكِّرُوا بِآياتِ رَبِّهِمْ لَمْ يَخِرُّوا عَلَيْها صُمًّا وَ عُمْياناً» گفت: قرآن انسان های شایسته را اینگونه توصیف می کند که هرگاه مؤمنان آیات خدا را مشاهده می کنند، مانند افراد کور و کر بی درنگ آنها را نمی پذیرند، بلکه با نگاهی عمیق و درکی درست به معانی بلند آیات الهی می رسند.

*ماهواره و اینترنت عوام نفوذ دشمن

وی یکی از عوامل نفوذ دشمنان در کشور را ماهواره و اینترنت و برخی شبکه های اجتماعی دانست و خاطرنشان کرد: گاهی مردم در برخی مسائل، توسط ماهواره ها و سایت ها تحریک می شوند، این آگاهی از روی بینش و درک خود شخص نیست، بلکه خطّی است که دشمنان بیرون نظام و قدرت طلبان داخلی به او داده اند.

حجت الاسلام والمسلمین نبوی احزاب قدرت طلب و مطبوعات منحرف را از دیگر عوامل نفوذ نام برد و بیان داشت: احزابی در کشور هستند که برای رسیدن به قدرت و کنار زدن رقیب هر کاری می کنند.

*معنای بصیرت در مسائل سیاسی

وی در بیانی دیگر بصیرت در مسائل سیاسی را، دیدن پشت پرده این پدیده ها دانست و افزود: در آستانه انتخابات یک عده با شعارهای دروغ و بی اساس قصد ورود به عرصه های سیاسی را دارند و بارها دیده ایم که مردم با همین شعارها فریب این افراد را خورده و آنها را انتخاب کرده اند؛ روشن است که مردم اگر بصیرت داشته باشند، هرگز فریب این شعارها را نخواهند خورد.

منبع: معاونت تبلیغ، ذی طوی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha