سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
دکتر فریدون عزیزی

حوزه/ رئیس گروه سلامت معنوی فرهنگستان علوم پزشکی ایران با بیان این مطلب که در اروپا، معنویت زدایی از طبیعت وعقل و فطرتا این ذهنیت غلط را ایجاد کرد که انسان ذاتا دین دار نیست گفت: آمریکایی ها نیز این باور سکولاریستی را توسعه دادند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» دکتر فریدون عزیزی امروز در همایش ملی سلامت معنوی در قم گفت:در زمینه توسعه فرهنگ سلامت معنوی تا کارگاه ها و هم اندیشی هایی با دانشگاه های علوم پزشکی و... انجام شده است که امیدواریم این کارگاه ها با مراکز حوزوی در قم و سایر نقاط کشور انجام شود.

وی با بیان این که کتاب جامع سلامت معنوی نیز در ماه های آینده تکمیل خواهد شدافزود: در گذشته اعتقادات مردم در خصوص شفا، با باورهای اصیل همخوانی بیشتری داشت.

وی افزود: توسعه علوم پزشکی باعث شد که این علم به یک شاخه علمی مبدل شود و برای آن نظریه سازی صورت گیرد و با این ترتیب علوم مساله شفا منحصر به علم طب شد در حالی که در گذشته شفا در انحصار خدا و طبیب وسیله این شفا بود.

رئیس گروه سلامت معنوی فرهنگستان علوم پزشکی ایران بیان کرد: به همین علت است که ابن سینا از بزرگترین سرمایه های پزشکی تاریخ تمدن اسلامی ابتدا به دنبال حفظ قرآن و علم حدیث و قرآن و فلسفه ومنطق می رود و سپس به علم پزشکی می پردازد و به همین علت است که این گشایش ها را در علم پزشکی ایجاد کرد.

وی گفت: تاریخ غرب و اروپا دوره های مختلفی را به خود دیده است که این دوران ها شامل دوران باستانی است  و پس از آن دوره قرون وسطی و احاطه کلیسا بر همه امور شکل می گیرد و اروپا در ظلمت و تباهی فرو می رود زیرا کلیسا به خاطر مشکلات بنیادین فکری خود با علم به مبارزه برخواست.

این استاد دانشگاه اظهارکرد: به همین علت دوران رنسانس و نوزایی ایجاد شد و از علم جدید، معنوی زدایی شد.

وی خاطرنشان کرد: دوران معنویت زدایی در اروپا شامل معنویت زدایی از طبیعت، عقل و معنویت زدایی از فطرت انسان می باشد.

عزیزی  با بیان این که در دوره مدرن بعدی خدا زدایی آغاز شد گفت: ضربه بعدی به این تعالیم را علم گرایان پوزیست بر بدنه علم دینی وارد کردند، که آنها نیز غیر مشهودات عینی را انکار کردند.

استاد دانشگاه اظهارکرد:  ضربه بعدی توسط زیست شناسان ایجاد شد که آنها تکامل زیست شناسی را مطرح کردند و نگاه انسان تک ساحتی را مطرح نمودند که داروین بنیانگذار این تفکر بود.

وی اظهارکرد: فروید و معنویت زدایان از فطرت ضربه چهارم را وارد کردند و سعی کردند که مبدا فطرت انسان را به اشکال مختلف معرفی کرده و رفتار انسان را تابعی از عقده ناگشوده از جنسی او تبیین کند.

این استاد دانشگاه با بیان این مطلب که در اروپا، معنویت زدایی از طبیعت وعقل و فطرتا این ذهنیت غلط را ایجاد کرد که انسان ذاتا دین دار نیست گفت:آمریکایی ها نیز این باور سکولاریستی را توسعه دادند.

مدیرگروه سلامت معنوی فرهنگستان علوم پزشکی کشور بیان کرد: غربی ها مهمترین شرط سلامت معنوی را اعتقاد به یک قدرت برتر از عوامل مادی تعریف می کنند که نتیجه آن رضایت مندی در خود ارتباط با دیگران و طبیعت است، ولی قرآن انسان را یک موجود دو ساحتی یعنی دارای ساحت روحی و جسمی می داند و بیماری روحی را مهلک تر از بیماری جسمی معنی می کند و معنی او از معنویت با نگاه غربی متفاوت است.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha