جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
تصاویر/ همایش سلامت معنوی

حوزه/ حوزه در زمینه پایان نامه های علمی مسایل مستحدثه در کشور را مورد توجه قرار دهد که یکی از این مسایل، مساله درمان ناباروری است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام سید طه مرقاتی امروز در همایش «سلامت معنوی» در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت: در روایات ما بیان شده است که درد و درمان از خداست و طبیب واسطه این امر است.

وی افزود: نظر اسلام آن است که طبیب ،حکیم است و در موقع درمان باید روانشناسی خوبی برای درمان بیمار داشته باشد.

محقق و پژوهشگر حوزه خاطرنشان کرد: ایران جزو کشورهایی است که توانسته از طریق تکنولوژی جدید توسعه بسیاری بیابد، ولی اگر مبنای فعالیت های فقهی در این حوزه را حین عمل های این گونه در نظر نگیریم مشکلات اساسی پیدا می کنیم.

پژوهشگر علوم دینی و اجتماعی اظهارکرد: اگر مسایل مرتبط با فتوا را در مسایل مختلف و مرتبط با ناباروری حل نکنیم، مشکلات بسیاری در جامعه به وجود خواهد آمد.

وی گفت: اگر گیرنده تخمک و جنین مکلفی باشد و احساس کند که یک عمل حرام انجام می دهد در حقیقت تجری کرده است و آن را نتیجه یک امر حرام می داند؛ در حالی که عمل حرامی انجام نداده است.

حجت الاسلام مرقاتی بیان کرد: اگر مشاوره های فقهی انجام شود و زن و مرد متوجه باشند که عمل خلاف شرعی انجام نمی دهند، قطعا این مساله در جامعه حل خواهد شد.

وی افزود: مراکز درمان ناباروری توسعه می یابد، ولی اگر در بین مردمی که منتظر درمان هستند نظرسنجی انجام شود مشاهده می کنیم که مردم ما نگرانی های بسیاری در زمینه مسایل شرعی این عمل دارند.

محقق و پژوهشگر حوزه خاطرنشان کرد: اگر یک فرد تصور کند که در اعمال مرتبط با درمان ناباروری فرزندی نامشروع را صاحب شده است، چگونه می تواند پدر خوبی برای این فرزند باشد در حالی که فقه ما مسایل خاصی در این زمینه مطرح کرده است و بسیاری از این مسایل حرام نیست.

پژوهشگر علوم دینی و اجتماعی اظهارکرد: مراکز درمان ناباروری باید مشاوره های فقهی و حقوقی خاصی انجام دهند و خانواده ها را با خیال آسوده در این امور سوق دهیم؛ این مسایل بسیار حساس است و اگر به درستی این مبانی تبیین نشود، مشکلات عدیده ای در جامعه ایجاد می شود.

وی گفت: حوزه باید در زمینه پایان نامه های علمی مسایل مستحدثه در کشور را مورد توجه قرار دهند که یکی از این مسایل، مساله درمان ناباروری است.

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha