جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کد خبر: 369352
۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۵
زیارتنامه حضرت معصومه (س)

حوزه/ اين که همه بزرگان در پيشگاه اين کريمه عرض مي ‌کنند: «..إشفَعي لي في الجنة فإن لَکِ عِندَ الله شأناً من الشأن»، معلوم مي‌ شود که وجود مبارک اين کريمه از ولايت الهي برخوردار است و با قرآن همراه است و از قرآن جدا نمي ‌شود، چنين مقامي را اگر کسي بشناسد و آن حضرت را با اين معرفت زيارت کند، استحقاق بهشت را خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» آیت الله العظمی جوادی آملی در گفتاری به مناسبت سالروز رحلت حضرت معصومه(س) اظهار داشتند: به فرموده امام رضا(ع) اگر کسی در حال زیارت حضرت معصومه(س) معرفت و شناختی نسبت به آن حضرت داشته باشد چنین زیارتی موجب ورود آن شخص به بهشت می شود.

* كريمه اهل بيت (س) منشأ خير و رحمت است

وقتي كه من خواستم از حوزه تهران به حوزه قم بيايم، حضور استادمان مرحوم آقاي آملي بزرگ رفتم؛ به آقاي شيخ محمدتقي آملي (ره) عرض كردم؛ عازم قم هستم چه بخوانم و چطور درس بخوانم. فرمود: يك فقه يك اصول و يك معقول و بدان كه آن كريمه اهل بيت (س) كه آنجاست بزرگواراني را شمع‌ گونه در كنار خود جمع كرده است و بدان قم با شهرهاي ديگر فرق دارد، بعد اين حرف را نقل كرد ـ كه بعد آن حرف را ما در قبسات مرحوم ميرداماد ديديم ـ ايشان گفتند: اين سنت الهي ا‌ست كه قبور بزرگان منشأ خير و رحمت و بركت است؛ كساني كه در امت اسلامي به ‌سر مي ‌برند، خود پيغمبر (عليه و علي آله آلاف التحية و الثناء) علي ‌بن‌ابي ‌طالب (عليه و علي اهل بيته آلاف التحية و الثناء) و همچنين ساير ذوات مقدسه عصمت و طهارت، اينها حياً و ميتاً منشأ فيض هاي ملكوتي ‌اند و قبل از اسلام نيز اين ‌چنين بود قبل از ميلاد مسيح هم اين ‌چنين بود كه قبل از ميلاد مسيح هم حكماي بزرگ موحد وقتي مشكل علمي داشتند كنار قبر مشايخشان مي ‌رفتند و بحث مي‌ كردند و از بركت آن قبور بهره مي‌ بردند. اين حرف را اين بزرگوار در هنگام توديع و دستور كار ورود به قم به ما گفتند.[1]

* ارزش والاي زيارت حضرت معصومه(س) و درك معرفت آن حضرت

امام رضا(عليه السلام) در حقّ خواهر گرانقدرشان حضرت معصومه(سلام الله عليها) فرمودند: «من زارها عارفاً بحقّها وجبت له الجنّة» آن كسي كه فاطمه(سلام الله عليها) را زيارت كند و در حال زيارت، معرفت و شناختي نسبت به مقام و جايگاه و سهم مؤثر او داشته باشد چنين زيارتي موجب ورود به بهشت و جنّت الهي خواهد بود.

يکي از ويژگي هاي حضرت معصومه (س)، ورود زيارتنامه اي از سوي معصومان (س) درباره ايشان است که پس از حضرت فاطمه زهرا (عليها سلام)، او تنها بانوي بزرگواري است که زيارت مأثور از سوي امام معصوم(عليه السلام) دارد.

* تبيين ريشۀ تاريخي متن زيارت حضرت معصومه (س)

برخلاف برخي از زيارت نامه هايي که توسط علما و بزرگان ديني براي معصوم‌ زادگان و امام‌ زادگان انشاء گرديد، دربارۀ فاطمۀ معصومه (سلام الله عليها) اين نکته حائز اهميت است که زيارت نامه اش از ناحيۀ امام رضا(ع) نقل شده است، از يکي از محدّثين بزرگ قم به نام سعد اشعري که توفيق تشرّف به محضر امام زمانش يعني وجود مبارک امام رضا(ع) را پيدا نمود، نقل شده است که وجود مبارک امام رضا (ع) به من فرمود: يا سعد! قبري از ما در خاک شماست. عرض کردم: منظور قبر کريمۀ اهل ‌بيت فاطمۀ معصومه(سلام الله عليها) است؟ فرمود: آري. سپس فرمود: شما آن بزرگوار را با اين وضع زيارت بکنيد. لذا اين زيارتنامه ‌اي که در کُتب زيارات و ادعيه آمده است جزء مُنشئات وجود مبارک امام هشتم(سلام الله عليه) است که امام رضا(عليه السلام) فرمود: وقتي خواستيد فاطمۀ معصومه(سلام الله عليها) را زيارت کنيد اين ‌چنين بگوييد.

* حفظ عطيه ‌هاي ولايي و ايماني از محضر كريمه اهل بیت (س)

اين زيارتي كه در حرم مطهر حضرت معصومه (عليها سلام) انسان انجام مي‌ دهد و مي ‌گويد به اينكه «فلا تسلب مني ما أنا فيه» يعني آنچه را كه دادي از ما نگير. يعني اين ولايت را، ايمان را، اين مرحله ‌اي كه دادي را از ما نگير. اين همان درخواست تثبيت موجوديت است و اعطاي آنچه تاكنون ندادي. هر كسي به هر مرحله رسيد نسبت به آن مرحله بيناست و نسبت به مراحلي كه در پيش دارد نابيناست. لذا صرف فهم كافي نيست. چون انسان با اينکه مطلبي را مي ‌داند باز دست به گناه مي ‌زند اما اگر ببيند آتش است دست به آتش نمي ‌زند.[2]

* تبيين مقام شفاعت حضرت فاطمۀ معصومه (س)

اين بخش از زيارت حضرت فاطمۀ معصومه(س) که مي خوانيم؛ «يا فاطمة اشفَعي لي في الجنة فإنّ لَکِ عِندَ الله شأناً من الشأن»، فرمودند: کسي حق شفاعت دارد که در کنار عدالت الهي از مظاهر اسماي حسناي خدا باشد. خداوند اگر با عدل خودش با ما رفتار بکند بسياري از انسان ها آسيب خواهند ديد، ولي اگر رحمت او ضميمۀ عدل او گردد در اين صورت به اين کار «شفاعت» مي گويند.

لذا اگر حضرت فاطمه معصومه (س) به اين مقام رسيده است که همه بزرگان، همه علما، همه مراجع، در کنار بارگاه ملکوتي او عرض مي‌ کنند: «يا فاطمة اشفَعي لي في الجنة..» معلوم مي ‌شود که حقّ شفاعت دارد، شما مي ‌بينيد همۀ مراجع بزرگ در کنار قبر کريمۀ اهل بيت(س)مي‌ گويند از ما شفاعت نما، زيرا در قيامت همگان به شفاعت خاندان پيغمبر(عليهم الصلاة و عليهم السلام) نيازمندند.

آنها که اهل بهشت ‌اند به برکت شفاعت درجاتشان رفيع مي ‌شود، همه شيعيان و کساني که دينشان مورد رضايت خداوند است نيازمند به شفاعت ‌اند، يا در نجات از جهنّم يا در تخفيف از عذاب و ورود به بهشت يا ترفيع درجات بهشت، به هر تقدير در همۀ اين مراحل و درجات به شفاعت نيازمندند.

اينکه همه بزرگان در پيشگاه اين کريمه عرض مي ‌کنند «..إشفَعي لي في الجنة فإن لَکِ عِندَ الله شأناً من الشأن»، معلوم مي‌ شود که وجود مبارک اين کريمه از ولايت الهي برخوردار است و با قرآن همراه است و از قرآن جدا نمي ‌شود، چنين مقامي را اگر کسي بشناسد و آن حضرت را با اين معرفت زيارت کند، استحقاق بهشت را خواهد داشت.

همۀ اين امور نشان مي ‌دهد که حضرت فاطمه معصومه(س) به چه جايگاهي رسيده است که امام هشتم و امام نهم(سلام الله عليهما) هم ترغيب کرده‌ اند که آن حضرت را زيارت کنيد به نحوي که وجود مبارک امام رضا (سلام الله عليه) زيارتنامه خاصي مقرر کرده است، و هم در اين زيارتنامه جمله ‌هايي را تعبيه نمودند که نشانۀ مقام و منزلت والاي حضرت فاطمه معصومه (سلام الله عليها) است.

منابع:

[1] خطبه ‌هاي نماز جمعه، سال79.

[2] تفسير سوره حمد ج23، سال82.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha