چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
کد خبر: 371072
۱۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۱:۰۱
آیت الله العظمی شبیری

حوزه/ حضرت آیت الله شبیری زنجانی به چند استفتاء مقلدین خود دربارۀ «اعمالی که از روی تقلید باطل انجام‌ گرفته»، «خشک بودن بدن هنگام غسل»، « شک در تطهیر لباس توسط خشکشویی»، « اطاعت از والدین» و «مراجعه به پزشک نامحرم» پاسخ گفتند.

خبرگزاری «حوزه»، متن پرسش‌ها و پاسخ‌های این مرجع تقلید را منتشر می کند.

* اعمالی که از روی تقلید باطل انجام‌ گرفته

پرسش: درگذشته از مجتهدی تقلید می‌ کردم. الان به این نتیجه رسیدم مجتهد دیگری اعلم است. تكليف اعمال گذشته بنده مانند حج و خمس ‌هایي كه بر طبق نظر ایشان پرداخت ‌نموده‌ام، چیست؟.

پاسخ معظم‌له: در صورتی ‌که مرجعی که هم‌ اکنون باید از وی تقلید کنید آن اعمال را صحیح بداند، کفایت می کند به نظر اینجانب اگر مطابق نظر مجتهد فعلی تان نباشد ولی وظیفه واقعی شما در آن زمان، تقلید از همان مجتهد بوده یا تقلید از وی را بر اساس بیّنه شرعی یعنی -شهادت دو مرد عادل- اختیار کرده اید مُجزی است در غیر این صورت محکوم ‌به بطلان است - حتی بنابر احتیاط اگر مطابق نظر مجتهدی باشد که در آن زمان باید از وی تقلید می‌ کردید- در مورد خمس، اگر خمس به دست مجتهد جامع الشرایط رسیده و به مصرف رسانده کفایت می کند در غیر این صورت هم اگر به مصرفش رسیده باشد اجازه داده می شود.

* خشک بودن بدن هنگام غسل

پرسش: آیا برای غسل کردن، بدن باید خشک باشد؟ و یا این که می توان پس از استحمام و شست وشوی بدن غسل کرد؟.

پاسخ: لازم نیست بدن خشک باشد و استحمام قبل از آن نیز مانعی ندارد.

* شک در تطهیر لباس توسط خشکشویی

پرسش: اگر لباس نجسی به خشکشویی داده شود و پاک شدن آن معلوم نباشد، لباس از نظر طهارت و نجاست چه وضعیتی دارد؟.

پاسخ: اگر از تطهیر لباس خبر دهند و یا اینکه با علم به نجاست قبلی لباس، با آن همانند شئ پاک رفتار کنند، حکم به طهارت لباس می ‌شود.

* اطاعت از والدین

پرسش: آیا پدر و مادر می توانند فرزند خود را در انجام کاری مانند مسافرت و یا رشته تحصیلی و ... امر و نهی کنند؟ آیا اطاعت آنها در این امور واجب است؟.

پاسخ: اگر امر و نهی والدین خلاف مسیر تربیت و هدایت فرزند به روش دینی، نباشد و موجب اختلال در امور فرزند نشود و والدین از ترک این اوامر و نواهی اذیت شوند، اطاعت آنها لازم است و در غیر این صورت واجب نیست. البته در ابراز مخالفت هم رعایت حرمت و شأن آنها صورت گیرد و سزاوار است رضایت آنان جلب شود.

* مراجعه به پزشک نامحرم

پرسش: آیا مراجعه به پزشک نامحرم - که مستلزم نگاه یا لمس بدن باشد- به دلیل تخصص بیشتر او جایز است؟.

پاسخ: صرف حاذق بودن، مجوّز رجوع به نامحرم نیست و اگر رجوع به پزشک نامحرم مستلزم نگاه و یا لمس حرام باشد تنها در صورت اضطرار و استیصال، و آن هم به مقدار ضرورت جایز است یعنی اگر با نگاه كردن بتواند معالجه كند نبايد دست به بدن او بزند و اگر با دست زدن بتواند معالجه كند، نبايد بدن او را ببیند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha