جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
سخنرانی حجت الاسلام مسعود بهرام پور در دوره آشنایی با تفکر دینی- حوزه خوزستان

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خوزستان گفت: طلاب و روحانیون باید با تقویت معلومات دینی خویش، مردم را برای آن عصر نهایی که علم بشری به نهایت خویش می‌رسد، آماده سازند و این مهم‌ترین وظیفه آنان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، حجت‌الاسلام‌والمسلمین مسعود بهرام پور، مدیر حوزه علمیه خوزستان، عصر امروز در آیین افتتاحیه دوره آشنایی با نظام تفکر دینی، بابیان این‌که انسان هرچه به جلو پیش می‌رود به بلوغ فکری و عقلانی خویش، نزدیک‌تر می‌شود، اظهار داشت: علمای بزرگ بلوغ هر چیزی را کمال دانسته‌اند، که از این رهگذر کمال انسانیت در رسیدن به شایستگی‌های معنوی و علمی است.

وی در ادامه کمال انسان را به شایستگی‌های علمی او مرتبط دانست و بیان داشت: عصر کنونی، عصر تضارب آراء، افکار و اندیشه‌های مختلفی است که با توجه به نیاز بشر و انسان‌ها شکل می‌گیرد.

استاد حوزه علمیه خوزستان، بلوغ نهایی بشریت را در زمان ظهور منجی عالم بشریت خواند و اذعان داشت: بلوغ نهایی زمانی است که امام زمان (ع) ظهور پیدا می‌کنند و در آن زمان، همه علوم در جوامع بشری، به اوج خودشان می‌رسند.

مدیر حوزه علمیه خوزستان، یکی از وظایف طلاب در عصر حاضر را آماده‌سازی مردم برای آن دوران مطرح کرد و گفت: طلاب و روحانیون باید با تقویت معلومات دینی خویش، مردم را برای آن عصر نهایی که علم بشری به نهایت خویش می‌رسد، آماده سازند و این مهم‌ترین وظیفه آنان است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین بهرام پور، علم مورد نیاز انسان را علم خداشناسی عنوان کرد و افزود: مهم‌ترین علمی که انسان بدان نیاز دارد، علم خداشناسی و دانشی است که انسان را به غایت نهایی نزدیک می‌کند، می‌باشد.

وی هدف از خلقت انسان را «إِلَّا لِيَعْبُدُونِ» دانست و اظهار داشت: خداوند متعال در آیه 56 سوریه ذاریات بیان می‌کند که «وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ»، یعنی ما انسان و دیگر موجودات را برای بندگی خلق کردیم! پس زمانی که به بندگی خالص خداوند می‌رسد که فلسفه وجودی خویش یعنی «عبادت پروردگارش» را درک کرده باشد.

مدیر حوزه علمیه خوزستان، در ادامه تصریح کرد: انسان زمانی بندگی می‌رسد که اندیشه‌های او اسلوب صحیح را برخوردار باشد؛ چراکه شیطان نیز 6هزار سال خداوند متعال را عبادت کرد! اما به دلیل اینکه او باطناً ستایش خدا را نمی‌کرد، در یک آزمایش مهم و سرنوشت‌ساز، همه آن عبادات 6هزارساله را از او گرفت و تنزلی بی‌نهایت یافت.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین بهرام پور گفت: برای رسیدن به یک علم، باید مقدمات و چینش صحیح باشد تا در نهایت شاهد نتیجه مطلوب آن باشیم! اما اگر چینش و مقدمات با یکدیگر جا به جا شد، می‌تواند نتیجه‌ای غلط برای انسان درست کند.

وی افزود: خداوند حضرت محمد(ص) را پیامبر خاتم قرارداد تا علم پس از ایشان به جایگاهی رسد که انسان‌ها برای کسب آن با یکدیگر به رقابت پردازند و امروز خوشبختانه این عرصه ایجادشده و شما به‌عنوان طلبه‌ای که در دانشگاه صادق آل محمد(ص) تلمذ می‌کنید، در این عرصه فعال هستید.

مدیر حوزه علمیه خوزستان، در پایان سخنان خود، با تأکید بر قرار گرفتن علم و تقوا در کنار یکدیگر، اظهار داشت: طلاب مدارس علمیه باید به یک موضوع مهم یعنی در کنار یکدیگر قرار گرفتن علم و تقوا دقت لازم و بیش‌ازپیش داشته باشند؛ چراکه این دو مهم، هرکدام متأثر از دیگری بوده و همدیگر را تکمیل می‌کنند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha