جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کد خبر: 372066
۲۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۳
آیت‌ الله العظمی شبیری زنجانی

حوزه/ آیت الله العظمی شبیری زنجانی به استفتائاتی همچون: «انجام ندادن تکالیف به تصور عدم بلوغ»، «بیدار کردن اعضای خانواده برای نماز صبح»، «خمس اموال غیر قابل وصول»، «تجویز پزشکی فرآورده‌ های الکلی»و «حضور در مجلس گناه» پاسخ گفتند.

سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری «حوزه»متن پرسش و پاسخ این مرجع تقلید را منتشر می کند.

* انجام ندادن تکالیف به تصور عدم بلوغ

پرسش: حدود سن سیزده‌ سالگی یکی از نشانه ‌های بلوغ در من ظاهر شد ولی به تصور آن که در 15سالگی بالغ می ‌شوم در انجام وظایف شرعی کوتاهی کردم. حال وظیفه ‌ام نسبت به اعمال گذشته چگونه است؟.

پاسخ: نمازها و روزه‌ هایی که اصلاً انجام نداده‌ اید یا به گونه صحیح انجام نداده ‌اید را باید قضا کنید.

* بیدار کردن اعضای خانواده برای نماز صبح

پرسش: بيدار نمودن افراد خانواده براى نماز صبح با چه كيفيّتى مجاز است؟.

پاسخ: اگر خواب ماندن شخص باعث می ‌شود به این امر عادت کند یا به جهتی دیگر بیدار کردن او احسان به وی به ‌حساب آید- مانند این که خواب ماندن وی بدون عذر باشد - بیدار کردن اشکال ندارد حتی اگر اذیت شود، ولی اگر خواب ماندن به ‌صورت اتفاقی باشد و جهت راجحی نیز برای بیدار کردن نباشد، بیدار نمودن وی اگر مستلزم ایذا شود، جایز نیست.

* خمس اموال غیر قابل وصول

پرسش: بنده به یکی از دوستانم پول قرض داده ‌ام. آیا اگر سر سال خمسی ‌ام پول را به من پس ندهد، باید خمس مالی که به او قرض داده ‌ام را بدهم؟ اگر به آن پول نیازمند شوم ولی به من پس ندهد چطور؟.

پاسخ: هر وقت امکان وصول داشت فوراً خمس آن را بدهید.

* تجویز پزشکی فرآورده‌ های الکلی

پرسش: آیا استفاده از برخی فرآورده ‌های مالت جو که توسط پزشک برای دفع سنگ کلیه و مانند آن تجویز می ‌شود و معمولاً در فرآیند تولید آن درصد کمی الکل وجود دارد، جایز است؟ تولید و خرید و فروش آن چه حکمی دارد؟

پاسخ: اگر در آن ماده مست ‌کننده وجود دارد، هر چند به دلیل مقدار ناچیزش مستی نیاورد، نجس و استفاده از آن در غیر مورد ضرورت حرام است. تولید و خرید و فروش آن به عنوان دوا نیز در صورتی که وجود آن ضرورت اجتماعی نداشته باشد، جایز نیست.

* حضور در مجلس گناه

پرسش: حضور در مجلس عروسي که در آن موسیقی حرام نواخته می شود يا حرام ديگري انجام مي شود در حالی که خود شخص از آن حرام اجتناب می نمايد، چه حکمي دارد؟.

پاسخ: حضور در مجلس گناه اگر با ترک نهی از منکر یا تأیید گناه همراه باشد، جایز نیست.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله العظمی شبیری زنجانی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha