جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت‌الاسلام والمسلمین پارسانیا

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در اسلامی سازی علوم انسانی نباید شتاب‌زده عمل کرد، بلکه باید توجه داشت که بخش وسیعی از علوم تاریخی خود را از دست داده‌ایم و حوزه باید این محدود شدن نظام علمی تاریخی را به سوی شناسایی بخش‌ها پیش ببرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت‌الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا، ظهر امروز در همایش "حوزه‌ و علوم انسانی و اسلامی"در مشهد گفت: گرفتار وضعیت سختی هستیم که امکان دیدن داشته‌های خود را نداریم و گاه که تلاش می‌کنیم نتیجه عکس می‌دهد، با این رویکرد امکان این که علوم انسانی و اسلامی نداشته باشیم، وجود ندارد، چرا که یک فرهنگ نمی‌تواند دوام داشته باشد و بدون علوم خود فعالیت کند.

وی با اشاره به اینکه معیارهایی که در جامعه وارد شده، در گذشته تاریخی ایران نیست، افزود: کسانی که در طول تاریخ، طبقه‌بندی علوم اندیشه بشری را انجام دادند، نقاط عطفی محسوب می‌شوند؛ شخصیت‌هایی همچون فارابی در حوزه خود طبقه‌بندی علوم را انجام داد، در نتیجه طبقه‌بندی امروز علوم ما مدلی است که کند شده، به گونه‌ای که سایت‌ها و تنظیم‌های ساختاری نظام ما از این طبقه‌بندی تأثیر گرفته است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: متاسفانه انسانیت را جدای از علوم انسانی به کار برده ایم، با این نگاه لغات جهان امروز ما را به گونه ای تشکیل داده که نمی توانیم گذشته تاریخی را خود را تغییر دهیم.

وی به  اهمیت فقه اجتماعی اشاره کرد و افزود: با مشاهده بخشی از علوم اجتماعی جهان اسلام متوجه می‌شویم که مربوط به ابن خلدون است، این در حالی است که سازمان‌های علمی ما چهار دهه است که به هیچ وجه این دانش را به عنوان علم نمی‌شناسند.

وی خاطر نشان کرد: مشکل جدی ما این است که وقتی به رشته‌ای وارد می‌شویم، توجه به جریان‌های دنیا و دانش انسانی آن رشته‌ها نداریم، به طوری که آنها دانش خود را به همراه روش‌هایشان تعریف کرده‌اند.

حجت الاسلام و المسلمین پارسانیا افزود: حوزه‌های علمیه در بخشی از این علوم حضور دارند، اما شتاب‌زده نباید عمل کرد، باید توجه داشت که بخش وسیعی از علوم تاریخی خود را از دست داده‌ایم و حوزه باید این محدود شدن نظام علمی تاریخی را به سوی شناسایی بخش‌ها پیش ببرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در این باره افزود: وقتی در متن حوزه برنامه‌ریزی نمی‌کنیم، آن گاه در حاشیه حوزه مراکزی شکل می‌گیرند، لذا باید بخشی از علوم مادر و تأمین‌کننده در متن قرار بگیرد و علومی که در حاشیه قرار دارد، به مانند علوم انسانی، به تناسب شکل گرفته و ارائه داده شوند.

انتهای پیام

 

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha