جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
انتخابات

حوزه/ رضایت مردم پایه ای از مشروعیت بخشی به حاکمیت است و اعتبار رأی ملت، خاستگاه الهی دارد و همچون دموکراسی های غربی نیست که مبتنی بر حقوق طبیعی و قراردادهای اجتماعی باشد.

حجت الاسلام سید سیف الله موسوی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در کرمانشاه با اشاره به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب درباره انتخابات، گفت رهبری مبحث انتخابات را با تأکید بر دکترین مشارکت حداکثری مطرح کردند و در تمام انتخابات ها افکار عمومی ملت را متوجه این مهم نموده و اظهاراتی در خصوص جهت گیری اساسی حکومت اسلامی ایران می کنند.

وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب فرمودند "ممکن است کسی نظام و یا بنده را قبول نداشته باشد، اما انتخابات متعلق به رهبری نیست، بلکه متعلق به ایران اسلامی است، همه باید بیایند و در انتخابات حضور یابند، این امر موجب تقویت نظام جمهوری اسلامی شده و پایداری و ماندگاری آن تأمین می شود و حصار امنیتی کامل کشور تداوم می یابد، این امر موجب می شود که ملت ایران در چشم دیگر ملت ها آبرو یافته و اعتبارش بالا رود و در چشم دشمنانش ابهت پیدا کند"، بنابراین شرکت در انتخابات آبروی نظام جمهوری اسلامی و اسلام و ملت و کشور است.

مدیر مدرسه علمیه مطلع الفجر گیلانغرب افزود: نظام های سیاسی، ماهیت های مختلفی دارند و مبتنی بر اصول و مقوم هایی شکل گرفته اند که این مقوم ها به مثابه ریشه هایی هستند که به شاخ و برگ های نظام سیاسی حیات و جهت می بخشند، لذا برای فهم تفاوت ها باید جستجو را از ریشه ها آغاز کرد.

وی تأکید کرد: اساس و ماهیت نظام جمهوری اسلامی به منزله الگویی برای حکومت ورزی را می توان نظام مردم سالاری دینی دانست، در این الگو ریشه و منشأ شکل گیری، اعمال قدرت و توزیع قدرت اسلام است، در این نگاه برای حاکمیت دو رکن و پایه لحاظ شده که حاکم اسلامی و مسئولان نظام اسلامی باید به آن دو ویژگی مزین باشند، رکن اول آویخته و آراسته بودن با ملاک ها و صفاتی است که برای حاکم اسلامی معین شده است همانند تقوا، توانایی، تعهد و موارد دیگر  و رکن دوم قبول و پذیرش مردم است.

وی تصریح کرد: رضایت مردم پایه ای از مشروعیت بخشی به حاکمیت است و اعتبار رأی ملت، خاستگاه الهی دارد و همچون دموکراسی های غربی نیست که مبتنی بر حقوق طبیعی و قراردادهای اجتماعی باشد.

حجت الاسلام موسوی تأکید کرد: بر این اساس، رأی مردم حق الناس تلقی شده و وظیفه حاکمیت صیانت از آن حق است، حضور حداکثری مردم به منزله یک حق شرعی دیده می شود که نه تنها حکومت به هیچ بهانه ای نمی تواند آن را سلب کند، بلکه موظف است تا با همه ابزارها برای به میدان آمدن توده های مردم که به واقع صاحبان اصلی این انقلاب و نظام سیاسی هستند برنامه ریزی کند.

مدیر مدرسه علمیه مطلع الفجر گیلانغرب در پایان گفت: فارغ از این که مشارکت سیاسی مردم دستاوردهای فراوانی همچون امنیت، مشروعیت، اعتبار بین المللی و کارآمدی برای نظام جمهوری اسلامی خواهد داشت، نفس حضور و مشارکت مردم اصالت داشته و اساس و ماهیت نظام اسلامی را تشکیل می دهد، همه افرادی که به نوعی در عرصه انتخابات اثرگذار هستند باید ضمن فهم این حقیقت برای تحقق آن بکوشند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha