جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
۲

حوزه / مرکز تحقیقات تاریخ، هنر و فرهنگ اسلامی (ایرسیکا) دومین کنگره بین‌المللی تمدن اسلامی را در جنوب آفریقا، در تاریخ ۴-۶ مارس برگزار می کند. هدف از برگزاری این کنگره، ایجاد گفتمان با کشور‌های اسلامی و دیگر فرهنگ‌ها است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» مرکز تحقیقات تاریخ، هنر و فرهنگ اسلامی (ایرسیکا) با همکاری بنیاد ملی اوقاف در جنوب آفریقا و دانشگاه کوازولو-ناتال، دومین کنگره بین‌المللی تمدن اسلامی را در جنوب آفریقا، در دوربان در جمهوری آفریقای جنوبی، در تاریخ 4-6 مارس( تا 16 اسفند14) برگزار می کند. هدف از برگزاری این کنگره، ایجاد گفتمان با کشور‌های اسلامی و دیگر فرهنگ‌ها است.

درحالی که هدف این کنگره مطالعه و معرفی تاریخ و میراث فرهنگی اسلامی است که ویژگی‌های متمایزی در بخش‌های مختلف جهان دارد، عنوان اصلی این کنگره "تمدن اسلامی در آفریقای جنوبی: تحولات و چشم انداز آینده" نام دارد. موضوعاتی که در این کنفرانس به بحث گذاشته خواهند شد شامل موارد زیر خواهند بود:

مطالعه دوره‌های حضور مسلمانان در آفریقای شمالی در تاریخ این کشور، توسعه علوم اسلامی در این منطقه، به همراه دانشمندانی که در توسعه این علوم مشارکت داشته‌اند، ساختار اجتماعی جامعه مسلمانان امروز و سازمان‌ها، مدارس و دیگر موسسات.

هالیت ارن، مدیرکل ایرسیکا با در نظر گرفتن این مسئله که مسلمانان اقلیت برجسته‌ای در آفریقای جنوبی و جمعیت اکثریت در بسیاری کشورهای دیگر را تشکیل می‌دهند، گفت: ما کارهای زیادی برای معرفی فرهنگ اسلامی به دنیا و ارتقای گفتمان با دیگر فرهنگ‌ها در پیش داریم و دومین کنگره بین‌المللی درخصوص تمدن اسلامی بخش بسیار مهمی از تلاش‌ها و اقدامات ما را تشکیل می‌دهد. بررسی توسعه ژئوپولیتیک مثبت اسلام در 25-35 سال گذشته، قطعا نقش مهمی در تاثیر این دین در آینده اجتماعات کشورها خواهد داشت.

او در ادامه سخنانش گفت: اسلام توانسته حتی در شرایط دشوار نیز برای قرن‌ها در نقاط مختلف آفریقا گسترش یابد و در تمامی زمینه‌های زندگی مردم نقش مهمی ایفاء کند. این کنفرانس همچنین فرصتی برای شرح و معرفی فرهنگ، هنر و سنن معماری جامعه اسلامی در آفریقای جنوبی فراهم خواهد کرد.

در این کنفرانس سه روزه، گردهمایی‌هایی با عنوان: «گسترش اسلام در آفریقای جنوبی»، «تجارت و اسلام»، «زبان و ادبیات اسلامی»، «استعمارگری، آپارتاید و دموکراسی»، «همزیستی فرهنگ‌ها، هنر، صنعت، معماری و باستان‌شناسی»، «دیدگاه‌هایی برای آینده»، «رسانه‌های مسلمان»، «چهره‌های تاثیرگذار مسلمان»، «ایجاد نهاد‌های اقتصاد اسلامی»، « روابط کنونی جامعه، دولت و سازمان های غیر دولتی»، همچنین نشست ویژه‌ای درباره سازمان‌هایی چون دارالشفاء و اهمیت آن‌ها در آفریقای جنوبی برگزار می‌شوند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha