جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
نشست گفتمان میان ادیانی ابراهیمی در یکی از دبیرستانهای آمریکا

حوزه/ در نشست گفتمان میان ادیانی در دبیرستانی در آمریکا اعلام شد: ادیان ابراهیمی و اعتقادات دینی آن‌ها نیاکان، تاریخ و آرمان‌های مشترکی دارند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، به نقل از napavalleyregister.com  نشست گفتمان میان ادیانی در شهر نپا، واقع در کالیفرنیای آمریکا میان پیروان ادیان اسلام، مسیحیت و یهود در دبیرستان جاستین سینا برگزار شد.

در این نشست با عنوان «بازکردن قفل گنج ابراهیم» واعظان و روحانیون ادیان به سئوالات دینی شرکت‌کنندگان ادیان مختلف پاسخ دادند و نمایندگان و سخنرانانی از سه مذهب ابراهیمی اسلام، مسیحیت و یهود درباره رابطه نزدیک میان ادیان صحبت کردند. آن‌ها با نگاهی عمیق‌تر به اعتقادات دینی به بیش از 120 شرکت کننده در این نشست از جمله دانش آموزان مدرسه اعلام کردند: ادیان و اعتقادات دینی آن‌ها نه تنها نیاکان و تاریخ مشترکی دارند، بلکه آرمان‌های مشترکی نیز میان آن‌ها وجود دارد و در صورتی که پیروان ادیان از این آرمان‌ها استقبال کنند می‌توانند منجر به حذف تعصبات و اتحاد شوند.

در این مراسم همچنین بخش‌هایی از قرآن، انجیل و تورات خوانده شد و هر سخنران چشم اندازی از ایمان را با استفاده از نشانه‌های متعدد مشترک از ابراهیم و پیمان او در پرستش خدای یکتا و نعمت خداوند به فرزندان او اسماعیل، اسحاق و یعقوب، آموزه‌های موسی و عیسی و حضرت مریم را ارائه داد.

* مسلمانان آمریکایی از مورد قضاوت قرار گرفتن می‌ترسند

در این نشست امینه جندالی، عضو موسس گروه شبکه اسلامی که موسسه ای عام المنفعه با هدف آموزش میان ادیانی درخصوص مذاهب است گفت: به نظر من مسلمانان آمریکایی همیشه از اینکه مورد قضاوت قرار گیرند می‌ترسند. همیشه از اینکه نمی‌دانند چگونه باید جواب مردم را بدهند در رعب بسر می‌برند. آن‌ها همانند کودکی که تازه وارد یک اجتماع شده‌اند نگران بوده و حس غربت می‌کنند. نمی‌دانند چگونه مردم را به مراکز اسلامی و مساجد خود دعوت کنند یا اینکه چگونه به مراکز عبادت آن‌ها وارد شوند و در عین حال هویت و باور‌های خود را حفظ کنند.

جندالی درباره نقش حضرت مریم در اسلام گفت: حضرت مریم الگوی بسیار مهمی برای زنان و مردان مسلمان است. بسیاری مردم از شنیدن این حقیقت شوکه می‌شوند. آن‌ها نمی‌دانند که حضرت مریم و حضرت عیسی در اسلام نقش دارند. همین دانش می‌تواند قدمی به سوی رابطه مشترک باشد. همچنین داشتن یک الگوی زن در هر مذهبی می‌تواند نقش قدرتمند زنان در آن دین را نشان دهد.

جورجین کلارک، مدیر مطالعات مذهبی و برنامه ریزی این مدرسه درباره این همایش گفت: هدف ما این بود به دانش آموزان کمک کنیم تا حقیقت را جستجو کنند؛ بتوانند به منابع اعتقادی دسترسی داشته و با کسانی با دانش دینی ارتباط پیدا کرده و سئوالاتشان را بپرسند.

سخنرانان مسیحی و یهودی معتقدند در فضای بی‌خردی و جهل و وجود گرایش‌های ضداسلامی، آگاهی‌سازی مذهبی درخصوص دین اسلام بسیار مورد نیاز است.

** نماینده یهودیان: دانش ما درباره دین اسلام بسیار کم است

لی بایسل نماینده یهودیان گفت: بزرگترین چالشی که وجود دارد این است که دانش ما درباره دین اسلام بسیار کم است. به نظر می‌رسد که ما بی‌میل به کسب اطلاعات درباره این دین هستیم. ما اسلام‌هراس و بیگانه‌هراس هستیم و نیاز به شیوه‌هایی داریم که با این حالت مبارزه کنیم. من تصور می‌کنم از طریق آموزش، عمل و مشارکت‌های دسته جمعی می‌توانیم کمک کنیم تا مردم همدیگر را بهتر بشناسند.

پدر گوردون کالیل، از کلیسای کاتولیک سنت هلنا هم گفت: اگر ما نتوانیم پرستش و دین مسلمانان و اشتراکات‌مان را با آن‌ها درک کنیم، اینکه ما خدای یکسانی را می‌پرستیم که ملیت‌ها و فرهنگ‌های مختلفی را آفریده است، در این صورت نمی‌توانیم کار میان ادیانی انجام دهیم. ادیان سه گانه اسلام، مسیحیت و یهود دارای باورهای یکسانی هستند، همه ما عشق به خداوند را بالاترین عشق درنظر گرفته و محبت به همسایگان را ارزشمند می‌دانیم. در نتیجه ما باید همدیگر را از منظر ایمان ببینیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha