پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام محمدحسین حق جو

حوزه/ مدیر کل مشاوره و سلامت دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم با اشاره به خطرات ناشی از سایت های همسریابی غیر مجاز گفت: بی شک همسرگزینی از طریق فضای مجازی آسیب ها و آفت های بسیاری به همراه دارد.

حجت الاسلام و المسلمین محمد حسین حق جو در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»با تاکید بر این که از دیدگاه اسلام، ازدواج مایه آرامش و تسکین انسان هاست، اظهار داشت: گسست امروز در میان برخی خانواده ها و تشنج و مشکلاتشان بیشتر به خاطر آن است که چارچوب دین در ازدواج ها رعایت نشده و در طول زندگی مشترک نیز زوجین از فضای دینی و اخلاقی تا حدی فاصله می گیرند.

وی افزود: به عنوان مثال در ازدواج ،مقوله تحقیق کردن و در نظر گرفتن اصل کفویت اهمیت بسیاری دارد که باید در این امور توجه زیادی شود تا خدای ناکرده یک ازدواج نادرست و انتخاب اشتباه به تباه شدن زندگی فرد منجر نشود.

مدیر ارتباطات جامعه مدرسین حوزه علمیه قم همچنین با اشاره به ایجاد و گسترش سایت های اینترتنی همسریابی که بسیاری از آن ها مجوز قانونی هم ندارند، گفت: اگر مقدمات ازدواج و آشنایی طرفین در یک فرآیند معقول و درست طی نشود خودش باعث ایجاد مشکلاتی می شود و لذا بنده شدیداً مخالف با آشنایی اینترتنی هستم چرا که در همین جلسات حضوری آشنایی برای خواستاری عملاً مشاهده می کنیم که گاهی مطالب خلاف واقع گفته می شود چه برسد به فضای مجازی و اینترنتی که شفافیت و نظارت درستی در آن وجود ندارد.

وی افزود: از سویی کم نبوده اند افرادی که در همین فضای مجازی و سایت ها و چت کردن ها باعث کلاه برداری از عده ای شده اند و لذا مراقبت در این باره و حفظ هوشیاری یک ضرورت به شمار می رود.

این مشاور امور خانواده و جوانان خاطرنشان کرد: البته در برخی شهرها بنیادهای ازدواجی تشکیل شده که با تهیه پرسش نامه ها بر اساس اصول علمی و روان شناسی ، زمینه آشنایی دختر و پسرها را در فضایی معقول تر فراهم می کند ولی آن چه مهم است در بحث ازدواج تاکید برفضای سالم اخلاقی و به خصوص صداقت و شفافیت است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: چندی پیش یکی از مسئولان قضایی کشور اعلام کرد که 70 درصد طلاق ها به خاطر ارتباطات در فضای مجازی یا عشق های خیابانی است که مشکلات زیادی را فراهم کرده است و این ها عمدتاً ریشه در ارتباطات غیرشرعی و بدور از چارچوب های عرفی دارد.

حجت الاسلام و المسلمین حق جو در خاتمه بیان داشت: جوانان عزیز باید توجه داشته باشند که ازدواج یک امر محدود و زودگذر همچون خرید کالا و کت و شلوار نیست بلکه ازدواج به تعبیر یکی از روان شناسان یک تولد دیگری است و زندگی جدیدی شکل می گیرد که باید مراقبت زیادی برای حراست از آن صورت گیرد.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha