پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام مهدی خوبانی

حوزه/استاد حوزه علمیه مازندران گفت: امام موسي کاظم (ع) پس از پدر بزرگوارشان نهضت علمي حضرت امام صادق (ع) را دنبال و پيروان آن حضرت را كه پراكنده شده بودند را بار ديگر گرد هم آورد و به مجلس درس آنها سر و سامان داد.

حجت الاسلام مهدی خوبانی، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در مازندران با تسلیت فرا رسیدن سالروز شهادت امام موسی کاظم(ع) گفت: آن امام همام در علم و حلم، تواضع و مکارم اخلاق شهرتي بسيار داشتند، آن حضرت بد انديشان را با عفو و احسان خويش تربيت مي فرمود.

وی افزود: اگر امروزه انسان ها با اين نگاه با مردم رفتار كرده و رفتارهاي اجتماعي خود را بر اساس آن تنظيم كند، به حتم زمينه بسياري از تعارض‌هاي اجتماعي و فردي از بين مي رود.

استاد حوزه علمیه مازندران افزود: يکي از مسائل فرهنگي اجتماعي عصر امام کاظم (ع) مسأله تقيه بود، دامنه تقيه امام موسي کاظم (ع) وسيع بود، آن حضرت در رابطه با حفظ مال، جان، عقيده، خط فکري و سياسي شيعيان را به تقيه دعوت مي کرد.

حجت الاسلام خوبانی امام موسي کاظم(ع) را احياگر جنبش علمي پدر بزرگوارشان، امام جعفر صادق (ع) ذکر کرد و گفت: تلاش هاي علمي آن امام همام سبب حفظ و استحکام اسلام راستين شد.

استاد حوزه علمیه مازندران با بيان اين که امام موسي کاظم (ع) لحظه اي از تلاش و کوشش باز نايستاد و در راه تکامل جنبش علمي و نهضت فرهنگي اسلام تلاش کرد، افزود: آن امام همام صدها محدث، مفسر و مبلغ تربيت کرد و به کمک آنها توانست از مکتب تشيع پاسداري کند و حرکت آن را تداوم بخشد.

وی يکي از بارزترين خصوصيت امام موسي کاظم (ع) را صبر و بردباري برشمرد و گفت: با توجه به شرايط امروز که بسياري از معضلات اجتماعي و فرهنگي ناشي از بداخلاقي هاي موجود در جامعه است، الگوپذيري از امام موسي کاظم (ع) و عمل به سيره آن حضرت به حتم موجب بهبود اين معضلات و تحکيم بنيان خانواده ها مي شود.

استاد حوزه علمیه مازندران با اشاره به اين که امام موسي کاظم (ع) با مبارزات فرهنگي عليه حاکمان وقت، نقش بسزايي در آگاهي‌بخشي فکري و عقيدتي مردم داشت، خاطرنشان کرد: امام موسي کاظم (ع) با مبارزهاي فرهنگي تحولات سياسي و اجتماعي زيادي به وجود آوردند که همين امر موجب خشم حاکمان زمان آن حضرت شدند.

وی افزود: حضرت موسي بن جعفر(ع) با اينکه مدت‌هاي مديدي را در زندان‌هاي مختلف نظام طاغوتي هارون سپري کرد و در شکنجه گاه هاي ترسناک، به دست شقي ترين مأموران سپرده شده بود، اما از گفتن سخن حق و نشر حقايق الهي لحظه اي درنگ نکرد.

حجت الاسلام خوبانی افزود: امام موسي کاظم (ع) پس از پدر بزرگوارشان نهضت علمي حضرت امام صادق (ع) را دنبال و پيروانش آن حضرت را كه پراكنده شده بودند را بار ديگر گرد هم آورد و به مجلس درس آنها سر و سامان داد.

استاد حوزه علمیه مازندران اظهار داشت: البته وضعيت براي اين اقدام امام موسي کاظم (ع) مساعد نبود، اما آنحضرت از هر فرصتي براي تحقق اين هدف سود مي جست و لحظه اي از تلاش و كوشش باز نايستاد و در راه تكامل جنبش علمي و نهضت فرهنگي اسلام تلاش كرد و صدها محدث، مفسر و مبلغ تربيت نمود و به كمك آنها توانست از مكتب تشيع پاسداري كند و حركت آن را تداوم بخشد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha