جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله حسینی بوشهری در اجلاس اساتید سطح یک حوزه

حوزه/ نظام جدید آموزشی حوزه به معنای هویتی جدید نیست، بلکه مباحث قرآن و اعتقادی در آن پررنگ تر شده و با توجه به اینکه از سطوح مختلف طلبه می پذیریم برنامه به گونه ای طراحی شده که همه افراد از آن استفاده ببرند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» آیت الله حسینی بوشهری صبح امروز در اجلاسیه اساتید مدارس علمیه سطح یک  حوزه علمیه  قم که درسالن اجتماعات مرکز فقهی ائمه اطهار برگزار شد گفت: برنامه نظام جدید آموزشی در سال 1391 در شورای عالی حوزه علمیه به تصویب رسید، ولی به دلیل اینکه متون آموزشی آن آماده نبود به طور آزمایشی تنها در دوازده مدرسه علمیه قم به اجرا درآمد.

مدیر حوزه های علمیه اظهار داشت: این نظام جدید به معنای هویتی جدید نیست، بلکه مباحث قرآن و اعتقادی در آن پررنگ تر شده و با توجه به اینکه از سطوح مختلف طلبه می پذیریم برنامه به گونه ای طراحی شده که همه افراد از آن استفاده ببرند.

امام جمعه قم بیان داشت: اگر حوزه را بخواهیم بررسی کنیم به عناصری وابسته است، اولین عنصر آن طلبه است، طلبه ای که وارد حوزه می شود باید در عرصه تعلیم و تربیت کوشا باشد.

وی افزود: رکن دوم حوزه محتوای درسی، اخلاقی و تهذیبی و رکن سوم مدیران و ناظرین در مدراس هستند. نقش مدیران کلیدی است و از همه کلیدی تر اساتید می باشند.

امام جمعه قم گفت: اگر استاد کنار طلبه نباشد و عالمانه تدریس نکند و اخلاق را گوشزد ننماید، حوزه از هم پاشیده خواهد شد. استاد وظیفه دارد بر دانش خود بیفزاید، عالمانه تدریس کند تا حوزه ای پویا تر داشته باشیم.

آیت الله حسینی بوشهری به دیگر رسالت های اساتید اشاره کرد و افزود: انتظار حوزه این است که طلبه را متخلق به اخلاق بار بیاورند و طوری طلبه را تربیت کنند که طلبه واقعا احساس مسئولیت کند، طلبه ای که احساس مسئولیت نکند اگرچه درس خارج را خوانده باشد، ولی نمی تواند در جامعه تاثیرگذار باشد.

مدیر حوزه های  علمیه گفت: رسالت دیگر استاد این است که آنچه به طلبه منتقل می کند براساس نیازها باشد، نیازها بسیار فرق کرده و خیلی از مسائل امروز پر رنگ تر شده است.

وی افزود: اساتید باید در گزینش طلبه دقت کنند و اگر چه نیاز فراوان به طلبه داریم، ولی فضای حوزه با سایر مراکز بسیار متفاوت است. کسی که در حوزه تحصیل می کند انتظار این است که شعاع وجودی او جامعه را تحت تاثیر قرار دهد.اگر عدد کمی از طلبه داشته باشیم، ولی انتخاب براساس معیار باشد بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

مدیر حوزه های علمیه عنوان کرد: وظیفه دیگر استاد این است که فضای آموزشی خوبی در اختیار طلبه قرار دهد، برای طلبه وقت بگذارد و نسبت به درس و بحث طلاب نظارت داشته باشد.

وی گفت: اساتید باید دلسوز طلاب باشند، در مباحث اخلاقی و اعتقادی پاسخگوی طلبه باشند و برای تدریس روش های موفق تری به کار گیرند.

آیت الله حسینی بوشهری افزود: وظیفه دیگر استاد این است که برای طلبه برنامه ریزی کند، علمیت را به طلبه توجه داد و مهارت های تدریس تبلیغ و برخود با مردم را به او آموخت.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha